Menü

Indiánok. Lelkek. Túlélők. – Válogatás Claudia Andujar életmű-kiállításának képeiből

24 • 03 • 09Szentirmay Réka

A Néprajzi Múzeumban 2024. június 30-ig megtekinthető kiállítás elsőként Claudia Andujar korai magazinfotóit és kísérleti munkáit mutatja be, majd az első janomamikról készült képektől a 2010-es évekig tekinthetjük át a művész életművét.

Az apai ágon magyar származású Claudine Haas 1931-ben született Svájcban, gyermekéveit Nagyváradon töltötte. A II. világháború elől anyjával Svájcba menekült, apja a dachaui koncentrációs táborban halt meg. A tizenéves Claudine nagybátyjának köszönhetően került ki Európából, majd New Yorkban a Hunter College bölcsészettudományi karon tanulva találkozott első férjével, a spanyol Julio Andujarral, akivel az 1950-es évek közepén Brazíliába költözött. A fotóriporterként dolgozó Claudia Andujar így találkozhatott az 1970-es évek kezdetén a világ számára akkor szinte ismeretlen janomamikkal. Az alkotó 1971-ben nyerte el a Guggeinheim Fellowship támogatását: riporteri állását feladva fotóesszébe kezdett a népcsoportról, amely később aktivizmusának és életművének alapjává vált.

A ma mintegy harmincötezer embert számláló janomami törzs a brazil-venezuelai határon él nagyjából kétszáz-kétszázötven faluban. Az 1970-es években Brazília katonai vezetése nagy erőkkel dolgozott az ország átalakításán, amely autópálya-építésekkel kezdődött, majd nemesfém lelőhelyek feltárásával folytatódott — tekintet nélkül az őslakosokra. Andujar saját hányatott sorsát fedezte fel a kolonizáció veszélyeztette nép bizonytalan jövőjében és fényképezőgépét a politikai aktivizmus szolgálatába állította.

0103

Fotó: © Claudia Andujar: A sámán és João főnök jakoana hallucinogén szert fogyaszt
(A reahu sorozat) Catrimani, 1974 (2023)

0103

Fotó: © Claudia Andujar: Florence Águeda Lindey nővér és ápoló, Opiki thëri faluban az elhagyatott Északi Autóútnál
(A kapcsolat következményei sorozat), Roraima, 1981 (2023)

„Amint szembesültem a janomamikat fenyegető veszéllyel, úgy döntöttem, saját területeik feltérképezésének támogatására szentelem az időm, hogy azt hivatalosan elismerje a brazil jog.”

Akkoriban a kutatók és dokumentarista fotográfusok legtöbbje semleges tudományos eszközként tekintett a médiumra: képeik szimplán megörökítették a látottakat, eltávolítva egymástól a felvételek készítőit és szemlélőit, valamint magukat a megörökítetteket. Andujar túl kívánt lépni ezen a steril látásmódon, ezért infravörös filmmel, az objektívre kent vazelinnel vagy éppen vakuk használatával fordította le közönség számára, hogy a janomamik miként élnek a számukra világot jelentő esőerdőben. Munkájának fontos aspektusa, hogy fényképeinek létjogosultságát azok morális szerepe adja. A törzs maga sem rajongott ugyanis a kamera jelenlétért; Andujar évekig dolgozott azon, hogy ők is elfogadják, talán épp ennek köszönhetik majd túlélésüket. Közös munkájukat az elmúlt évtizedekben kisebb-nagyobb sikerek követték, a janomamik élete azonban ma sincs teljes biztonságban.

0103

Fotó: © Claudia Andujar: Az Uxiu faluból érkezett Ixiti és Waikama a meglátogatott közösségi házban (A reahu sorozat),
Korihana thëri, Catrimani, 1974 (2023)

0103

Fotó: © Claudia Andujar: Katonai leszállópálya Surucucus régióban
(A kapcsolat következményei sorozat), Surucucus, 1983 (2023)

0103

Fotó: © Claudia Andujar: Cím nélkül (A ház sorozat)
1974-76 (2023)

0103

Fotó: © Claudia Andujar: Janomami munkás az Északi Autóút építésénél
(A kapcsolat következményei sorozat) Roraima, 1975 (2023)

0103

Fotó: © Claudia Andujar: Portré No 11. (Maturaca sorozat)
Maturaca, 1970–1971 (2023)

0103

Fotó: © Claudia Andujar: Davi Kopenawa, janomami vezető, harci festéssel a Haximu mészárlás után. Ormuzd Alves fényképét fotózta újra Claudia Andujar
(A kapcsolat következményei sorozat)1993 (2023)

0103

Fotó: © Claudia Andujar: Az élet körforgása, (Maturacá sorozat)
1970-71 (2023)

0103

Fotó: © Claudia Andujar: Cím nélkül (A ház sorozat)
1974-76 (2023)

Jegyzetek

Indiánok. Lelkek. Túlélők. Claudia Andujar fotókiállítása
Néprajzi Múzeum
2023. szeptember 14. - 2024. június 30.
Kurátorok: Bazsó Borka Eszter, Gellér Judit, Szabó Magdolna, Szeljak György