Menü

„Nemcsak a szemünkkel látunk” – Dorothea Lange képei a washingtoni National Gallery of Art-ban

24 • 03 • 15Princz Zsófia

Dorothea Lange amerikai fotográfust a mai napig a 20. század egyik legmeghatározóbb portréfotográfusaként tartják számon. A washingtoni National Galleryben látható kiállítás, mely novemberben nyílt Dorothea Lange: Seeing People címmel a fotográfus 50 éves pályafutása előtt tiszteleg.

Lange portréfotóinak titka abban rejlik, hogy a korabeli dokumentarista gyakorlatot formálva átlagembereket kapcsolt össze a történelem fontos pillanataival. A hat tematikus szekcióra osztott, 101 fotográfiát bemutató kiállítás azt az emberséget és megértést hangsúlyozza, ahogyan Lange a témáit megközelítette a különböző társadalmi problémák – mint például gazdasági egyenlőtlenség, migráció, rasszizmus – kapcsán. A legkorábbi kiállított munka 1919-ből származik; de láthatunk fotográfiákat sztrájkoló munkásokról, az egyik legerőteljesebb sorozatát a második világháború idején polgári joguktól megfosztott japán-amerikaiakról és kései, a 60-as években készült portrékat hétköznapi emberekről és közösségekről.

„Van talán egy terület, amelyben a fénykép nem tud többet mondani, mint amit a saját szemünkkel látunk, de van egy másik, amelyikben bebizonyítja nekünk, hogy a szemünk milyen keveset enged látni."

0103

Fotó: Dorothea Lange: Migratory Field Worker Picking Cotton in San Joaquin Valley, California, from An American Exodus, November 1938, printed later. National Gallery of Art, Washington, Gift of Daniel Greenberg and Susan Steinhauser

0103

Fotó: Dorothea Lange Migrant Agricultural Worker's Family, Nipomo, California, March 1936. National Gallery of Art, Washington, Gift of Daniel Greenberg and Susan Steinhauser

0103

Fotó: Dorothea Lange: Eighteen-Year-Old Mother from Oklahoma, now a California Migrant, March 1937. National Gallery of Art, Washington, Gift of Daniel Greenberg and Susan Steinhauser

0103

Fotó: Dorothea Lange: Clausen Child and Mother, c. 1930. The Museum of Modern Art, New York. Thomas Walther Collection. Gift of Henri Cartier-Bresson, by exchange

0103

Fotó: Dorothea Lange: White Angel Breadline, San Francisco, California, 1933 © The Dorothea Lange Collection, Oakland Museum of California, City of Oakland. Gift of Paul S. Taylor

0103

Fotó: Dorothea Lange: On the Plains a Hat Is More Than a Covering, 1938, printed c. 1965. National Gallery of Art, Washington, Gift of Daniel Greenberg and Susan Steinhauser

– mondta Lange, akinek fotográfus karrierje műtermi fényképészként 1918-ban indult San Franciscóban. 1920-ban feleségül ment Maynard Dixon festőhöz, akinek ösztönzésére kezdett el a szabadban is fényképezni. 1933-tól a gazdasági világválság hatásait és a város elszegényedett rétegének helyzetét örökítette meg képein. 1935 és 1943 között Lange fókuszában továbbra is a gazdasági világválság állt, a családok, közösségek, mezőgazdasági munkások és migránstáborok dokumentálására összpontosított. Ezek a portrék – néha interjúkkal kombinálva – személyes elemet adtak Lange képeinek és megerősítették dokumentarista stílusát. Kaywin Feldman, a National Gallery of Art igazgatója így fogalmazott:

„Portréfotográfus, dokumentarista fotográfus és történetmesélő készségeit ötvözve segített átformálni a fotográfiát olyan képekkel, amelyek a társadalmi kérdésekre helyezik a hangsúlyt. (...) Lange 50 éves pályafutása során olyan intenzíven humanista műveket alkotott, amelyek arra törekedtek, hogy átalakítsák azt, ahogyan az embereket látjuk és megértjük.”

0103

Fotó: Dorothea Lange: Egypt, 1963 © The Dorothea Lange Collection, Oakland Museum of California, City of Oakland. Gift of Paul S. Taylor

0103

Fotó: Dorothea Lange Vietnam, 1958 © The Dorothea Lange Collection, Oakland Museum of California, City of Oakland. Gift of Paul S. Taylor

0103

Fotó: Dorothea Lange: Arkansas mother come to California for a new start, with husband and eleven children. Now a rural rehabilitation client. Tulare County, California, from The American Country Woman, November 1938, printed 1965

0103

Fotó: Dorothea Lange: San Francisco Waterfront, 1934 © The Dorothea Lange Collection, Oakland Museum of California, City of Oakland. Gift of Paul S. Taylor

0103

Fotó: Dorothea Lange: Funeral Cortege, San Joaquin Valley, California, 1938, printed early 1950s. National Gallery of Art, Washington, Gift of Daniel Greenberg and Susan Steinhauser

0103

Fotó: Dorothea Lange: Annie Halloran's Hands, 1954 © The Dorothea Lange Collection, Oakland Museum of California, City of Oakland. Gift of Paul S. Taylor

0103

Fotó: Dorothea Lange: May Day, San Francisco, California, 1934, printed c. 1960s © The Dorothea Lange Collection, Oakland Museum of California, City of Oakland. Gift of Paul S. Taylor

0103

Fotó: Dorothea Lange: Post Office and Postmistress, Widtsoe, Utah, April 1936. National Gallery of Art, Washington, Gift of Daniel Greenberg and Susan Steinhauser

A kiállítással egyidőben jelent meg egy 208 oldalas fotóalbum is a National Gallery of Art és a Yale University of Press kiadásában, melyben a könyv szerzői új kutatásokra támaszkodva elemzik Lange munkásságát, és bemutatják hogyan közelítette meg az identitás, valamint a társadalmi, gazdasági és rasszista egyenlőtlenségek kérdéseit, azokat a témákat, amelyek ugyanolyan relevánsak a mi időnkben, mint az övében voltak.

„A látás több mint fiziológiai jelenség... Nemcsak a szemünkkel látunk, hanem mindazzal, ami vagyunk, és mindazzal, ami a kultúránk. A művész professzionális látó.”

0103

Fotó: Dorothea Lange: Migratory Workers Harvesting Peas near Nipomo, California, spring 1937. National Gallery of Art, Washington, Gift of Daniel Greenberg and Susan Steinhauser

0103

Fotó: Dorothea Lange: Mexican Workers Leaving for Melon Fields, Imperial Valley, California, June 1935, printed 1940s © The Dorothea Lange Collection, Oakland Museum of California, City of Oakland. Gift of Paul S. Taylor

0103

Fotó: Dorothea Lange: Man at Microphone, May Day Demonstration, San Francisco, California, 1934. © The Dorothea Lange Collection, Oakland Museum of California, City of Oakland. Gift of Paul S. Taylor

0103

Fotó: Dorothea Lange: This man is a labor contractor in the pea fields of California. "One-Eye" Charlie gives his views. "I'm making my living off of these people (migrant laborers) so I know the conditions," San Luis Obispo County, California, February 1936. National Gallery of Art, Washington, Gift of Daniel Greenberg and Susan Steinhauser

0103

Fotó: Dorothea Lange: Japanese American-Owned Grocery Store, Oakland, California, March 1942. National Gallery of Art, Washington, Gift of Daniel Greenberg and Susan Steinhauser

0103

Fotó: Dorothea Lange Line of men inside a division office of the State Employment Service office at San Francisco, California, waiting to register for unemployment benefits, January 1938, printed c. 1960s. National Gallery of Art, Washington, Gift of Daniel Greenberg and Susan Steinhauser

Jegyzetek

Dorothea Lange: Seeing People
National Gallery of Art. West Building, Ground Floor
2023. november 5. – 2024. március 31.