Menü

„Én vagyok a világ legnagyszerűbb fotográfusa…” – A látvány boncolása. Új megvilágításba kerülhet Weegee életműve

24 • 03 • 18Kéri Gáspár

A párizsi Fondation Henri Cartier-Bresson új megvilágításban tárja látogatói elé az amerikai fotóriport két világháború közötti fenegyereke, Weegee (1899–1968) munkásságát. A május 19-éig nyitva tartó Weegee. Autopsy of the Spectacle című kiállítás az életmű karakteres, jól ismert és elismert darabjai mellett a fotográfus egy másik, a kritikusok által a maga korában lebecsült oldalát kívánja az életmű egyenrangú részeként reprezentálni.

Úgy tűnik, az Osztrák-Magyar Monarchiához tartozó Galíciában Usher Fellig néven született, majd tizenévesen apjával az Egyesült Államokba emigrált Weegee fotográfiai tevékenysége két, egymástól teljesen ellentétes pályán mozgott, ám közülük igazán csak az egyiket ismerjük. Jellemzően azt, amelyikben amerikai bulvárlapok tárták olvasóik elé gengszterek saját vérükbe fagyott holttesteit, autóbalesetek során járműroncsokba rekedt áldozatokat, düledező nyomornegyedek lakóit, rendőrségi razziákat, valamint az 1930-as, 1940-es évek Amerikájának más egyéb megrázó kordokumentumait. Weegee 4x5 inches Speed Graphic kamerájának kendőzetlenül nyers valóságával parallel létezik ugyanakkor egy másik igazság is, amely elbűvölő partik, hollywoodi filmpremierek, valamint hírességek és rajongóik világát mutatja be. Míg előbbi felvételek 1935 és 1945 között zömmel New York legmélyebb bugyraiban készültek, addig utóbbiak főként a Los Angeles-i magas élet, benne Hollywood atmoszféráját tárják elénk, nem egy esetben a fotográfus kísérletezőkedvét, vizuális trükkjeinek gazdag palettáját felvonultatva. E karikatúrává torzított fotográfiák jellemzően 1948 és 1951 között készültek, amikor Weegee egy időre a nyugati partra költözött.

„Amikor azon kapod magad, hogy kezded érezni a köteléket önmagad és az általad fényképezett emberek között, amikor nevetsz és sírsz a nevetésükön és a könnyeiken, akkor tudni fogod, hogy jó úton jársz.”

A maga idejében a kritikusok szívesen emelték ki e két időszak közötti látványos ellentétet; míg előbbit felmagasztalták, utóbbit a sárba is képesek voltak lerántani. Az Autopsy of the Spectacle című kiállítás, most ezt a két valóban karakteresen eltérő anyagot igyekszik összeegyeztetni, s felhívni a figyelmet Weegee formai különbségeken túl meglévő, koherens és kritikus megközelítésére.

Pályafutása első szakaszában – amely egybeesik a bulvársajtó felemelkedésével – aktív résztvevője volt a hírek látványossággá alakításában. Ugyanakkor karrierje második felében gyakorta kigúnyolta, de minimum kritika tárgyává tette Hollywood sztárkultuszát, vele azt a gyakorta esendő dicsőséget, ami megkerülhetetlen velejárója a kaliforniai álomgyár mindenkori működésének. Az életművet a maga teljességében bemutató kiállítás az ikonikus felvételek mellett kevésbé ismert, vagy eddig soha nem publikált fotográfiák segítségével kívánja új nézőpontba helyezni Weegee munkásságát.

0103

Fotó: Weegee: Holiday Accident in the Bronx, 1941 © International Center of Photography

0103

Fotó: Weegee: Afternoon Crowd at Coney Island, Brooklyn, 1940 © International Center of Photography. Courtesy Galerie Berinson, Berlin

0103

Fotó: Weegee: “Il Fotografo cattivo”, Epoca, vol. XIII, n° 636, december 1962 © International Center of Photography. Collection privée Paris

0103

Fotó: Sleeping at the Circus, Madison Square Garden, New York, 1943 © International Center of Photography

0103

Fotó: Weegee: The Critic, November 22, 1943 © International Center of Photography. Collection Friedsam

0103

Fotó: Weegee: Charlie Chaplin, Distortion, 1950 © International Center of Photography

„A nevem Weegee. Én vagyok a világ legnagyszerűbb fotográfusa... (...) Az évtized legismertebb képeit készítettem, különleges képeket, amelyek a város szívéről-lelkéről szólnak. Ehhez kevés volt az újságok és folyóiratok profi apparátusa, ehhez kívülről-belülről ismerni kellett a várost. És szeretni.”

0103

Fotó: Weegee: Self-Portrait, 1963 © International Center of Photography

0103

Fotó: Weegee: Man Arrested for Cross-Dressing, New York, 1939 © International Center of Photography. Louis Stettner Archives, Paris

0103

Fotó: Weegee: Self-Portrait, Weegee with Speed Graphic Camera, 1950 © International Center of Photography. Collection Friedsam

0103

Fotó: Weegee: Charles Sodokoff and Arthur Webber Use Their Top Hats to Hide Their Faces, 1942 © International Center of Photography. Louis Stettner Archives, Paris

0103

Fotó: Weegee: Anthony Esposito, Booked on Suspicion of Killing a Policeman, 1941 © International Center of Photography. Louis Stettner Archives, Paris

Jegyzetek

Weegee – Autopsy of the Spectacle
Fondation Henri Cartier-Bresson
2024. január 30. — május 19.