Címke: Fondation Henri Cartier-Bresson

„A portré nem hasonmás” – Richard Avedon In the American West című sorozata 40 év után újra reflektorfényben

2025 tavaszán a párizsi Fondation Henri Cartier-Bresson és a texasi Amon Carter Museum of American Art is különleges kiállítással ünnepli Richard Avedon legendás fotósorozata, az In the American West (Az amerikai Nyugaton) megjelenésének 40. évfordulóját. Az 1985-ben megjelent kötet az amerikai Nyugat egyszerre drámai és lírai portréit tartalmazza, amelyeket Avedon hat éven át készített az Egyesült Államok 17 államának 189 városában és falujában.

Tovább

Sophie Calle nyerte el a Henri Cartier-Bresson Alapítvány életműdíját

November 4-én, a Paris Photo eseménysorozat kezdetén rendezték meg immár második alkalommal a Fondation Henri Cartier-Bresson gáláját. A nagyszabású eseményen kortárs fotográfusok vehették át az alapítvány kitüntetéseit. A rendezvény az egyik legrangosabb fotográfiai esemény Franciaországban, ahol Emmanuel Macron köztársasági elnök és Rachida Dati kulturális miniszterasszony személyesen volt jelen. A kulturális miniszter megnyitóbeszédében kiemelte, hogy elkötelezett egy nagyszabású emlékév megrendezésében, amely a fotográfia kétszázadik évfordulóját ünnepelné.

„A gondolat minősége rányomja a bélyegét egy képre” – Stephen Shore retrospektív kiállítása Párizsban

A banalitás megragadásának meghatározó fotográfusa, a hetvenes években kibontakozó színes fotográfia megkerülhetetlen alkotója, az amerikai Stephen Shore retrospektív kiállítása látható szeptember 15-ig a Fondation Henri Cartier-Bresson párizsi központjában. A Vehicular & Vernacular című tárlaton először láthatja az európai közönség Shore utóbbi években drónnal készült felvételeit.

Az örök nyár illúziója – Alessandra Sanguinetti huszonöt éve formálódó sorozatából nyílt kiállítás Párizsban

Új fejezetéhez ért a Magnum-fotográfus, Alessandra Sanguinetti huszonöt éve indult és azóta is formálódó sorozata, mely két Buenos Aires környéki lány különleges kapcsolatát dolgozza fel a dokumentarizmus és a fikció határterületén. Az azóta családanyává lett unokatestvérek, Guille és Belinda mágikus realizmusba hajló történetét ötvenkét fényképből és három mozgóképes anyagból álló, május 19-éig látogatható kiállítás reprezentálja. A The Adventures of Guille and Belinda című tárlatnak a párizsi Henri Cartier-Bresson Fondation ad otthont.

„Én vagyok a világ legnagyszerűbb fotográfusa…” – A látvány boncolása. Új megvilágításba kerülhet Weegee életműve

A párizsi Fondation Henri Cartier-Bresson új megvilágításban tárja látogatói elé az amerikai fotóriport két világháború közötti fenegyereke, Weegee (1899–1968) munkásságát. A május 19-éig nyitva tartó Weegee. Autopsy of the Spectacle című kiállítás az életmű karakteres, jól ismert és elismert darabjai mellett a fotográfus egy másik, a kritikusok által a maga korában lebecsült oldalát kívánja az életmű egyenrangú részeként reprezentálni.

Három párhuzamos kiállítással ünnepel a 20 éves Henri Cartier-Bresson Alapítvány

A Martine Franck (1938–2012) és Henri Cartier-Bresson (1908–2004) által létrehozott HCB Alapítvány idén ünnepli fennállásának huszadik évfordulóját. A párizsi intézmény mára a fotográfia világának jelentős szereplője: a két alapító hagyatékának kezelésén túl sokat tesz a kortárs művészek támogatásáért is. A születésnapot méltón megünneplendő 2023. szeptember 19. és 2024. január 14. között három kiállítás keretében négy alkotó munkásságába nyerhetünk bepillantást.

A Henri Cartier-Bresson-díj 2023-as nyertese: Karim Kal

A 35.000 euróval járó HCB-díjat kétévenként ítéli oda egy héttagú nemzetközi zsűri egy-egy elismert dokumentarista fotográfusnak. A díj 2023-as nyertese a samoëns-i (dél-kelet Franciaország) székhelyű Karim Kal (1977) és Haute Kabylie (Kabilia vidéke) című projektje. Az Atlasz-hegységhez tartozó észak-algériai táj szépségeit bemutató munkára azonban nem érdemes számítani.

Az ellentétek vonzzák egymást – Paul Strand: The Balance of Forces kiállításajánló

A főként a madridi Fundación MAPFRE gyűjteményéből összeálló tárlaton közel 120 képen keresztül kaphatunk betekintést Strand két-pólusúként számontartott művészetébe. A kiállítás célja, hogy bemutassa, e két pólus – a formalizmus és a politika – Strand képein és látásmódján keresztül szintézisre jutottak, valamint egyáltalán nem állnak egymástól olyan távol, mint azt elsőre gondolnánk.