Menü

„Egy éles horizont és egy felhőtlen égbolt” – Online is megtekinthető Hiroshi Sugimoto ikonikus sorozata

24 • 03 • 25Ballagó Márton

A világhírű japán fotóművész, Hiroshi Sugimoto különleges Seascapes című sorozata volt látható a londoni Atlas Gallery szervezésében. A kiállított 51 fotóból 17  kép online is megtekinthető. 

Hiroshi Sugimoto (1948) japán származású fotóművész és építész a kortárs fotográfia meghatározó alakja. Tokióban született és ott nőtt fel. Középiskolás korában kezdett el fényképezni. Első híressé vált munkáit huszonkét évesen készítette; filmet fotózott mozikban, melyekben Audrey Hepburn játszott. Sugimoto vonzódott az avantgárd mozgalmakhoz – saját elmondása szerint Marcel Duchamp írásai, a dadaista és szürrealista mozgalmak mély hatást gyakoroltak rá, és sarkalták arra, hogy a művészetekkel foglalkozzon. Munkássága mind fogalmi, mind filozófiai vonatkozásában, valamint fototechnikai rátermettsége is széles körben méltán elismert.

„Egy éles horizont és egy felhőtlen égbolt. (...) A tenger emlékeztet arra, hogy a véremben az emberi evolúció több százezer éves nyomait őrzöm".

Egyik leghíresebb sorozatának 17 felvétele online is megtekinthető az Atlas Gallery oldalán. A Seascapes (Tengeri tájképek) képein Sugimoto komplex művészeti kérdéseket feszeget, miközben kontemplatív befogadói reakciókat váltanak ki a fotói. Sugimoto 1980-ban kezdett el dolgozni a sorozatán, amely a tengert és a horizontot ábrázolja. A világ különböző pontjain – mint például az Adria, Karib-tenger, Fekete-tenger, Északi-sark, Csendes-óceán, Atlanti-óceán – ugyanazt a kompozíciós képet készíti el a 8x10 inches nagyformátumú fényképezőgépével. Minden fényképen pontosan ugyanott, a kép felező vonalán helyezkedik el a horizont. Ezzel optikailag kettészeli a képet, és egyben rögzíti az időt. Sokszor hosszú (akár háromórás) expozíciós képeinek a készítési folyamata már önmagában elgondolkodtató, kontemplatív, merengő készítői attitűdöt feltételezi. Így a fotográfia médiumának belső minőségét felhasználva a végtelen idő és a változatlan tér – örökkévalóság – perspektívájába helyezi az emberi léptéket. Ugyanis amit látunk a képeken, évszázadok óta ugyanúgy látjuk, és a jövőben is ugyanúgy, ugyanazt fogjuk látni. A két őselem – levegő és víz – találkozás; ennek a világ minden táján való megragadásával az emberi lépték mulandóságát, apró mivoltát bizonyítja. Sugimoto maga mondta a sorozata kapcsán:

„Víz és levegő. Ezek az anyagok nagyon hétköznapiak, alig vonzzák a figyelmet – és mégis biztosítják a létezésünket. Az élet kezdetét titok és homály fedi: legyen víz és levegő. Az élőlények fény jelenlétében spontán keletkeztek a vízből és a levegőből, bár ez ugyanolyan egyszerűen véletlen egybeesést jelentene, mint maga a teremtés verziója. [...] Aligha elképzelhetetlen, hogy csak egy ilyen bolygó létezne a világegyetemben, hiába keresünk egy hasonló példát. A rejtélyek rejtélye, hogy a víz és a levegő már létezett az élet előtt is. Minden alkalommal, amikor a tengerre tekintek, megnyugtató biztonságérzetet érzek, mintha őseim otthonába látogatnék. Elindulok egy útra.”

Sugimoto ősi, spirituális tapasztalatot kínál a fotográfiái nézőinek, akik a szemlélődő, elmélyedő befogadói folyamat során szintén átélhetik az elemi vizuális tapasztalat által közvetített megnyugtató biztonságérzetet, amivel valami közös, időtlen tapasztalatot élhet át.

0103

Fotó: Hiroshi Sugimoto: Bay of Sagami, Atami, 1997. © Hiroshi Sugimoto, courtesy of the artist.

Jegyzetek

Hiroshi Sugimoto: Seascapes
Atlas Gallery
2023. október 19. – 2024. január 7.

A kiállítás képei ezen a linken tekinthetők meg.