Menü

Valérie Belin a Photo London 2024-es Master of Photography kitüntetettje

24 • 04 • 02Baki László

A Photo London Master of Photography kitüntetést minden évben annak az aktív művészeti tevékenységet folytató, nemzetközileg elismert fotográfusnak ítélik oda, aki kiemelkedően hozzájárult a fotográfia elismertségének és presztízsének növeléséhez. Valérie Belin előtt már Sebastião Salgado (2015), Don McCullin (2016), Taryn Simon (2017), Edward Burtynsky (2018), Stephen Shore (2019), Shirin Neshat (2021), Nick Knight (2022) és Martin Parr (2023) is részesült az elismerésben.

Valérie Belin (1964) – Franciaország egyik legnépszerűbb és legelismertebb fotográfusa – a dolgok külső megjelenése és valódi természete, a valóság és a mesterkéltség közötti feszültséget vizsgálja. Gyakran vetít absztrakt jelentéseket a testre, az élő modellekről és próbababákról, maszkokról és hamiskártyásokról, táncosokról és testépítőkről készült képei megkérdőjelezik azt, ahogyan az elterjedt szépségideálok és megszilárdult nemi konstrukciók létrejöttek és fetisizálódnak. Az elismerés kapcsán Belin a következőket mondta:

„Megtiszteltetés számomra, hogy engem kértek fel arra, hogy a fotográfia 2024-es mestereként bemutassam a munkáimat. Ez a díj harminc év munkájának az elismerését jelenti számomra, és lehetőséget ad arra, hogy felhívjam a Photo London közönségének figyelmét a nők által készített kortárs fotográfia erejére.”

0103

Fotó: Valérie Belin: Lady Stripes, 2017 © Valérie Belin, courtesy Galerie Nathalie Obadia Paris/Brussels

0103

Fotó: Valérie Belin: Galatée, 2023 © Valérie Belin, courtesy Galerie Nathalie Obadia Paris/Brussels

Belin műveiben felfedezhetjük ösztönös vágyunkat a történetmesélésre és az egyre elmosódó határokra az illúzió és valóság között: a korai sorozatoktól, mint például a Venice (1997) és Cars (1998), amelyekben az emberek a hiányzó főszereplők; azokhoz a munkákhoz, amelyek az ember és az általa létrehozott dolgok közötti összetett kölcsönhatást vizsgálják – például a Body Builders (1999), Michael Jackson (2003), Mannequins (2003) és Mask (2004) sorozatok; egészen az utóbbi évtizedben készült rétegzett pigmentnyomatokig – Black Eyed Susan (2010), All Star (2016) és Modern Royals (2020) – ahol a utómunka lényeges szerepet játszik a nők meghatározásában. A Photo London alapítói, Michael Benson és Fariba Farshad így nyilatkoztak:

„Az elismert francia fotográfus, Valérie Belin munkássága izgalmas módon a képzőművészet és a fotográfia találkozásánál helyezkedik el. Pályafutása során képalkotási gyakorlata komoly nemzetközi elismerést váltott ki. A világ számos jelentős magán- és közgyűjteményében szerepel. 2015-ben ő lett az első nő, aki megnyerte a Prix Pictet-t. A nyertes »Csendes történetek« című sorozata jellemző megközelítésére, amikor olcsó fogyasztási cikkeket rendez el olyan bonyolult kompozíciókban, melyek a klasszikus vanitas és memento mori festményeket idézik. Saját fejlődésünknek ezen a pontján Valérie-t a művészet és a fényképezés briliáns, játékos elegyítése teszi a fotográfia ideális mesterévé.”

0103

Fotó: Valérie Belin: Carol, 2016 © Valérie Belin, courtesy Galerie Nathalie Obadia Paris/Brussels

0103

Fotó: Valérie Belin: Véga, 2023 © Valérie Belin, courtesy Galerie Nathalie Obadia Paris/Brussels

A Csendes történetek Belin három évtizedes munkásságát mutatja be, egy szándékosan néma ikonográfiát alkalmazva olyan képeken, amelyek alkotójuk szavaival élve „nem narratívak és nem dokumentaristák, igazából történeteket sem mondanak el, hanem szavak nélküli történetek tükreiként szolgálnak.”

0103

Fotó: Valérie Belin: Still Life with mirror, 2014 © Valérie Belin, courtesy Galerie Nathalie Obadia Paris/Brussels