Menü

„Kitaláltam egy nyelvet az emberek számára, hogy lássák a mindennapi dolgokat” – Francesca Woodman képei New Yorkban láthatók

24 • 04 • 22Szabó Benedek

A Gagosian Gallery a fekete-fehér, enigmatikus fényképeiről ismert Francesca Woodman műveiből rendezett retrospektív kiállítást. A tárlat több mint ötven képet mutat be a tragikusan korán, huszonkét évesen öngyilkosságot elkövető Woodman műveiből. A kiállítást egy katalógus is kíséri, amely Woodman fényképei mellett Brooke Holmes, a Princeton Egyetem professzora által írt esszéit foglalja magába.

A kiállításon Woodman 1975 és 1980 között készült legfontosabb munkáit mutatják be, amelyek között megtalálhatóak a Rhode Island-i Providence-ben, az olaszországi Ravennában és New Yorkban készült felvétele is. A tárlaton szereplő fényképek gyakran a szépség, a test, a pusztulás, és az építészetileg is érdekes terek témáját dolgozzák fel. Woodman gyakran fényképezte saját magát romos, elhagyatott belső terekben, ókori vagy középkori épületekben. A fényképeken különféle tárgyakat, építészeti elemeket, ajtókat, ablakokat használva erősítette a megjelenő emberi alakok performatív jelenlétét. Ennek a gyakorlatnak egyik fontos eleme az a szándékosan személytelenné tett ábrázolásmód, amellyel saját magát örökítette meg.

Bár Woodmannek nem sok köze volt az amerikai mainstream straight fotográfiájához, fontos megjegyezni, hogy az amerikai és európai modernista gyakorlat más irányzatai nagyban inspirálták és befolyásolták munkásságát. Lelkesen tanulmányozta a szürrealizmust, és jól ismerte – többek között – Duane Michals kísérleti képeit is. Tragikusan rövid életének ars poeticáját egyik utolsó naplóbejegyzésében így fogalmazta meg:

„Ennek az általam előre látott eseménynek semmi köze a melodrámához. Arról van szó, hogy az általam most megélt élet kivételek sorozata... Nem egyedi voltam (vagyok?), hanem különleges. Ezért lettem művész ... Kitaláltam egy nyelvet az emberek számára, hogy lássák a mindennapi dolgokat, amiket én is látok ... és mutassak nekik valami mást.”

A testtel, mint szoborral való munka az egyik 1978-ban készült cím nélküli fényképén jelent meg először. A képen a nyaktól lefelé ábrázolt, félig felöltözött alak látható, aki karjait a háta mögött tartva a felsőtestét hangsúlyozza. A fényképen kissé elmosódva látható test a mozdulat és a mozdulatlanság állapotait egyszerre magán hordozza. Ez az egyik legelső olyan felvétel, amelyen a fotográfusnő a térbe helyezett test, és mozdulatlan szoborszerűség témájával dolgozott. Woodman különleges alkotói módszeréről és életéről korábban egy kétrészes cikksorozatban számoltunk be oldalunkon.

Szintén 1978-ban készítette Self-Deceit című sorozatát, amely a töredezettség és az elmosódottság képi gesztusait is előszeretettel alkalmazta. Ezekkel az alkotásokkal azt a művészi gyakorlatot kérdőjelezte meg, amely az én feltárásnak lehetőségeként kezeli a fotográfiát. Woodman gyakorlata ezzel szemben az, hogy a képeken nem személyként, hanem testként jeleníti meg magát, hogy az önfeltárás gesztusa nélkül jelenhessen meg a képek terében. Ez a fajta gyakorlat nem idegen Woodman Blueprint for a Temple című sorozatának képeitől sem, amelyek ugyanebben az időszakban készültek.

A New Yorkban megrendezett kiállítás egybeesik egy másik tárlattal, amelyen Francesca Woodman képei a 19. században élt fotográfus, Julia Margaret Cameron alkotásaival együtt szerepelnek. A Portraits to Dream In című nagyszabású kiállítás a londoni National Portrait Galleryben látható március 21-től június 16-ig. A kiállítás összesen több mint 150 kiállított munkán keresztül vizsgálja a két, egymástól egy évszázadnyi távolságra lévő fotográfus közötti hasonlóságokat. Woodman fényképeiből a Gagosian Gallery a londoni Burlington Arcade kiállítóhelyén is bemutatott egy válogatást, amely március 18-tól május 4-ig látogatható.

0103

Fotó: Francesca Woodman: Untitled, 1980, from the "Caryatid" series
Lifetime diazotype
77 x 28 5/8 inches (195.6 x 72.7 cm)
© Woodman Family Foundation / Artists Rights Society (ARS), New York Courtesy Gagosian and The Woodman Family Foundation

0103

Fotó: Francesca Woodman: Untitled, c. 1977–78
Lifetime gelatin silver print
6 x 6 1/8 inches (15.2 x 15.6 cm)
© Woodman Family Foundation / Artists Rights Society (ARS), New York Courtesy Gagosian and The Woodman Family Foundation

0103

Fotó: Francesca Woodman: Untitled, c. 1977–78
Lifetime gelatin silver print
10 3/8 x 9 1/8 inches (26.4 x 23.2 cm)
© Woodman Family Foundation / Artists Rights Society (ARS), New York Copyright The Artist Courtesy Gagosian and The Woodman Family Foundation

0103

Fotó: Francesca Woodman: Untitled, c. 1977–78
Lifetime gelatin silver print
11 3/4 x 9 3/8 inches (29.8 x 23.8 cm)
© Woodman Family Foundation / Artists Rights Society (ARS), New York Courtesy Gagosian and The Woodman Family Foundation

0103

Fotó: Francesca Woodman: Untitled, c. 1979–80
Lifetime gelatin silver print
10 x 8 inches (25.2 x 20.2 cm)
© Woodman Family Foundation / Artists Rights Society (ARS), New York Courtesy Gagosian and The Woodman Family Foundation

Jegyzetek

Francesca Woodman
Gagosian, New York
2024. március 13. – április 27.