Jacques Henri Lartigue és André Kertész legfontosabb fényképeiből nyílt kiállítás A step aside címen
24 • 05 • 10Szabó Benedek
A Toni Catany Nemzetközi Fotográfiai Központ nagyszabású kiállításon mutatja be a huszadik századi fotográfia két kiemelkedő alakját, a francia Jacques Henri Lartigue-t és a magyar származású André Kertészt. A két művész fotográfiái a Toni Catany gyűjteményben is megtalálhatók, ezekből mutat be az intézmény egy válogatást. A kiállítás a Consell de Mallorca támogatásával, illetve más művészeti intézmények, fotográfiai magazinok, és egy helyi egyetem összefogásával valósulhatott meg. A tárlat szeptember 29-ig látogatható Spanyolországban.
Jacques Henri Lartigue-nak a pillanatfelvételek mesterének, és André Kertésznek, a fotográfiai riporteri munka úttörőjének szentelt kiállítás közel 150 fotográfián keresztül mutatja be a két alkotót, akik nemcsak saját korukban voltak ismert és meghatározó művészek. Munkáikat a mai napig a legrangosabb kiállítóhelyek mutatják be, illetve a legnagyobb aukciósházak árverésein is szerepelnek.
Jacques Henri Lartigue (1894–1986) jómódú családban született, így lehetősége nyílt arra, hogy már gyermekkorában fényképezni kezdjen. Autodidakta művészként leginkább a korai munkáiról ismert, de pályafutását egész életében a festészet és a fotográfia vizuális nyelvének összeegyeztetése kísérte. Később főként a festészetnek szentelte magát, ám a második világháborút követően ismét fejleszteni kezdte korábbi fotográfiai gyakorlatát, ezután olyan magazinokkal dolgozott együtt, mint a Point de vue, vagy az Images du monde.
André Kertész 1894-ben született Budapesten, és már 1912-től kezdve aktív fotográfus volt. Kertész hamar ismertté vált különleges művészi módszereiről, és képei egyedülálló képi stílusáról, amely egyúttal el is távolította őt a kor vizuális művészetét erősen meghatározó piktorializmustól. 1925-ben Párizsba költözött, ahol kapcsolatba került számos avantgárd művésszel, ebben az időszakban kezdte különböző magazinokban és újságokban publikálni a szokatlan elemekkel, például torzításokkal és árnyjátékkal elkészített fényképeit. Felvételein szubjektív nézőpontból ábrázolta a magyar diaszpóra életét, máskor különféle utcai jeleneteket örökített meg. 1936-ban New Yorkban telepedett le, ahol olyan magazinokkal dolgozott együtt, mint a Vogue és a House and Garden. Az ebben az időszakban készült munkáin a várostervezés, illetve az épületek sokaságából kirajzolódó városszövet új témákat kínált számára, amelyeket úgy örökített meg, hogy a képek az építészet vertikalitását is hangsúlyozzák.
A mostani, A step aside tárlat címe az oldalra lépés, az egyenes vonaltól, vagyis a fősodortól való távolságára utal. A két művész nemcsak fotográfiáik stílusában jártak a korban megszokottól eltérő utakon, mivel arra is törekedtek, hogy a lehető legnagyobb szabadsággal építsék fel műveiket, távol maradva a nagy művészeti mozgalmaktól. Munkásságuk szinte a teljes 20. századot felölelte, pályafutásukat olyan meghatározó kiállítások övezték, mint az 1963-as és 1964-es tárlatok, amelyeknek a New York-i MoMA adott otthont. Ezek a kiállítások döntő jelentőségűek voltak az akkor még műkedvelő művészként számontartott Lartigue számára, míg Kertésznek a marginalizálódás utáni újrafelfedezést jelentették. A művészek képei most ismét egymás mellé kerülhettek a Toni Catany Nemzetközi Fotográfiai Központ tárlatán.
Jacques Henri Lartigue, André Kertész. A step aside
Toni Catany International Photography Centre
2024. április 19. – szeptember 29.