Menü

Nosztalgikus, intenzív, önreflektív és avantgárd: fotótörténeti kiállítás nyílt Hongkong globális szerepre törekvő új múzeumi negyedében

24 • 05 • 11Kéri Gáspár

A hongkongi M+ kortárs művészeti múzeum és a Bibliothèque nationale de France (BnF) együttműködésének eredményeként, a French May Arts Festival keretében nyilt meg a The Hong Kong Jockey Club Series: Noir & Blanc—A Story of Photography című kiállítás Hongkongban. A július 1-jéig nyitva tartó tárlaton több mint kétszázötven fotótörténeti jelentőségű fénykép látható a BnF gyűjteményéből, melyet az M+ fotókollekciójából válogatott harminc alkotás egészít ki. A rendezvény támogatója az 1884 óta a városban működő The Hong Kong Jockey Club, valamint annak jótékonysági szervezete, a Charities Trust.

A The Hong Kong Jockey Club Series: Noir & Blanc—A Story of Photography az 1915-től 2019-ig tartó időszakot foglalja magában, egyben a Bibliothèque nationale de France (BnF) fotógyűjteményének ez az első jelentős nyilvános kiállítása Ázsiában. A több mint százhetven, nemzetközileg elismert fotográfus között olyan neveket találunk, mint Man Ray, Diane Arbus, Mario Giacomelli, Robert Frank, William Klein, Daido Moriyama, Valérie Belin, valamint Henri Cartier-Bresson. Ugyanakkor a kiállításnak otthont adó M+ kortárs művészeti múzeum kollekciójából – mely a város globális szerepre törekvő új kulturális negyedében, a West Kowloonban található – harminc alkotás is látható olyan kiemelkedő ázsiai fotográfusoktól, mint Chang Chao-Tang, Ho Fan, Lang Jingshan, Liu Heung Shing, Nalini Malani, Ishimoto Yasuhiro és Yau Leung.

A kiállítás három tematikus szekciója különböző nézőpontokat kínál fel a fekete-fehér képalkotás elmúlt száz évének megismeréséhez, megértéséhez és befogadásához. Az Aiming for Contrast felvételei mindennapi létezésünk pillanatait és a valóségérzékelés különböző megnyilvánulási formáit ragadják meg, főként a dokumentarizmus talaján állva. A Light and Shadow szekció azon fotográfusok egyéni stílusjegyeire reflektál, akik a fényt és az árnyékot koherens alkotóelemként alkalmazzák, illetve alkalmazták saját gyakorlatukban. Végül a Colour Chart, vagyis a színpaletta szekciója a legkevésbé sem ellentmondásos módon emeli ki a szürke végtelen árnyalatait, melyek a fekete-fehér fényképezés korlátlan lehetőségeit ismertetik meg a látogatókkal. Doryung Chong, az M+ igazgatóhelyettese és főkurátora a következőket emelte ki a kiállítás kapcsán:

„A fekete-fehér fényképezés formái és tónusai képesek megragadni a valóságot és feltárni a szürreális absztrakciókat. A kereskedelmi szféra és a közösségi média fotográfiáinak színes és digitális túltelítettségével szemben a fekete-fehér továbbra is lenyűgöző kontrasztot képvisel erőteljes, hangulatba hozó költészetével. A The Hong Kong Jockey Club Series: Noir & Blanc – A Story of Photography kiállítás nosztalgikus, intenzív, önreflektív és avantgárd alkotások során keresztül ragadja meg a világ lenyűgöző interpretációit, és emeli ki a földkerekség minden tájáról a mesterek gyakorlatán átívelő művészi kísérletezés fonalát.”

0103

Fotó: René Burri: Kunming Lake, Beijing, China, 1964
BnF, Paris © René Burri/Magnum Photos

0103

Fotó: Vivian Sundaram: Sisters with ‘Two Girls’, 2001
M+, Hong Kong © Vivan Sundaram

0103

Fotó: Lai Shiu-fong: Black & White, 1950s–1960s
M+, Hong Kong © All rights reserved

0103

Fotó: Fan Ho: Smoky World, 1959
M+, Hong Kong © Fan Ho

0103

Fotó: Yau Leung: Two Women (Gloucester Road), 1961
M+, Hong Kong © Photo Pictorial Publishers Ltd.

0103

Fotó: Aleksandr Rodchenko: Girl with a Leica, 1934, printed ca. 1950
BnF, Paris © Aleksandr Rodchenko

0103

Fotó: Daido Moriyama: Japan: A Photo Theatre—Portrait of Actor, 1968, printed 1970–1980
BnF, Paris © Daido Moriyama Photo Foundation

0103

Fotó: Flor Garduño: Basket of Light, 1989
BnF, Paris © Flor Garduño

0103

Fotó: Gilbert Fastenaekens: Nocturne—The Haven, 1982, printed 1983
BnF, Paris © Gilbert Fastenaekens

0103

Fotó: Zhang Hai'er: Night Scene with the Photographer's Left Hand, Guangzhou, 1987
M+, Hong Kong © Zhang Hai'er

0103

Fotó: Liu Heung Shing: China After Mao—Skating in Dalian, 1981
M+, Hong Kong © M+, Hong Kong

0103

Fotó: Mario Giacomelli: I Have No Hands to Caress My Face 1961–1963, printed ca. 1971
BnF, Paris © Mario Giacomelli Archives

0103

Fotó: Imogen Cunningham: Two Callas 1925, printed ca. 1970
BnF, Paris © 2024 Imogen Cunningham Trust

0103

Fotó: Cecil Beaton: Dress, Balenciaga, 1967
BnF, Paris Cecil Beaton Archive © Condé Nast

Jegyzetek