Menü

Post Photography: The Uncanny Valley – AI által generált képekből látható kiállítás Londonban

24 • 05 • 15Szabó Benedek

A német Boris Eldagsen akkor tört be a köztudatba, amikor tavaly elnyerte a Sony World Photography Award kitüntetését egy olyan képpel, amelyet nem fényképezőgéppel, hanem egy képgenerálásra alkalmas mesterséges intelligencia segítségével készített el. A művész a díjat akkor visszautasította, és nyílt levelet írt a verseny zsűrijének, amelyben a mesterséges képgeneráló programokról kezdeményezett párbeszédet. Eldagsen most egy kiállításon keresztül mutatja be a mesterséges képalkotási eljárásokban rejlő lehetőségeket és veszélyeket, hogy ezzel még egyszer párbeszédet kezdeményezzen egy olyan jelenségről, amely egy évvel ezelőtt felforgatta a művészeti világot.

A Sony World Photography Award kitüntetését tavaly április 17-én a német Boris Eldagsen nyerte el The Electrician című képével, amelyet egy ilyen célra kifejlesztett, nyílt hozzáférésű mesterséges intelligencia segítségével készített. Az események nyomán a mesterségesen generált képek kérdése bekerült a köztudatba, és számos kérdést felvetett a hagyományos fotográfiai eljárással a mesterséges intelligenciával előállított képek pozíciójáról. A mesterséges intelligenciáról, és a díjnyertes AI képről mi is beszámoltunk a Punkton.

Most, egy évvel azután, hogy Eldagsen visszautasította a díjat, egy új kiállítási anyagot készített két mesterséges intelligencia-kutatóval, Nouf Aljowaysirral és Ben Millar Cole-lal közösen. A művész célja az volt, hogy egy olyan fotográfiai projektet vigyen véghez, amely a technológia gyors fejlődése mellett az ember és a gép közötti együttműködés megváltozását is bemutatja. A The Uncanny Valley című kiállítás képei az örökség, az identitás és a tudat nélküli gépek kísértetiességének témáját járja körül. A tárlat egy kritikus megközelítést kínál az AI által generált képekkel kapcsolatban, a tárlat – magyarul hátborzongató völgy – témája pedig központi szerepet játszik ebben a kérdésben.
Ez a kifejezés az 1970-es években született, és az emberire nagyon hasonlító, de nem egészen élethű technológiával való szembesülésre utal. A mostani kiállítás ezt a különös élményt dolgozza fel. A hagyományos fényképekből generált képek egyszerre hatnak ismerősnek és ismeretlennek. A hagyományos fotográfiákra emlékeztető képeken gyakran torzított és deformált kompozíciós elemek jelennek meg, amelyek az eredeti fotográfia határain túlra, a posztfotográfia területére vezetnek. A megjelenített alakok fején haj helyett drótszálak nőnek, a végtagok helyén belsőségek jelennek meg. Ez a gyakorlat a mesterséges képalkotó eljárások már meghaladott fejlődési szakaszára utal, amikor gyakoribb volt, hogy az algoritmusok hibás, vagy természetellenes látványokat generáltak.

0103

Ben Millar Cole: Bamboo 02

0103

Boris Eldagsen: Missing page from the book of promptology

0103

Boris Eldagsen: Love, love, love this shit

0103

Boris Eldagsen: The Electrician, 2023

A kiállítás koncepciójáról, és a képgenerálás modern művészettörténeti helyzetéről így ír esszéjében Luba Eliott, a mesterséges intelligencia kreatív felhasználásában jártas kutató:

,,Miközben a mesterséges intelligencia a kreatív kifejezés lehetőségeinek sokaságát kínálja, éppúgy ismertek a velejáró problémák és kockázatok is. A mai mesterséges intelligencia rendszereket jellemzően nagy, több millió képet tartalmazó adathalmazokon képzik ki, amelyek méretük ellenére gyakran nem képesek arra, hogy mélyrehatóan reprezentálják a világot. Ennek a jelenségnek a témáját a kiállítás sztereotípiákon keresztül vizsgálja. Boris Eldagsen munkái az 1940-es évekből származó férfiakat és nőket mutatnak be, a témától szokatlan módon kábelek, belek és zsinórok tűnnek fel a képeken, hogy a művész ezzel megkérdőjelezze a fekete-fehér fotográfiáról alkotott elképzeléseinket.”

0103

Boris Eldagsen: Hot Shit Sure as Shit

0103

Boris Eldagsen: Kiss

0103

Boris Eldagsen: Yes, it sticks.

0103

Nouf Aljowaysirr: Femme Maure, Tangier

0103

Nouf Aljowaysirr: Actor Smoking A Hookah, 2023

0103

Nouf Aljowaysirr: Femme Arabe Avec Le Jep

Boris Eldagsen híres képe, amely a Sony Word Photography Award tavalyi díját elnyerte, szintén szerepelni fog a kiállításon. A The Electrician című kép bizonyos értelemben a többi kiállított mű előfutáraként is kezelhető, ám az alkotó hangsúlyozza, hogy ennek az alkotásnak az elkészültét is évekig tartó munka és kísérletezés előzte meg. A londoni Palmer Gallery-ben látható kiállítás április 18-tól május 17-ig várja a látogatókat.

Jegyzetek

Post-photography: The Uncanny Valley
Palmer Gallery
2024. április 18. – május 17.