Menü

„Akkor még nem voltak legendák, amikor fotóztam őket.” – Janette Beckman: Rebels című kiállítása Amszterdamban látható

24 • 05 • 23Ballagó Márton

2024. május 10. és szeptember 8. között az amszterdami Foamban mutatják be az underground közösségeket évtizedek óta dokumentáló fotográfus, Janette Beckman munkáit. A Rebels című kiállítás az elmúlt évtizedek legfontosabb társadalmi mozgalmai és szubkultúrái előtt tiszteleg.

Janette Beckman – brit dokumentarista fotográfus – az 1970-es évek óta fényképezi a különböző underground, társadalom peremén elhelyezkedő, a bevett társadalmi berendezkedésből és normákból adódó elnyomás ellen felszólaló csoportokat. A saját fiatalkorának is egy meghatározó élménye volt az 1960-as évek végi, ’70-es évek eleji ellenkulturális, szexuális felszabadító, neoavantgárd mozgalmai, és az ezekhez kapcsolódó zenei (főként punk) szubkultúrák. A kánon mára Beckmant a ’70-es és ’80-as évek londoni punk színterének egyik legkiemelkedőbb dokumentarista fotográfusaként tartja számon. Olyan legendás zenekarokról készített portrékat, mint a The Sex Pistols, a The Jam, vagy a The Clash. Fotói gyakran jelentek meg olyan neves magazinokban, mint a The Face, a Sounds, vagy a Melody Maker. Az 1980-as években Beckman New Yorkba költözött, ahol dokumentálta a feltörekvő hiphop szcéna olyan úttörőit, mint például a Salt-N-Pepa, Slick Rick, a Public Enemy, vagy LL Cool J. Erről a korszakról így nyilatkozott Beckman egy interjúban:

„New York a 80-as években romló infrastruktúrával, magas munkanélküliséggel, drogokkal, a fekete közösségeket elnyomó rasszizmussal és növekvő bűnözéssel élő város volt. Az Egyesült Királysághoz hasonlóan a fiatalok új generációja találta meg a hangját, és hozta létre a hiphop kultúrát.”

Olyan hiphop bandák megalakulásánál is jelen volt tehát Beckman, mint a keleti parti ős-hiphop formáció, mely a zenei műfaj mind a mai napig meghatározó formációja, a Wu-Tang Clan. Beckman fényképei megragadják az alanyai nyers energiáját és esszenciáját, és formálják azt, ahogyan ma ezeket a zenei szubkultúrákat látjuk. Az American Photo magazinnak adott 2015-ös interjúban így fogalmazott:

„Elképesztő, hogy harminc év múlva az emberek azt mondják, hogy legendákat fotóztam. Azt hiszem igen, de akkor még nem voltak legendák, amikor fotóztam őket.”

0103

Fotó: LL Cool J, Cut Creator, and Brian Latture, New York City, 1987 © Janette Beckman

0103

Fotó: Run-D.M.C. & Posse, Hollis, Queens, 1984 © Janette Beckman

0103

Fotó: Brothers Danny and Carlos, Puerto Rican Day Parade, New York City, 1995 © Janette Beckman

0103

Fotó: Slick Rick, New York City, 1987 © Janette Beckman

0103

Fotó: The Islington Twins, London, 1981 © Janette Beckman

A Foam Museumban megvalósuló Rebels című kiállítás a zenei kultúrán túl a társadalmi és politikai normákat megkérdőjelező lázadók előtt is tiszteleg, bemutatva a közelmúltbeli mozgalmakról készült fotókat, mint például a Black Lives Matter, a Trump-ellenes tüntetések és a gázai béketüntetéseken készült képeket. Beckman elkötelezettsége a mozgalmárok iránt rávilágít arra, hogy a munkája szélesebb társadalmi hatásokat is megmozgat. Beckman arra a kérdésre, miért mindig az ellenkulturális mozgalmakat dokumentálja, azt válaszolta:

„Szeretném bemutatni, hogyan élnek az alternatív közösségek. Az emberek a saját buborékjukban élnek, nem is sejtve, hogy mi történik az utcán. Fontos, hogy elmondjuk ezeket a történeteket. Például a harlemi Go Hard Boyz terepmotorosok csoportja azért alakult, hogy távol tartsa a gyerekeket a drogoktól és célt adjanak az életüknek. [...] Vagy épp egy hasonló kelet-londoni banda olyan volt, mint egy család, vigyáztak egymásra. Fontos, hogy meglássuk ezekben az emberekben is a jót.”

0103

Fotó: Dapper Dan – Gucci, Harlem, New York City, 2018 © Janette Beckman

0103

Fotó: Punks, Sid Vicious Memorial March, London, 1979 © Janette Beckman

0103

Fotó: Sade, New York City, 1983 © Janette Beckman

0103

Fotó: Andre 3000, New York City, 2003 © Janette Beckman

Jegyzetek

Janette Beckman: Rebels
Foam Museum
2024. május 10. – szeptemberig 8.