Menü

0103

Fotó: © Csákvári Péter

„Nagyon vonzott, hogy alkossak valami maradandót” – beszélgetés Csákvári Péterrel

24 • 06 • 02Szabó Benedek

Csákvári Péter kreatív univerzumát olyan miniatűr figurákkal népesíti be, amelyeket szokatlan, meglepő, máskor egyenesen megdöbbentő helyzetekben örökít meg. A már több mint nyolc éve tartó fotográfiai projekt – a Tiny Wasteland – a közönség, és a szakma tetszését is elnyerte, a sorozat 2017-ben a Sony World Photography Awards harmadik helyezettje lett. A Tiny Wasteland – Csákvári Péter univerzuma című kiállítás május 28. és augusztus 19. között ingyenesen megtekinthető a Mai Manó Ház PaperLab Galériájában.

0103

Fotó: © Csákvári Péter: Apa kipróbált egy új tápanyagot, Részlet a Tiny Wasteland című sorozatból

Sz. B.

Alkotói pályád ételfotográfus munkákkal kezdődött. Viszonylag kevés olyan művészi praxis van, ahol éppen az ételfotó volt a kiindulási alap. Hogyan kerültél közel ehhez a műfajhoz?

Cs. P.

Korábban szakács voltam, és gyakran láttam, hogy jönnek hozzánk ételfotográfusok. Egyszer az egyikőjükkel beszélgettem, aki elmesélte, hogy ő is dolgozott konyhán, de nagyon örül neki, hogy már nem ezzel kell foglalkoznia. Akkor eléggé irigykedtem rá, de nemcsak amiatt, mert jobban keres nálam, hanem azért, mert fotózhat, amit én is szerettem volna már gyerekkoromtól kezdve. Ekkor pontosan még nem tudtam, hogy mit is szeretnék fényképezni, vagy hogyan tudnék különlegeset alkotni, de mivel szakács voltam, azt tudtam, hogyan kell egy ételt úgy előkészíteni, majd megvilágítani és lefényképezni, hogy az jól nézzen ki. El is kezdtem ételeket fényképezni, amikor egy Channel Islands-hez tartozó apró, Herm nevű szigeten éltem fél évet.

Sz. B.

Ott indult a legnagyobb fotográfiai projekted, a Tiny Wasteland, amikor az ételek mellé egyszer csak minifigurák léptek be.

Cs. P.

Igen, akkor már foglalkoztam gasztrofotóval, de az éppen csak akkor lett komoly. Inkább egyszerre vált komollyá a kettő, de amikor onnan hazatértem, tudtam, hogy csak a fotózással szeretnék foglalkozni.

Sz. B.

A minifigurák világa olyasvalami, ami nagyon sok emberhez áll közel. Szerinted mi az, ami miatt rengetegen érdeklődnek ezek iránt, és téged mi fogott meg ebben?

Cs. P.

Nagyon sokszor gondolkodtam azon, hogy mi miatt vonzódnak sokan a miniatűr dolgokhoz. Engem egészen kisgyerekkoromban vonzottak a vonatok, a terepasztalok meg a fényképezés és a dokumentálás is. Már ekkoriban szívesen foglalkoztam azzal, hogy egy eldobható kamerával képeket készítsek a legóimról, hogy később vissza tudjam nézni őket. Ezek persze borzasztóan rosszul exponált, elrontott képek voltak, amin alig látszódott valami. Az viszont már ekkor is nagyon vonzott, hogy alkossak valami maradandót.

0103

Fotó: © Csákvári Péter: A borászatban, Részlet a Tiny Wasteland című sorozatból

Sz. B.

2016 óta szinte megállás nélkül dolgozol ezen a projekteden. Hogyan ötletelsz az új képeiden, lehet egyáltalán folyamatosan dolgozni egy munkán ilyen hosszú időn keresztül?

Cs. P.

Két évvel ezelőtt még úgy ment, hogy leültem, és kidolgoztam egy ötletet, aztán egy másik nap megcsináltam. Azóta ez már máshogy megy, mert két éve eléggé felbolydult az életem, egy időben vidéken laktam, majd ismét felköltöztem Budapestre. Akkor kevesebb időm volt ötletelni meg ezen dolgozni, már csak a vállalkozásom miatt is. Az a szerencse, hogy nem kellett nagyon görcsölni rajta, sok ötletem volt. Például amikor bementem egy élelmiszerboltba, akkor nem azt néztem, hogy milyen kaját kéne venni, hanem hogy mekkora galaxis van körülöttem, amit jól fel tudnék használni egy képhez.

Sz. B.

Volt, hogy az ötletelésbe mást is bevontál? Kell segítség ebben, vagy az ötletek jönnek maguktól is?

Cs. P.

Sokan próbálkoztak azzal, hogy beszállnak az ötletelésbe, de ez kevésbé ment jól. A jelenlegi barátnőm egyszer adott egy tippet, hogy a testrészeit használva is készíthetnék képeket. Megkérdezte, hogy mi lenne, ha az orrán állna egy porcukrot pakoló ember, amire azt mondtam, hogy nézzük meg, majd több hasonló ötletet is kipróbáltunk, és jól működtek. Mostanában egy 3D nyomtatóval is dolgozok, ami nagyon lelassította a dolgokat. Amíg még vettem a figurákat, addig adott volt egy eszközkészlet, de most az internetről letölthető sablonokkal már szinte bármit elő tudok állítani. Akkora szabadságom lett, hogy egy kicsit meg is torpantam. A figurák előállítása is sok idő, meg jobban el is kalandozom az ötletelésben.

0103

Fotó: © Csákvári Péter: Line of Work, Részlet a Tiny Wasteland című sorozatból

0103

Fotó: © Csákvári Péter: ASSpen, Részlet a Tiny Wasteland című sorozatból

Sz. B.

Melyek voltak a legfontosabb állomások a Tiny Wasteland történetében?

Cs. P.

Nyilván a sorozat első képe egy ilyen állomás, de a Sony World Photography Awards díja is ilyen volt. Már korábban is neveztem ilyen-olyan képekkel, amikkel akkor nem nyertem semmit. Ekkor aztán jött egy levél decemberben, hogy bekerültem a döntőbe. Először azt hittem, hogy ez egy átverés, aztán az Instagramon rám írt egy profil nélküli kínai lány, aki azt kérte, hogy küldjem el az összes képem, mert szeretnék kiállítani Pekingben, cserébe adnak pénzt, meg egy repülőjegyet. A lány valószínűleg egy fordítóprogrammal írt, amitől még gyanúsabb lett az egész. Akkor hittem csak el, amikor tényleg megérkezett a pénz, és meghívtak a kiállítás megnyitójára. Két napom volt arra, hogy repülőjegyet vegyek, meg vízumot intézzek Pekingbe, ahova aztán négy napra ki is jutottam, ami hatalmas élmény volt. A következő nagy mérföldkő az egy mobilszolgáltató reklámja volt, amin még tavaly dolgoztam.

Sz. B.

Hogyan történt mindez?

Cs. P.

Az egyik barátomnak van egy produkciós cége, és már nagyon régóta akartunk közösen forgatni valamit, ami eddig nem jött össze, mert egy ilyen munka borzasztóan drága. Ehhez a mobilszolgáltatós reklámhoz először is kellett egy spéci robotkar, aminek egy napi bérlése hétmillió forint. Ez egy nagy terepasztal fölött mozgatja a kamerát, nagyon finoman. Ez akkora munka volt, hogy nem egyedül dolgoztam a makettek megépítésén, a világításon, hanem egy nagyobb stáb kellett hozzá. Kellettek külön emberek, akik beprogramozták a terepasztalon az autókat meg vonatokat, de a robotkar vezérléséhez külön egy tízfős csapat kellett, meg persze az utómunkákhoz is.

Sz. B.

Mennyire tudsz független alkotó lenni úgy, hogy a közösségi oldalakon rengeteg visszajelzés érkezik minden munkádra?

Cs. P.

Sokan mondják, hogy korábban cukik voltak a munkák, most meg inkább letiltja róla a gyerekét, mert túl sok a vér meg a meztelen bábu. Mások meg azt mondják, hogy egy kicsit elpuhult az egész, és túl sok a cukiskodás, szóval soha nem lehet mindenkinek megfelelni. Azt gondolom, hogy összességében tudok független maradni, meg jobban szeretek csak úszni a saját gondolataimban.

0103

Fotó: © Csákvári Péter: Fasten Your Strawbelt, Részlet a Tiny Wasteland című sorozatból

0103

Fotó: © Csákvári Péter: Cocktail Beach, Részlet a Tiny Wasteland című sorozatból

Sz. B.

Milyen terved vannak még akár a Tiny Wastelanddel, akár más munkáiddal?

Cs. P.

Sokat gondolkodtam azon, hogy ki kellene találni egy új Tiny Wastelandet, de igazából még ez a történet sincs befejezve, úgyhogy nincs még ennek itt az ideje. Ettől függetlenül vannak kilátásban egész jó dolgok. Most készül egy zenei videóklip is, amire egy számomra nagyon különleges és meghatározó zenész kért fel. Ennek a művésznek a zenéin nőttem fel, nekem hozzá kötődnek az első szerelmek, meg szakítások, az egész tinédzserkorom. Nagyon különleges számomra ez a munka, és ha minden jól megy, augusztusban meg is jelenik majd.

0103

Fotó: © Csákvári Péter: Naplemente a Mars fürdőlepedőn, Részlet a Tiny Wasteland című sorozatból

0103

Fotó: © Csákvári Péter: Aludj el kicsikém..., Részlet a Tiny Wasteland című sorozatból

Sz. B.

Vannak tervben – vagy esetleg folyamatban – olyan fotográfiai projektek, amik függetlenek attól a történettől, amit a Tiny Wasteland mesélt el?

Cs. P.

Már nagyon régóta a fejemben van egy másik történet is, ami még a gasztrofotográfus időszakhoz kapcsolódik. Ez egy olyan szakácskönyv lenne, ahol az ételfotók mind a Tiny világában jelennek meg, de ez a könyv az életem utazásán megy végig. Minden életszakaszomhoz vagy utazásomhoz párosul egy étel, mivel sokat utaztam korábban is, ezért a különböző nemzetek konyháin kísérném végig az olvasót. Ez a könyv egy kötetlen sztorizás lenne, de az ételek és a történetek mellett receptek is lennének.

Sz. B.

Ez már egy önéletrajzi ihletettségű projekt lesz ezek szerint, ami korábban kevésbé volt jellemző rád.

Cs. P.

A korábbi munkáimra tényleg nem volt jellemző, hogy saját történetet meséljenek. Azok olyan képek voltak, amik nem rólam szóltak, hanem a világról, ami körülöttem van. Itt inkább egy olyan sztorin gondolkodtam, ami nagyobb és több, majd arra jutottam, hogy az a nagy történet, amit a legjobban ismerek, az a saját történetem. Rengeteg olyan élmény ért, amit nagyon régóta át szerettem volna adni, és ezt egy könyvben szeretném megtenni.

0103

Fotó: © Csákvári Péter: '19 nyara, Részlet a Tiny Wasteland című sorozatból

0103

Fotó: © Csákvári Péter: Napfelkelte a brokkolierdőben, Részlet a Tiny Wasteland című sorozatból

Jegyzetek

TINY WASTELAND – CSÁKVÁRI PÉTER UNIVERZUMA
PaperLab Galéria – Mai Manó Ház
2024. május 28. – augusztus 19.
Kurátor: Baki László