Címke: Mai Manó Ház

„A Mai-féle fénykép ma már valóságos fogalom” – Mai Manó (1855–1917) élete és ritkán látott képei

1885-ben önállóan alapított műtermet a Vilmos császár úton. Akkor már három-négy segéddel és több inassal dolgozó szakfényképész volt. Ez az időszak a főváros és az egész ország fénykora volt, s 30 évesen Mai Manó is a csúcsra jutott, a gyermekfényképezés egyik legjobb hazai képviselőjének, a szakmai közélet vitathatatlan tekintélyének ismerték el. Szakmai tudásának elmélyítését mindig is elsődleges feladatának tekintette, s hogy ismereteit gyarapítsa, beutazta Németországot, Olaszországot, Franciaországot. Folyton tanult, képezte magát, olvasta a külföldi szaklapokat, könyveket.

Tovább

Meghökkentő életképek – A Zohar Studios fotói Stephen Berkman interpretációjában

Berkman a 19. századi fotográfia megszállottja, az angol Frederick Scott Archer által 1851-ben kidolgozott technika, a hosszú expozíciós nedves kollódiumos eljárás rabja és aktív tudósa. E technika annak idején néhány év alatt népszerűvé vált, mert megoldotta, hogy a negatívról részletgazdag, finom tónusú papírképek készülhessenek. A Zohar Studióban is ezt a technikát használták az 1860-as évek elején.

Ingyenesen látogatható Mai Manó kiállítással ünnepli a Mai Manó Ház fennállásának 130. évfordulóját

Mint annyi más fényképészmestert a századfordulón, korunkban csak a szűkebb szakma egy része tartotta számon Mai Manót. Mára azonban a nevét viselő egykori műteremháza – az idén 130. születésnapját ünneplő Mai Manó Ház – állít számára emléket. A PaperLab Galériában kiállított 50 fotóból álló válogatásban olyan alkotásokat láthatunk, amelyeket Mai Manó fotográfus a budapesti műtermeiben készített a századforduló környékén.

„Együtt alkottunk egy harmadik szemet” – Beszélgetés Elsával és Johannával

A Mások bőrében – Elsa és Johanna számos élete című kiállítás a Mai Manó Házban a művészduó három legújabb projektét mutatja be. Az alkotópárossal készült interjúnk során – többek között – szó esett a kezdetekről, az inspirációkról, Frida Kahlóról és a közösen megosztott munkafolyamatokról.

Martin Annand: Partra vetett – Ingyenesen látogatható kiállításon láthatók 2023 legjobb minimalista fotográfusának munkái

A Mai Manó Ház PaperLab Galériájában A kevesebb több – Minimalist Photography Awards 2023 című kiállításon látható 21 fotóból álló válogatásban olyan díjnyertes alkotásokat mutatnak be, amelyeken a zavaró tényezők eltávolítása után a fény, az árnyék és a téma kölcsönhatásának köszönhetően erőteljes vizuális történetek rajzolódnak ki. A 2023-as év minimalista fotográfusa címet és az ezzel járó 2000 dolláros pénzdíjat a brit fotográfus, Martin Annand nyerte el az időtlenséget sugárzó Ashored című sorozatával.

„Azt szeretem legjobban, ha a modell nem tudja, hogy ott vagyok…” – Ruth Orkin képei a Mai Manó Házban

Komoly kihívásokkal kellett szembenéznie annak a nőnek, aki a 20. század első felében filmkészítő szeretett volna lenni az Egyesült Államokban. Miközben a nők részt vettek az álomgyár nyersanyaggal való ellátásában, afelől nem lehetett kétség, hogy a termékek előállítói, vagyis azok, akik a kamera mögött foglaltak helyet, férfiak. Ruth Orkin nem választhatta azt a pályát, amely iránt elhivatottságot érzett – legalábbis nem úgy, ahogy elképzelte –, és ez alapvető módon határozhatta meg fotográfiai munkásságát, melyből közel 170 fotó most a Mai Manó Házban is megtekinthető.

Mit nézzünk októberben? – A Punkt fotókiállítás ajánlója

Októberben sem maradunk izgalmas fotókiállítások nélkül, hiszen ismét számos múzeum és galéria várja új tárlatokkal a látogatóit. World Press Photo, Ruth Orkin életműve, és a 10 éves TOBE Gallery. Ezekre a tárlatokra mindenképp érdemes ellátogatni.

Öt évtized képei a Városligetről – Benkő Imre kiállítása a Mai Manó Házban

Az idén 80 éves fotográfus a Városligetben fényképezett 50 alkotásával mutatja be Budapest 150 évének egy apró szeletét. Az 1969-ben elkezdett fotósorozat szinte minden évben bővült egy-egy alkotással. A tárlat egyik kiemelt érdekessége, hogy az alkotótól eddig kiállításon még nem láthattunk színes felvételeket. Ezek a felvételek a magyar kortárs fotótörténet ritka darabjai, és ebben az évben kapcsolódnak a 150 éves Budapest történetéhez is.

„Minél gyorsabban élünk, annál kevesebb érzelem marad a világban” – Stanko Abadžić képei Budapestről

„Minél gyorsabban élünk, annál kevesebb érzelem marad a világban. Ez lehet az oka annak, hogy a fényképeim nem tűnnek kortársnak, és hogy miért tekintek vissza arra az időre, amikor az emberek még közelebb álltak egymáshoz. Minél lassabban élünk, annál mélyebben érezzük a körülöttünk lévő világot. Ez az én általános filozófiám.”

Tovább

„…a mi történt, ugyanaz, a mi ezután is történik…” – Féner Tamás kiállítása a Mai Manó Házban

Féner Tamás a kortárs magyar fotográfia egyik meghatározó alakja. Tevékenysége történeti korszakokon nyúlik át, hatása a mai napig kimutatható az utána jövő generációk alkotásaiban. A Mai Manó Házban megrendezett „…a mi történt, ugyanaz, a mi ezután is történik…” című kiállítás – mely idézet a Károli Gáspár fordította Bibliából származik – ugyanakkor nemcsak Féner Tamás életszemléletét tükrözi, hanem a legutolsó alkotói periódusának egyfajta összefoglalása is, melynek legutóbbi fejezete ebben az évben valósult meg.

Mit nézzünk szeptemberben? – A Punkt fotókiállítás ajánlója

Szeptemberben sem maradunk izgalmas fotókiállítások nélkül, hiszen ismét számos múzeum és galéria várja új tárlatokkal a látogatóit. A víz eltűnésének következményei, a Városliget utóbbi 50 éve, Brazília 1940 és 1960 között, valamint Vydareny Iván ötven fotója. Ezekre a tárlatokra mindenképp érdemes ellátogatni.

Így jönnek – Fiatal Magyar Fotográfia a Mai Manó Házban

Jól oldja meg a szinte lehetetlen feladatot a Mai Manó Házban rendezett Mint Te és Én – Fiatal Magyar Fotográfia című kiállítás, nevezetesen azt, hogy úgy mondjon el valamit a közelmúlttal összeérő jelenről és az ebben alkotó fiatal(abb) fotográfus generációról, hogy az ne legyen se közhelyes, se erőltetett.

Mit nézzünk júniusban? – A Punkt fotókiállítás ajánlója

Júniusban sem maradunk izgalmas fotókiállítások nélkül, hiszen ismét számos múzeum és galéria várja új tárlatokkal a látogatóit. Fiatal magyar fotográfusok, mindennapi kudarcok, összegzések, boszorkányok és egy magyar szemorvos élete Kongóban. Ezekre a kiállításokra mindenképp érdemes ellátogatni.

Gyermeknevelés és gyermeki fantázia Fabricius Anna munkáiban – Képes Beszéd a Mai Manó Házban

Fabricius Anna Budapesten él és dolgozik. Doktori fokozatát a Moholy-Nagy Egyetemen szerezte 2015-ben. Művészetének magját a fotográfia, a videó, a szövegek és a vegyes média alkotja, a „csoport” vagy „közösség” fogalmát, ezek felépítését, kialakulását és az egyén szerepét vizsgálja benne. „Munkamódszerem inkább egy játékhoz hasonlítható, ahol én határozom meg a szabályokat, de a résztvevők választják meg a végeredményhez vezető utat” mondja Anna egy korábbi munkája kapcsán, de amely legutóbbi anyagait is jellemzi. A szabadság, mint inspirációs forrás meghatározó számára.