Címke: Mai Manó Ház

Mit nézzünk októberben? – A Punkt fotókiállítás ajánlója

Októberben sem maradunk izgalmas fotókiállítások nélkül, hiszen ismét számos múzeum és galéria várja remek tárlatokkal a látogatóit. Érkezik az év egyik legjobban várt tárlata, ahol Frida Kahlo privát fotógyűjteményét láthatjuk a Mai Manó Házban. A Tér-Kép Galériában egy díjnyertes sorozat, a Capa Központban egy török fotográfus munkái, míg a Hagyományok Háza kiállításán a pixelek és a folklór lesz a téma. Ezekre a tárlatokra mindenképp érdemes ellátogatni.

Tovább

Vizuális és szöveges narratíva Hámos Gusztáv és Katja Pratschke fotófilmjeiben

Az alkotópáros fotófilmjeinek fontos komponense az akusztikus és textuális elem: szépirodalmi művekből vett idézetekből és inspirációkból, saját szövegekből álló narráció, valamint a filmhez komponált zeneművek – szintén zenei idézetekkel és hatásokkal – egyszerre irányítják a nézői-hallgatói befogadást, hogy ténylegesen a nézőben szülessen meg a kép-szöveg-zene egységéből fakadóan az adott téma belső érzete.

Frida Kahlo fotógyűjteménye október 18-tól látható a Mai Manó Házban

A Frida Kahlo fotógyűjteménye című kiállítás a mexikói művésznő életének rejtett pillanataiba enged bepillantást, új szemszögből láttatva a latin-amerikai művészet egyik legemblematikusabb alakjának szenvedélyes és szenvedésekkel teli sorsát. Frida személyes gyűjteménye halála után a Kék Ház néven ismert mexikóvárosi otthonuk egy elzárt fürdőszobájába került. A Kék Ház a világ egyik leglátogatottabb kiállítóhelyévé vált a Fridának emléket állító múzeumként, ám néhány személyes tárgya, köztük a több mint hatezer fényképet tartalmazó gyűjtemény csaknem ötven éven át rejtve maradt a nyilvánosság elől.

Mit nézzünk szeptemberben? – a Punkt fotókiállítás ajánlója

Szeptemberben sem maradunk izgalmas fotókiállítások nélkül, hiszen ismét számos múzeum és galéria várja remek tárlatokkal a látogatóit. A beszédhiba ellenszere, a mesterséges intelligencia, Minyó 50. kiállítása, a fotófilm, valamint a divat ábrázolása kelet-európai fotográfusok munkáiban. Ezekre a tárlatokra mindenképp érdemes ellátogatni.

Mit nézzünk júliusban? – a Punkt fotókiállítás ajánlója

Júliusban sem maradunk izgalmas fotókiállítások nélkül, hiszen ismét számos múzeum és galéria várja új tárlatokkal a látogatóit. Picasso és egy magyar származású fotográfus barátsága, a PIM íróportréi, a tavalyi Kassák-díjas sorozata, valamint a víz ábrázolása magyar fotográfusok munkáiban. Ezekre a tárlatokra mindenképp érdemes ellátogatni.

„Sokkal fontosabb a képek tartalma, mint a technikai milyenségük” – beszélgetés Martin Wandával és Martin Gáborral

Martin Wanda & Martin Gábor: Az örök fiatalság balladája címen nyílt kiállítás a Mai Manó Házban. A tárlat két fotográfus, apa és lánya sok évtized különbséggel és többezer kilométer távolságban készült anyagát párhuzamba állítva mutatja be az 1960-as, 1970-es évek Békéscsabájának szórakozó fiataljait, illetve a mai London éjszakai életét. A fotóriporterként, fotóművészként és reklámfotográfusként számos albumot és kiállítást jegyző Martin Gábor (1953), valamint lánya, a nemzetközi jelentőségű magazinoknak, divatházaknak, zenekaroknak és lemezkiadóknak dolgozó Martin Wanda (1991) most kiállított fotográfiái tértől és időtől függetlenül mesélnek a mindenkori húszas generációk kollektív identitásának kérdéseiről.

„Nagyon vonzott, hogy alkossak valami maradandót” – beszélgetés Csákvári Péterrel

Csákvári Péter kreatív univerzumát olyan miniatűr figurákkal népesíti be, amelyeket szokatlan, meglepő, máskor egyenesen megdöbbentő helyzetekben örökít meg. A már több mint nyolc éve tartó fotográfiai projekt – a Tiny Wasteland – a közönség, és a szakma tetszését is elnyerte, a sorozat 2017-ben a Sony World Photography Awards harmadik helyezettje lett. A Tiny Wasteland – Csákvári Péter univerzuma című kiállítás május 28. és augusztus 19. között ingyenesen megtekinthető a Mai Manó Ház PaperLab Galériájában.

Mit nézzünk májusban? – A Punkt fotókiállítás ajánlója

Nem maradunk májusban sem fontos és izgalmas fotókiállítások nélkül, számos múzeum és galéria várja remek tárlatokkal és programokkal a látogatóit. Kemenesi Zsuzsanna nyírfafejei, Tímár Péter permutációja, 15 éves a FotóFalu, a legjobb hazai sajtóképek, egy tragikusan fiatalon elhunyt fotográfus emlékkiállítása és a háború ábrázolása. Ezekre a tárlatokra mindenképp érdemes ellátogatni.

„Amikor van időnk, akkor a fotográfiák elkezdenek beszélni” – interjú Isabel Muñozzal a Mai Manó Házban látható OMEGA című kiállítása kapcsán

A kortárs nemzetközi művészeti színtér évtizedek óta elismert és megbecsült szereplője az 1951-ben Barcelonában született Isabel Muñoz. Fotográfiai munkásságában a kezdetektől alkalmazza az archaikus és történeti eljárásokat, melyekkel közös emberi jelenlétünk meghatározó nyomait kutatja. Isabel Muñoz OMEGA című kiállítása – melynek anyagát először a budapesti közönség láthatja – az alkotó jelenlétében nyílt meg márciusban a Mai Manó Házban. Ebből az alkalomból, a megnyitó napján készítettünk interjút az alkotóval.

Tovább

„A Mai-féle fénykép ma már valóságos fogalom” – Mai Manó (1855–1917) élete és ritkán látott képei

1885-ben önállóan alapított műtermet a Vilmos császár úton. Akkor már három-négy segéddel és több inassal dolgozó szakfényképész volt. Ez az időszak a főváros és az egész ország fénykora volt, s 30 évesen Mai Manó is a csúcsra jutott, a gyermekfényképezés egyik legjobb hazai képviselőjének, a szakmai közélet vitathatatlan tekintélyének ismerték el. Szakmai tudásának elmélyítését mindig is elsődleges feladatának tekintette, s hogy ismereteit gyarapítsa, beutazta Németországot, Olaszországot, Franciaországot. Folyton tanult, képezte magát, olvasta a külföldi szaklapokat, könyveket.

Meghökkentő életképek – A Zohar Studios fotói Stephen Berkman interpretációjában

Berkman a 19. századi fotográfia megszállottja, az angol Frederick Scott Archer által 1851-ben kidolgozott technika, a hosszú expozíciós nedves kollódiumos eljárás rabja és aktív tudósa. E technika annak idején néhány év alatt népszerűvé vált, mert megoldotta, hogy a negatívról részletgazdag, finom tónusú papírképek készülhessenek. A Zohar Studióban is ezt a technikát használták az 1860-as évek elején.

Ingyenesen látogatható Mai Manó kiállítással ünnepli a Mai Manó Ház fennállásának 130. évfordulóját

Mint annyi más fényképészmestert a századfordulón, korunkban csak a szűkebb szakma egy része tartotta számon Mai Manót. Mára azonban a nevét viselő egykori műteremháza – az idén 130. születésnapját ünneplő Mai Manó Ház – állít számára emléket. A PaperLab Galériában kiállított 50 fotóból álló válogatásban olyan alkotásokat láthatunk, amelyeket Mai Manó fotográfus a budapesti műtermeiben készített a századforduló környékén.

„Együtt alkottunk egy harmadik szemet” – Beszélgetés Elsával és Johannával

A Mások bőrében – Elsa és Johanna számos élete című kiállítás a Mai Manó Házban a művészduó három legújabb projektét mutatja be. Az alkotópárossal készült interjúnk során – többek között – szó esett a kezdetekről, az inspirációkról, Frida Kahlóról és a közösen megosztott munkafolyamatokról.

Martin Annand: Partra vetett – Ingyenesen látogatható kiállításon láthatók 2023 legjobb minimalista fotográfusának munkái

A Mai Manó Ház PaperLab Galériájában A kevesebb több – Minimalist Photography Awards 2023 című kiállításon látható 21 fotóból álló válogatásban olyan díjnyertes alkotásokat mutatnak be, amelyeken a zavaró tényezők eltávolítása után a fény, az árnyék és a téma kölcsönhatásának köszönhetően erőteljes vizuális történetek rajzolódnak ki. A 2023-as év minimalista fotográfusa címet és az ezzel járó 2000 dolláros pénzdíjat a brit fotográfus, Martin Annand nyerte el az időtlenséget sugárzó Ashored című sorozatával.

„Azt szeretem legjobban, ha a modell nem tudja, hogy ott vagyok…” – Ruth Orkin képei a Mai Manó Házban

Komoly kihívásokkal kellett szembenéznie annak a nőnek, aki a 20. század első felében filmkészítő szeretett volna lenni az Egyesült Államokban. Miközben a nők részt vettek az álomgyár nyersanyaggal való ellátásában, afelől nem lehetett kétség, hogy a termékek előállítói, vagyis azok, akik a kamera mögött foglaltak helyet, férfiak. Ruth Orkin nem választhatta azt a pályát, amely iránt elhivatottságot érzett – legalábbis nem úgy, ahogy elképzelte –, és ez alapvető módon határozhatta meg fotográfiai munkásságát, melyből közel 170 fotó most a Mai Manó Házban is megtekinthető.