Menü

„Ha tényleg van mondanivalód, akkor jobb a kamera mögött lenni, mint előtte” – Vivian Maier retrospektív kiállítása a Fotografiska New Yorkban

24 • 06 • 28Kéri Gáspár

A Fotografiska New York ad otthont Vivian Maier (1926–2009) eddigi legjelentősebb, retrospektív kiállításának. A szeptember 29-ig nyitva tartó, mintegy 230 fotográfiát bemutató Unseen Work című tárlat társszervezője a madridi székhelyű, kulturális menedzsmenttel és könyvkiadással két évtizede foglalkozó diChroma photography. A kiállítást követően a stockholmi alapítású múzeumi hálózat – mely a svéd főváros és New York mellett jelen van még Tallinban, Berlinben és Sanghajban – bezárja kapuit az amerikai metropoliszban.

Másfél évtized telt el azóta, hogy a világ egy véletlen folytán felfedezte Vivian Maiert. Mintegy százezer negatívot számláló életműve egy részét 2007-ben az akkor még huszonéves fotográfus és író, John Maloof vásárolta fel egy bolhapiaci árverésen; a felvételeket Maier két évvel később bekövetkezett halála után kezdte csak széles körben népszerűsíteni. Anna Morin, a diChroma photography igazgatója és a mostani kiállítás kurátora nyilatkozta a különleges lelettel kapcsolatban, hogy:

„Vivian Maier fényképeinek felfedezése a halála után a médium történetének az egyik legnagyobb eseménye.”

Az 1926-ban osztrák apától és francia anyától Bronxban született Maier életműve mára előkelő helyet foglalt el magának a fotótörténeti kánonban, noha soha nem gondolta volna magáról az alkalmi munkákból, főként dadaként egzisztáló nő, hogy maradandót alkotott.

0103

Fotó: Vivian Maier: Grenoble, France, 1959

„A Fotografiska büszke arra, hogy az első múzeum Vivian Maier szülővárosában, New Yorkban, amely nagyszabású kiállítást rendez munkáiból (…) Kivételes hagyatéka felfedezésének története túlmutat a fotográfián, tehetsége világszerte elbűvölte a közönséget. Hálásak vagyunk, hogy megoszthatjuk életművét rajongóival, miközben lehetőséget biztosítunk egy új közönségnek is, hogy felfedezzék maguk számára.”

– mondta Sophie Wright, a Fotografiska igazgatója. Az Unseen Work kiállítás új megvilágításba helyezi Maier kiterjedt munkásságát, mely teljes egészében az utcai fotózásra, köztük jellegzetes önarcképeire fókuszál – utóbbiakat többnyire publikus városi terek tükröződéseiben fotografálta. Az 1950-es évektől négy évtizeden át készítette felvételeit New York, majd később Chicago utcáin, a városi ember minden apró gesztusában felmutatva az amerikai álom mögött meghúzódó személyes hétköznapi valóságokat. Tette mindezt a legőszintébb humanizmussal, ösztönösen, figyelmen kívül hagyva a meglévő műfaji kereteket. Mindamellett a fotografálás Vivian Maier számára megkerülhetetlen eszközt nyújtott az őt körülvevő világ megértéséhez, de a médium segítséget nyújtott abban is, hogy szabadon fejezhesse ki magát.

0103

Fotó: Vivian Maier: Self-Portrait, New York, NY, 1954

0103

Fotó: Vivian Maier: Chicago, IL, May 16, 1957

„Nos, azt hiszem, semmi sem tart örökké, helyet kell adnunk a többi embernek is. Olyan, mintha egy óriáskerékre szállnánk fel; végigüljük a menetet, és aztán át kell adnunk valaki másnak is a lehetőséget. És így tovább. Mindig jön valaki, aki átveszi a helyünket. Nincs semmi új a nap alatt.” Vivian Maier

0103

Fotó: Vivian Maier: Central Park, New York, NY, September 26, 1959

0103

Fotó: Vivian Maier: Untitled, 1958

Vivian Maier retrospektív kiállítása – egy párhuzamosan látható Bruce Gilden-anyaggal – az utolsó, mielőtt bezárja kapuit a Fotografiska New York. A manhattani Flatiron kerületben található flamand stílusú neoreneszánsz épület 2019-óta működött a stockholmi Fotografiska amerikai fiókintézményeként, ám kiállítóterei több kívánnivalót hagytak maguk után, és az elvárt látogatószámokat sem tudták minden esetben hozni. Az intézmény egyelőre nem szűnik meg, a folyamatban lévő projekteket ideiglenes helyszíneken valósítják meg, ám a folytatásról még nem állnak rendelkezésre pontos információk.

Jegyzetek

Vivian Maier: Unseen Work
Fotografiska New York
2024. május 31. – szeptember 29.