„Ha tényleg van mondanivalód, akkor jobb a kamera mögött lenni, mint előtte” – Vivian Maier retrospektív kiállítása a Fotografiska New Yorkban
24 • 06 • 28Kéri Gáspár
A Fotografiska New York ad otthont Vivian Maier (1926–2009) eddigi legjelentősebb, retrospektív kiállításának. A szeptember 29-ig nyitva tartó, mintegy 230 fotográfiát bemutató Unseen Work című tárlat társszervezője a madridi székhelyű, kulturális menedzsmenttel és könyvkiadással két évtizede foglalkozó diChroma photography. A kiállítást követően a stockholmi alapítású múzeumi hálózat – mely a svéd főváros és New York mellett jelen van még Tallinban, Berlinben és Sanghajban – bezárja kapuit az amerikai metropoliszban.
Másfél évtized telt el azóta, hogy a világ egy véletlen folytán felfedezte Vivian Maiert. Mintegy százezer negatívot számláló életműve egy részét 2007-ben az akkor még huszonéves fotográfus és író, John Maloof vásárolta fel egy bolhapiaci árverésen; a felvételeket Maier két évvel később bekövetkezett halála után kezdte csak széles körben népszerűsíteni. Anna Morin, a diChroma photography igazgatója és a mostani kiállítás kurátora nyilatkozta a különleges lelettel kapcsolatban, hogy:
„Vivian Maier fényképeinek felfedezése a halála után a médium történetének az egyik legnagyobb eseménye.”
Az 1926-ban osztrák apától és francia anyától Bronxban született Maier életműve mára előkelő helyet foglalt el magának a fotótörténeti kánonban, noha soha nem gondolta volna magáról az alkalmi munkákból, főként dadaként egzisztáló nő, hogy maradandót alkotott.
„A Fotografiska büszke arra, hogy az első múzeum Vivian Maier szülővárosában, New Yorkban, amely nagyszabású kiállítást rendez munkáiból (…) Kivételes hagyatéka felfedezésének története túlmutat a fotográfián, tehetsége világszerte elbűvölte a közönséget. Hálásak vagyunk, hogy megoszthatjuk életművét rajongóival, miközben lehetőséget biztosítunk egy új közönségnek is, hogy felfedezzék maguk számára.”
– mondta Sophie Wright, a Fotografiska igazgatója. Az Unseen Work kiállítás új megvilágításba helyezi Maier kiterjedt munkásságát, mely teljes egészében az utcai fotózásra, köztük jellegzetes önarcképeire fókuszál – utóbbiakat többnyire publikus városi terek tükröződéseiben fotografálta. Az 1950-es évektől négy évtizeden át készítette felvételeit New York, majd később Chicago utcáin, a városi ember minden apró gesztusában felmutatva az amerikai álom mögött meghúzódó személyes hétköznapi valóságokat. Tette mindezt a legőszintébb humanizmussal, ösztönösen, figyelmen kívül hagyva a meglévő műfaji kereteket. Mindamellett a fotografálás Vivian Maier számára megkerülhetetlen eszközt nyújtott az őt körülvevő világ megértéséhez, de a médium segítséget nyújtott abban is, hogy szabadon fejezhesse ki magát.
„Nos, azt hiszem, semmi sem tart örökké, helyet kell adnunk a többi embernek is. Olyan, mintha egy óriáskerékre szállnánk fel; végigüljük a menetet, és aztán át kell adnunk valaki másnak is a lehetőséget. És így tovább. Mindig jön valaki, aki átveszi a helyünket. Nincs semmi új a nap alatt.” Vivian Maier
Vivian Maier retrospektív kiállítása – egy párhuzamosan látható Bruce Gilden-anyaggal – az utolsó, mielőtt bezárja kapuit a Fotografiska New York. A manhattani Flatiron kerületben található flamand stílusú neoreneszánsz épület 2019-óta működött a stockholmi Fotografiska amerikai fiókintézményeként, ám kiállítóterei több kívánnivalót hagytak maguk után, és az elvárt látogatószámokat sem tudták minden esetben hozni. Az intézmény egyelőre nem szűnik meg, a folyamatban lévő projekteket ideiglenes helyszíneken valósítják meg, ám a folytatásról még nem állnak rendelkezésre pontos információk.
Vivian Maier: Unseen Work
Fotografiska New York
2024. május 31. – szeptember 29.