Válogatás a 2024-es Arles-i fotófesztivál kiállításainak képeiből
24 • 07 • 03Baki László
2024-ben a Rencontres d'Arles fesztivál új perspektívákat tár a látogatók elé, melyek rejtett rétegek alatt bontakoznak ki. A fotográfusok, művészek és kurátorok különleges látomásaikat és történeteiket mutatják be, amelyek az emberiség folyamatosan újraértelmezett, kitartó, mégis látomásokkal teli oldalát ábrázolják. Az évente megújuló tematikák és a sokszínű nemzetközi résztvevők gondoskodnak arról, hogy a fesztivál minden évben friss és izgalmas élményt nyújtson a látogatóknak. Az esemény különösen fontos szerepet játszik abban, hogy felhívja a figyelmet a fotográfia társadalmi és kulturális jelentőségére, valamint támogassa az új tehetségek felfedezését és bemutatását.
Az Arles-i Fotófesztivált (Rencontres d'Arles) 1970 óta évenként rendezik meg a franciaországi Arles városában. Az esemény mára a világ egyik legjelentősebb fotóművészeti fesztiváljává nőtte ki magát, amely évente több tízezer látogatót vonz. A fesztivál célja, hogy bemutassa a kortárs fotográfia sokszínűségét és innovációit, lehetőséget biztosítva a fiatal és elismert művészek számára egyaránt, hogy bemutassák munkáikat a nemzetközi közönség előtt. A fesztivál programjában kiállítások, előadások, workshopok és különböző szakmai találkozók szerepelnek, amelyek mind hozzájárulnak a fotóművészet fejlődéséhez és népszerűsítéséhez. A fesztivál helyszínei – mint például történelmi épületek, múzeumok és szabadtéri terek – különleges atmoszférát biztosítanak az események számára.
Az idei fesztivál egyik kiemelkedő eseménye Mary Ellen Mark amerikai dokumentarista fotográfus első retrospektív kiállítása, melyet a C/O Berlin Alapítvánnyal és a Mary Ellen Mark Alapítvánnyal közösen szerveznek. A kiállítás az Espace Van Gogh első emeletén kap helyet, ahol a hírességek és a társadalom peremén élők találkoznak Mark kameráján keresztül. Markot különösen vonzották azok az egyének, akiket a társadalom figyelmen kívül hagyott vagy marginalizált. Empatikus és kitartó munkamódszere lehetővé tette számára, hogy szoros kapcsolatokat alakítson ki alanyaival. Az ikonikus képeken kívül ritka archív anyagok, mint például kontaktmásolatok, személyes jegyzetek és hivatalos levelezések is láthatók az Encounters című kiállításon.
Az idei kiállítók között találjuk Cristina De Middel sorozatát, amely Jules Verne Utazás a Föld középpontja felé című könyvének atmoszféráját és struktúráját kölcsönzi, hogy a közép-amerikai migrációs útvonalat Mexikón keresztül egy hős és merész utazásként ábrázolja. A képanyag helyszínei a mexikói Tapachulától (Guatemala határa) indul, és a kaliforniai Felicityben ér véget, amely hivatalosan „a világ közepe”. A Frères Prêcheurs impozáns templomában megrendezett kiállítás dokumentarista fényképeket, konstruált képeket és archív anyagokat kombinál, hogy komplex képet adjon a migráció jelenségéről. Az út során az egyének reményért küzdve szembesülnek tragikus helyzetükkel, De Middel műve pedig valóság és fikció között egyensúlyozva mutatja be a helyzet komplexitását.
A Mumbaiban élő és alkotó indiai fotográfus, Rajesh Vora (1954) sorozata az indiai építészet barokk stílusú elemeit mutatja be. A kiállítás képei az indiai mindennapokban megjelenő barokk díszítésekre és elemekre fókuszálnak.
Mo Yi a 20. század végi Kína mindennapi életének megfigyelésein keresztül mutatkozik be, kísérletező, szubjektív és humoros képeivel. Az Aperture által szervezett I'm so Happy You Are Here című kiállítás pedig a japán női fotográfusok jelentőségét emeli ki az 1950-es évektől kezdve.
A Salle Henri Comte-ban Ishuichi Miyako, a 2024-es Women in Motion díj nyertese, bemutatja néhány ikonikus sorozatát, köztük a Mother's című munkát, amely édesanyja testét fedezi fel részletekben a fotózás által. Az Espace Van Gogh második emeletén a 2011. március 11-i természeti katasztrófa emlékét idéző művek is láthatók lesznek, amelyek a japán szcéna sokszínűségét és vitalitását mutatják be.
A BMW Art Makers program győztese, Mustapha Azeroual lenyűgöző napfelkelte és naplemente képeket készít az óceán felszínéről, míg Nicolas Floc'h Landscape of the Mississippi's Colors című műve az emberi tevékenység jelenlétét hangsúlyozza a bolygónkon. Marine Lanier Hannibal's Garden című munkája pedig az Alpokba visz minket, egy disztópikus elmélkedésre az éghajlatváltozás hatásairól, és a növények fejlődéséről.
Arles. Les Rencontres de la Photographie
2024. július 1. – szeptember 29.