Menü

A legjobb színes fényképeket díjazta az 1839 Color Photography Contest

24 • 07 • 04Szabó Benedek

Júniusban hirdette ki idei versenyének legjobb alkotóit az 1839 Color Photography Contest. A kiírásra összesen mintegy 55 országból érkeztek pályaművek. A legváltozatosabb témák között megtalálhatjuk a bhutáni baseballcsapatot, az emlékezet témáját körüljáró konceptuális kollázsokat, vagy éppen az ember és a természet viszonyát vizsgáló fényképeket. A beérkező pályázatokból egy szakmai zsűri választotta ki a kitüntetett alkotásokat, a nem professzionális és professzionális kategóriában egyaránt.

Az 1839 Color Photography Contest a fotográfia történetének egyik legmeghatározóbb évéről kapta a nevét, amikor Louis-Jacques-Mandé Daguerre Párizsban nyilvánosságra hozta a dagerrotípia eljárását, amely megnyitotta az utat a ma ismert fotográfia kialakulásához. A verseny évről évre olyan művészeket jutalmaz, akik képeikkel arra vállalkoznak, hogy továbbra is új utakat keressenek a fotográfia médiumában.

A nem professzionális fotográfusok kategóriájában az amerikai Astrid Reischwitz munkáját ítélték a legjobbnak. A művész Spin Club Tapestry című sorozatában kollázsszerű munkák szerepelnek, amelyeken egymás mellé kerülnek a különböző jelentéshordozó képi elemek, amelyek az emlékezet, az identitás, a hely és az otthon vizuális világát építik fel. Ilyen jelentéshordozó elemként jelenik meg például a csipke, amely a fotográfus németországi gyerekkorára utal, illetve megjeleníti az ehhez kötődő személyes és kollektív emlékeket is.

0103

Fotó: © Astrid Reischwitz: Részlet a Spin Club Tapestry című sorozatból

0103

Fotó: © Astrid Reischwitz: Részlet a Spin Club Tapestry című sorozatból

0103

Fotó: © Astrid Reischwitz: Részlet a Spin Club Tapestry című sorozatból

0103

Fotó: © Astrid Reischwitz: Részlet a Spin Club Tapestry című sorozatból

A bhutáni Matthew Desantis nyerte a kategória ezüstérmét. Kitüntetett felvételén az látható, amint fiatal fiúk baseballoznak Bhután fővárosában, Thimphuban. A kép hátterében egy hatalmas Buddha-szobor magasodik, mögötte a hegyek a ködbe vesznek. A felvétel az ütő fiú mozdulatára koncentrál, és a labdára, amely sötét színével válik ki az ég világos hátteréből. A kategória harmadik helyezettje Hans Martin Dölz, aki a ,,the caravan” című képéért kapta a kitüntetést. A német fotográfus főként építészeti, absztrakt és konceptuális fényképeket készít, pályája elején sokat foglalkozott számítógépes képalkotással is, ezekhez a munkákhoz Molnár Vera magyar származású francia médiaművésztől merített ihletet. Ahogyan ezeken az alkotásokon, úgy kitüntetett képén is a geometriai formák, és az egyszerűsített kompozíció ragadja meg a néző tekintetét.

0103

Fotó: © Matthew Desantis: Baseball in Bhutan

0103

Fotó: © Hans Martin Dölz: the caravan

A nem professzionális indulók közül több művészt is jutalmaztak, a Minimalizmus kategóriájában a finn Kari Peltola kapta az aranyérmet. Arctic Expedition című fényképén egy felfedezőcsapat látható, akik utat törnek maguknak a hóban. A fénykép egyaránt hangsúlyozza a táj hatalmas léptékeit, de kiemeli a felfedezők haladását is, akik a hóban mély nyomot hagynak maguk mögött. A Történetmesélés kategória aranyérmese Aga Krzyzanowska Between words című sorozata lett, melyben kávéházi pillanatokat örökített meg.

0103

Fotó: © Kari Peltola: Arctic Expedition

0103

Fotó: © Aga Krzyzanowska: Between words

Az idei verseny professzionális összetett győztese az ausztrál fotográfus, Alexandrena Parker lett, győztes sorozatának középpontjában az időtlen táj, és az abban időtlenné váló gyerekkor áll. Parker korábban is készített gyerekekről portrékat, amelyeken az őszinte érzelmek kerültek előtérbe. Díjazott sorozatában szintén az érzelmek megjelenítése kap nagy hangsúlyt, amelyeket a fényképek színhasználata, és kompozíciója is kifejez.

0103

Fotó: © Alexandrena Parker

0103

Fotó: © Alexandrena Parker

0103

Fotó: © Alexandrena Parker

0103

Fotó: © Alexandrena Parker

A kategória második helyezettje Sofia Lopez Mañan volt, az argentin művész Tiger című szokatlan felvételén egy szobabelsőben láthatunk egy tigrist. Ez a kép a The Book of Nature című projekt része, amely a természetet mint ember alkotta konstrukciót vizsgálta, megkérdőjelezve az ökológia és a természet fogalmainak kapcsolatát. A professzionális verseny harmadik helyezettje az Angliában élő Vince Burton, aki vadon élő állatok fényképezésével foglalkozik. Korábban már számos sorozatot készített Alaszkától kezdve Borneóig, amelyeken ritka állatokat örökített meg. Felvételén egy vadon élő bagoly látható alulnézetből, amely éppen lecsapni készül zsákmányára. Az Eye on the prize című felvételt szokatlan perspektívája és erős kontúrjai teszik különleges alkotássá.

0103

Fotó: © Sofia Lopez Mañan: Tiger

0103

Fotó: © Vince Burton: Eye on the prize

A professzionális indulók kategóriájában a másik kiemelkedő fotográfus az Amerikában élő Linda Chaussee, aki monument valley és ferry series című munkáiban a kint és a bent, illetve a természetes és a mesterséges környezet viszonyát vizsgálja.

0103

Fotó: © Linda Chaussee

0103

Fotó: © Linda Chaussee

0103

Fotó: © Linda Chaussee

Az idei 1839 Color Photography Contest többek között azért került a hírekbe, mert a mesterséges intelligenciával készült képek kategóriájából ki kellett zárni a harmadik helyezett alkotást, mert kiderült, hogy az egy valódi fénykép. Ez a történet rímel arra a tavalyi esetre, amikor a Sony World Photography Awards-on Boris Eldagsen egy AI képpel indult a valódi fényképek között, és meg is nyerte a pályázat portrékategóriájának fődíját. Itt a Punkton korábban mi is beszámoltunk mindkét esetről.

Jegyzetek

Az idei 1839 Color Photography Contest fotópályázat további díjnyertes képei ezen a linken tekinthetők meg.