Nincs hátsó szándék – David Goldblatt fotográfiái a dél-afrikai apartheid hétköznapi valóságáról
24 • 07 • 19Kéri Gáspár
A dél-afrikai apartheid rendszer egyik megkerülhetetlen krónikása, David Goldblatt (1930–2018) közel hét évtizedet felölelő munkásságába nyerhetünk betekintést a 27. PHotoESPAÑA programjai között. A madridi Fundación MAPFRE impozáns Sala Recoletos tereiben augusztus 25-ig látogatható No Ulterior Motive című kiállítás mintegy 150 fotográfiát mutat be. A tárlat a The Art Institute of Chicago és a Yale University Art Gallery gyűjteményeinek válogatásából valósult meg.
A litván zsidó menekültek unokájaként az aranybányászatáról ismert dél-afrikai városban, Randfonteinben született David Goldblatt Johannesburgban nőtt fel, élete nagy részét is itt töltötte. Tizennyolc évesen kezdett fotografálni, abban az időben, amikor az ország körülbelül húsz százalékát adó afrikánerek – az egykori búr és angol telepesek leszármazottai – a Dél-afrikai Köztársaságban állami szintre emelték az apartheidet; az egymást követő kormányok pedig évtizedeken át megerősítették a brutális szegregáció és a faji alapú elnyomás gyakorlatát. A változások 1990-től indultak el, amikor megkezdődött a szegregációs törvények felszámolása, legalizálták az Afrikai Nemzeti Kongresszus tevékenységét, majd kiengedték börtönéből annak legfontosabb vezetőjét, Nelson Mandelát. Őt végül 1993-ban az ország elnökévé választottak.
A kollektív családi traumákból is indíttatva David Goldblatt már a rendszer kiépülésének pillanatában dokumentálta annak hétköznapi valóságát, de csak 1963-ban döntött úgy, hogy profi fotográfus lesz. Munkássága során elkerülte az erőszakos jelenetek ábrázolását, noha azok a rendszer mindennapjaihoz tartoztak; inkább a hétköznapi élet csendes közhelyei és látszólagos nyugalma felől igyekezett bemutatni az apartheid sajátos működését.
„Kerülöm az erőszakot. És nem tudom, hogyan kezelném fotográfusként, ha erőszakos cselekményben találnám magam [...] De már régen rájöttem – beletelt néhány évbe –, hogy az események önmagukban nem annyira érdekesek számomra, mint inkább azok a körülmények, amelyek az eseményekhez vezetnek. Ezek a helyzetek gyakran meglehetősen hétköznapiak, ám mégis telis-tele vannak fenyegetettséggel.”
Goldblatt úgynevezett „fehér ember státusa” nagyobb mozgásteret biztosított számára mind a vezető kisebbségi társadalomban, mind a fekete lakosság körében. Az 1970-es évek elején apróhirdetést tett közzé napilapokban a következő szöveggel:
„Szeretnék embereket fényképezni az otthonaikban. (…) Nincs hátsó szándék.”
Nem véletlenül lett az utóbbi mondat a madridi kiállítás címe, hiszen ez a látszólagos pártatlanság rejtette magában azt a kritikai perspektívát, amely bemutatta hazája népének, történelmének, valamint földrajzának sajátos, 20. századi aspektusait.
David Goldblatt. No ulterior motive
Fundación MAPFRE – Madrid
2024. május 30. – augusztus 25.