„Apró képecskék a világ bámulatára” – Simonyi Antal fényképei Borda Márton Áron gyűjteményéből
24 • 09 • 07Farkas Zsuzsa
Alig van magyar ember, aki ne ismerné legalább néhány fényképét, ha nem is tudja róluk, ki a készítőjük. Simonyi Antal (1821–1892) műtermében készültek az első felvételek többek között Deák Ferencről és Jókai Mórról. Azóta ikonikussá vált Arany János, Madách Imre, Szendrey Júlia portréi mindenki számára ismertek, hogy csak néhányat említsünk.
Simonyi Antal Kecskeméten született, édesapja Simonyi János (1784–1853) városi tanácsnok, jegyző, országgyűlési képviselő, édesanyja Sántha Anna (1794–1865) volt. Mérnöki végzettsége után 1842-ben festészetet tanult a bécsi Akadémián, ösztöndíjasként képezte tovább magát Velencében, majd itáliai tanulmányút után Párizsba érkezett. 1847-ben tért vissza Magyarországra. 1851-ben a Gasparich-féle összeesküvés miatt letartóztatták, és az Újépületben tartották fogva. A pesti Műegylet kiállításán többször szerepeltek festményei.
Fényképészi pályájának kezdete ködbe vész; feltehetően külföldön, az 1850-es évek első felében sajátította el a fényképezés tudományát, csak elméletek vannak róla, ki(k)től. Simonyi Kecskemét város anyagi támogatásával utazott el a párizsi világkiállításra 1855-ben, ahol pillanatfelvételeit aranyéremmel jutalmazták. Ezek a fényképek azonban mára elvesztek. 1856-ban jelent meg Tanulmányok az egyetemes világipar templomából című tanulmánya a kiállítás tapasztalatairól. Ezzel a hosszú, részletes írással gyakorlatilag útjára indította a magyar fotótörténet-írást. 1859-ben “Némi javítások a fényírászat terén” című munkáját az Akadémiai Értesítőben közölték.
1856-ban nyitotta meg fényirdáját a Váci utcában, a Keglevich-féle ház udvarán, amely az első ilyen célra épült műterem volt Pesten. A szabadon álló kioszkszerű, favázas épület mindössze 5,7x7,6 méteres volt. 1860-ban modernizálta, kibővítette. 1861-ben a Deák Ferenc tiszteletére készült díszalbum az ő műtermében készült, amely 336 fényképet tartalmazott. Az ugyanezen évben összehívott, majd év végére feloszlatott országgyűlés tagjainak többségét lefényképezte, és a 288 felvételt díszes albumban adta ki. 1864. január 12-én műtermének emelete leégett, de negatívjai legnagyobb része megmaradt. Gyorsan kijavíttatta a hibákat és újra fogadta látogatóit. Az Al-Dunasoron házat vásárolt, ahol 1864-től második pesti műtermét is megnyitotta. Debrecenben 1863–65 között fiókműtermet tartott fent. Műterme – Egey István vezetése mellett – pár hétig Egerbe és Miskolcra kiköltözve fényképezett 1863 őszén. A nagyítások és ellenőrzés azonban Pesten történt, onnan juttatták vissza az elkészült képeket a megrendelőknek. Ekkor már a Képzőművészeti Társulat választmányi tagja, 1862-től a Természettudományi Társulat rendes tagja. Szalonja szemmel láthatóan a passzív nemzeti ellenállás találkahelye is volt. Ez műtermének aranykora, karakteres, szép portréi, bájos, eleven képei máig megragadják a szemlélőt.
1867–1871 között eladta műtermeit, és 1870-ben házat vásárolt a Sebestyén téren, amelyet három emeletesre bővített, és alul kirakatokat, legfelül reprezentatív üvegműtermet rendezett be. A műtermet 1871-ben nyitotta meg. A jól fizető közönség azonban – néhány kivételtől eltekintve – már más műtermekbe járt. 1870-ben a Magyar Fényképészek Egyesületének elnökévé választották. 1872-ben aranyérmet nyert a kecskeméti iparmű tárlaton. Utolsó jelentős alkotása a Ceglédi Százas Küldöttség tablóképe, 1877-ben készült. Az új műterem kialakítására nagy kölcsönt vett fel, amelyet eleinte nehezen, később már sehogyan sem tudott törleszteni. Tönkrement, 1880-ban vagyonát elárverezték. 1883-ban Kozmata Ferenc nyitotta meg műtermét egykori házában. Élete utolsó éveiben egyik lányánál lakott. Barátai segítségével a Statisztikai Hivatal tisztviselője volt 1892-ben bekövetkezett haláláig.
Simonyi Antal a XIX. századi Magyarország egyik legjobb és legnagyobb formátumú fényképésze volt. Nem véletlen, hogy a kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeum elsőként az ő munkásságát mutatta be 1992-ben. A róla készült katalógussal indult útjára 50 kötetes sorozatuk, amelyben kiemelkedő magyar fényképészek munkásságát mutatták be. A művész most visszatért Kecskemétre egy új kiállítással, amely reményeink szerint ugyanolyan gazdagsággal, körültekintéssel mutatja be az életmű kiemelkedő pontjait, mint annak idején.
„Apró képecskék a világ bámulatára". Simonyi Antal fényképei. Borda Márton Áron gyűjteményéből
Magyar Fotográfiai Múzeum
2024. augusztus 31. – október 31.
Kurátor: Farkas Zsuzsa