Menü

„Kívülről jöttem, a fotózás szabályai nem érdekelnek” – William Klein retrospektív kiállítása Lisszabonban látható

24 • 10 • 07Kéri Gáspár

Halála után két évvel William Klein – All the World’s a Stage címen nyílt meg a lisszaboni Museum of Art, Architecture and Technology (MAAT) kiállítása, amely a 20. század második felének befolyásos fotográfusa előtt tiszteleg. A portugál fővárosban 2025. február 3-ig látogatható tárlat William Klein életműve eddigi legátfogóbb reprezentációja kíván lenni.

Robert Frank 2019-es halálát követően, szinte napra pontosan három évvel később hunyt el az a William Klein (1926–2022), aki Frankkel együtt az 1945 utáni évtizedeket alapjaiban meghatározó dokumentarista fotográfusnemzedék utolsó nagy mohikánja volt. Ugyanakkor az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy az eredetileg festőművésznek készülő Klein az utcai fotózás mellett hasonlóan markáns nyomokat hagyott a divat, a film és a képszerkesztők világában is, amit sajátosan konfrontatív munkamódszere és folyamatos kísérletezőkedve is bizonyít.

0103

Fotó: William Klein: Evelyn + Isabella + Nena + Mirrors on roof, for Vogue, New York, 1959 © William Klein Estate

Az All the World’s a Stage kiállítás címe vállaltan utal William Shakespeare egyik legfontosabb színműve, az Ahogy tetszik második felvonásának hetedik színében elhangzó mondatra, melynek folytatását többnyire fejből tudjuk idézni. Sőt, a címet könnyen meg is tudjuk feleltetni William Klein munkásságával, amely ízig-vérig az életről, valamint az emberről mesél mind a mai napig. Arról az életműról beszélünk, amelyet a MAAT kiállítása öt jól körülhatárolható szekcióba (Looking Back, Material Gestures, Tokyo, Films és Together) rendezett a látogatók számára.

Klein szenvedélyesen független művész volt, aki a kereskedelmi fotográfiában dolgozva is képes volt autonómiáját megőrizni. Minden projektjét összetéveszthetetlenül a maga módján vitte végig, érezve a nagybetűs stílust és a számára megkerülhetetlen vitalitást,
miközben mindig kereste az élet kiszámíthatatlan útjait. David Campany, a kiállítás kurátora, William Klein mintegy hat évtizedet felölelő munkásságának avatott kutatója említette alkotói gondolkodásmódjáról, hogy

„Mindent egybevetve, számára ez egy folytonosan kibontakozó kreatív kaland volt, keresztezve az avantgárdot és a mainstreamet, megtalálva a kapcsolatot a kereskedelmi kultúra és a megkérdőjelezhetetlen függetlenség között.”

A MAAT kiállítása mintegy 200 művön keresztül mutatja be Klein szerteágazó tevékenységét, valamint azt az egyedülálló jelenséget, ahogy modelljeivel és alanyaival kommunikált a fotóstúdiókban, valamint a nagyvárosi utcákon. Mindeközben olyan metropoliszokba kalauzol el bennünket a tárlat – jellemzően New York, Róma, Párizs, Moszkva és Tokió – amelyek az amerikai, de Franciaországhoz ezernyi szállal kötődő alkotó munkáinak megkerülhetetlen helyszínei voltak.

„Úgy gondoltam, jó lenne megmutatni, hogy mi az, ami lehetséges, majd azt mondani, hogy ez ugyanolyan érvényes módja a kamera használatának, mint a hagyományos megközelítések.” (William Klein)

0103

Fotó: William Klein: Bikini, Moscow, 1959 © William Klein Estate

Jegyzetek

William Klein – All the World’s a Stage
MAAT – Museum of Art, Architecture and Technology
2024. szeptember 18. – 2025. február 3.
Kurátor: David Campany