Válogatás a Black & White Awards 2024 legjobb fekete-fehér alkotásaiból
24 • 12 • 23Szabó Benedek
A LensCulture kihirdette az idei Black & White Awards legjobb sorozatait és egyéni fényképeit. A mostani versenyen összesen 38 nyertest jutalmazott a zsűri, a dobogós alkotók mellett helyet kaptak a döntőbe került alkotások is, illetve azok a művek, amelyeket a zsűri egy-egy tagja saját díjával jutalmazott. A kitüntetett fotográfusok mindegyike egyedi történeteket és gondolatokat fejeznek ki, miközben munkáik a művészi megközelítések sokféleségét szintén megmutatják. Bár a fekete-fehér technika közös, gazdag műfaji sokszínűség jellemzi őket. Találkozhatunk dokumentarista, és fikciós fényképekkel, riportképekkel, önarcképekkel vagy éppen digitális kollázsokkal.
Az egyéni képek kategóriájának első helyezettje a szudáni Hozifa Mahmmed lett. A Shadow Child című portréképen egy kisfiú látható, aki a Port Sudan melletti hajógyárban dolgozik, ahol a város fő kikötője is található. A megrendítő erejű felvételt a fiú arcát kettévágó árnyék teszi még drámaibbá, amely egyúttal a kamera felé néző tekintetét is kiemeli. A környezetétől elváló alak pontosan beállított és komponált felvétel benyomását kelti, miközben a kép valójában a szabadban, a tengerparton készült.
A kategória második helyezett alkotását a Lengyelországban élő Raman Maisei készítette. A művész felvétele, amely a The Snow Queen címet viseli, a fehéroroszországi Minszkben készült, egy parkolóban. A behavazott szélvédő mögött látható női alak ugyan a legvilágosabb a fényépen, arcvonásai mégis alig kivehetőek. A statikus kép szimmetrikus beállításával a mozdulatlanság állapotát jeleníti meg, amivel a fagy természetét is beemeli.
Harmadik helyezést ért el Martina Holmberg Emma's Journey című fényépéért. A svéd alkotó félaktképén egy fiatal lány alakja látható. A kép főszereplője – Emma – mellrákkal küldött, az orvosi beavatkozások ellenére azonban életét vesztette a betegség miatt. A kép a betegek gyakran láthatatlan történeteire, és a betegség elleni harcra szeretne figyelmet irányítani.
A sorozatok között a legjobbnak Wei Zhang munkáját választották, aki már meglévő fényképek módosításával, egyesítésével és szerkesztésével hozott létre digitális kollázsokat. Az amerikai művész Puppet Archive című sorozata olyan újraalkotott fényképekből áll, amelyek történelmi eseményeket, régi festményeket, vagy éppen klasszikus dokumentumfényképeket utánoz. Ezek azonban áltörténelmi kollázsok, amelyekkel a művész a média befolyásoló erejét, illetve a valóság és a fikció közötti határterületet mutatja be.
Második helyezést ért el a portugál fotográfus, Isabel Pinto. Kitüntetett sorozatában a művész bátyja filmjének forgatásán készített fényképfelvételeket. Az O Último Verão – Last Summer című munka azonban nem egy klasszikus werk-sorozat, mivel nem mutatja meg a kulisszák mögötti világot vagy a forgatás folyamatait. A berendezett és bevilágított díszleteket Pinto úgy használta fel, hogy azokban a színészek alakjainak ábrázolásával saját történetet alkotott, amellyel egy új, alternatív narratívát kínál a készülő film témájához.
Az amerikai Tom Zimberoff sorozata harmadik helyezést ért el. A Drag/Strip című munka a klasszikus japán színházi forma, a babuki stílusát jeleníti meg, ez a művészeti kifejezésmód gyakran túlzó jelmezekkel, és a nemek közötti különbségeket elmosó módon mutatja be történetét. A fotográfus munkái erre alapulnak, aki a babuki eszközkészletét felhasználva készít felvételeket transz, illetve nemi, vagy nemi kisebbségekhez tartozó emberekről.
Az öt kontinens huszonkét országából érkező kiemelkedő művészek a pénzdíjjal járó jutalmon felül más elismerésben is részesülnek. A nyertesek munkáit később egy nagyszabású csoportos kiállításon is bemutatják a Photo Londonban, jövő év májusában. A szervezők tervei szerint a következő évben valamennyi művész szerepet fog kapni a világ legfontosabb fotográfiai fesztiváljain tartott különféle eseményeken is.
A LensCulture idei Black & White Awards pályázatának kiemelt képei ezen a linken tekinthetők meg.