Menü

Válogatás a Black & White Awards 2024 legjobb fekete-fehér alkotásaiból

24 • 12 • 23Szabó Benedek

A LensCulture kihirdette az idei Black & White Awards legjobb sorozatait és egyéni fényképeit. A mostani versenyen összesen 38 nyertest jutalmazott a zsűri, a dobogós alkotók mellett helyet kaptak a döntőbe került alkotások is, illetve azok a művek, amelyeket a zsűri egy-egy tagja saját díjával jutalmazott. A kitüntetett fotográfusok mindegyike egyedi történeteket és gondolatokat fejeznek ki, miközben munkáik a művészi megközelítések sokféleségét szintén megmutatják. Bár a fekete-fehér technika közös, gazdag műfaji sokszínűség jellemzi őket. Találkozhatunk dokumentarista, és fikciós fényképekkel, riportképekkel, önarcképekkel vagy éppen digitális kollázsokkal.

Az egyéni képek kategóriájának első helyezettje a szudáni Hozifa Mahmmed lett. A Shadow Child című portréképen egy kisfiú látható, aki a Port Sudan melletti hajógyárban dolgozik, ahol a város fő kikötője is található. A megrendítő erejű felvételt a fiú arcát kettévágó árnyék teszi még drámaibbá, amely egyúttal a kamera felé néző tekintetét is kiemeli. A környezetétől elváló alak pontosan beállított és komponált felvétel benyomását kelti, miközben a kép valójában a szabadban, a tengerparton készült.

0103

Fotó: © Hozifa Mahmmed: Shadow Child

A kategória második helyezett alkotását a Lengyelországban élő Raman Maisei készítette. A művész felvétele, amely a The Snow Queen címet viseli, a fehéroroszországi Minszkben készült, egy parkolóban. A behavazott szélvédő mögött látható női alak ugyan a legvilágosabb a fényépen, arcvonásai mégis alig kivehetőek. A statikus kép szimmetrikus beállításával a mozdulatlanság állapotát jeleníti meg, amivel a fagy természetét is beemeli.

0103

Fotó: © Raman Maisei: The Snow Queen

Harmadik helyezést ért el Martina Holmberg Emma's Journey című fényépéért. A svéd alkotó félaktképén egy fiatal lány alakja látható. A kép főszereplője – Emma – mellrákkal küldött, az orvosi beavatkozások ellenére azonban életét vesztette a betegség miatt. A kép a betegek gyakran láthatatlan történeteire, és a betegség elleni harcra szeretne figyelmet irányítani.

0103

Fotó: © Martina Holmberg: Emma's Journey

A sorozatok között a legjobbnak Wei Zhang munkáját választották, aki már meglévő fényképek módosításával, egyesítésével és szerkesztésével hozott létre digitális kollázsokat. Az amerikai művész Puppet Archive című sorozata olyan újraalkotott fényképekből áll, amelyek történelmi eseményeket, régi festményeket, vagy éppen klasszikus dokumentumfényképeket utánoz. Ezek azonban áltörténelmi kollázsok, amelyekkel a művész a média befolyásoló erejét, illetve a valóság és a fikció közötti határterületet mutatja be.

0103

Fotó: Puppet Archive - Tesztelés 2019. Az „új korszak legszebb katonájának” megteremtésére irányuló tudományos kutatási projektben az akarat és a bizalom minden tudományos kutatócsoport hitvallásává vált. Ez a kép az ellenőrző csoport helyszíni tesztelését és a legújabb „nem késleltetett mechanikus katona” modellgép megtapasztalását mutatja, és páratlan bizalmat és dicséretet fejez ki a tudományos kutatócsoportnak. © Wei Zhang

0103

Fotó: Bábarchívum - Kisszínház 2020. A családi propaganda csapat hivatalosan is elindította a „Vörös Hegedűs” bábszínházi turnét, szórakoztató előadásokat hozva a katonacsaládoknak. Izgalmas zenével, finom bábelőadásokkal és magával ragadó történettel a gyerekek öntudatlanul is meghatódnak a darabban szereplő hegedűs forradalmi tetteitől. © Wei Zhang

0103

Fotó: Bábarchívum –Mechanikus babák, 2019. A „Munkaügyi Minisztérium” két különböző generációjú robotgyereket mutat be. © Wei Zhang

0103

Fotó: Bábarchívum - Skill Display, 2019. Marilyn Monroe kínosan elmosolyodott, miután meglátta saját maga rendkívül eltúlzott másolatát a tech-expón. © Wei Zhang

Második helyezést ért el a portugál fotográfus, Isabel Pinto. Kitüntetett sorozatában a művész bátyja filmjének forgatásán készített fényképfelvételeket. Az O Último Verão – Last Summer című munka azonban nem egy klasszikus werk-sorozat, mivel nem mutatja meg a kulisszák mögötti világot vagy a forgatás folyamatait. A berendezett és bevilágított díszleteket Pinto úgy használta fel, hogy azokban a színészek alakjainak ábrázolásával saját történetet alkotott, amellyel egy új, alternatív narratívát kínál a készülő film témájához.

0103

Fotó: O Último Verão 2. Set photography for the movie O Último Verão by João Nuno Pinto © Isabel Pinto

0103

Fotó: O Último Verão 4. Set photography for the movie O Último Verão by João Nuno Pinto © Isabel Pinto

0103

Fotó: O Último Verão 5. Set photography for the movie O Último Verão by João Nuno Pinto © Isabel Pinto

0103

Fotó: O Último Verão 9. Set photography for the movie O Último Verão by João Nuno Pinto © Isabel Pinto

Az amerikai Tom Zimberoff sorozata harmadik helyezést ért el. A Drag/Strip című munka a klasszikus japán színházi forma, a babuki stílusát jeleníti meg, ez a művészeti kifejezésmód gyakran túlzó jelmezekkel, és a nemek közötti különbségeket elmosó módon mutatja be történetét. A fotográfus munkái erre alapulnak, aki a babuki eszközkészletét felhasználva készít felvételeket transz, illetve nemi, vagy nemi kisebbségekhez tartozó emberekről.

0103

Fotó: Delilah Blackheart. A famous drag queen out of costume © 2024 Tom Zimberoff

0103

Fotó: Dulche De L:eche. A famous drag queen out of costume ©2024 Tom Zimberoff

0103

Fotó: Queera Nightly. A famous drag queen out of costume © 2024 Tom Zimberoff

0103

Fotó: Raya Light. A famous drag queen out of costume © 2024 Tom Zimberoff

Az öt kontinens huszonkét országából érkező kiemelkedő művészek a pénzdíjjal járó jutalmon felül más elismerésben is részesülnek. A nyertesek munkáit később egy nagyszabású csoportos kiállításon is bemutatják a Photo Londonban, jövő év májusában. A szervezők tervei szerint a következő évben valamennyi művész szerepet fog kapni a világ legfontosabb fotográfiai fesztiváljain tartott különféle eseményeken is.

Jegyzetek

A LensCulture idei Black & White Awards pályázatának kiemelt képei ezen a linken tekinthetők meg.