Menü

Ylla – A magyar származású fotográfus, aki újragondolta az állatfotózást

24 • 12 • 26Szabó Benedek

A magyar származású Ylla művészeti gyakorlata nemzetközileg ismert, hiszen olyan kreatív és rendhagyó módon újította meg az állatfényképezést, mint előtte senki. Felvételein az állatok sajátosságaira koncentrált, illetve a portréfényképezés eszköztárát is használta. A fotográfus élete során számos fényképalbumot jelentetett meg, de a mai napig izgalmas témát kínál a huszadik századi fényképezés iránt érdeklődőknek. Képeiből 2025-ben a Mai Manó Házban lesz látható egy válogatás. A Hirmer művészeti könyvkiadó gondozásában megjelent album 287 képen keresztül mutatja be az alkotó legfontosabb felvételeit. A kiadvány ötletgazdája és szerzője, Pryor Dodge, a művész hagyatékának kezelője volt.

Camilla Koffler, művésznevén Ylla, 1911-ben született Bécsben, horvát anya és román apa gyermekeként, akik mindketten magyar állampolgárok voltak. Az első világháború idején édesanyjával gyalogosan ingázott Magyarország, Románia és Jugoszlávia között, majd 1919-ben egy budapesti német bentlakásos iskolába került. Hét évvel később csatlakozott édesanyjához, és Belgrádba költözött, ahol a horvát Petar Palavičininél tanult szobrászatot. Az állatok iránti korai érdeklődéséről árulkodik, hogy ekkor már készített különféle állatokat ábrázoló domborműveket, valamint szabadidejében kóbor macskákat és kutyákat mentett.

0103

Ylla: The Birth of Modern Animal Photography
Hirmer, 2024

0103

Fotó: Ylla: Diane, a csillogó szemű dán dog portréja, amely 1933-ban jelent meg a Photographie neves grafikai folyóirat éves különszámában.
© Pryor Dodge

Későbbi fotográfusi pályafutása során már kizárólag az állatportrék tökéletesítésével foglalkozott. Ezekben az években az állatok iránti szeretete arra sarkallta, hogy új műfajt teremtsen az állatfényképezésben, amellyel az állatok egyéniségét tudja kifejezni. Ylla kezdetben műtermében, majd állatkertekben készített személyes hangvételű felvételeket. Újfajta művészi megközelítésére többen is felfigyeltek, Belgrádban és Párizsban több művészeti kör tagjával is megismerkedett, így került kapcsolatba mások mellett Brassaï-val, Kertésszel és Henry Millerrel. Ekkor már nagyobb ügynökségek, kiadók és magazinok is figyelemmel kísérték a művészt, a Life magazin felkérésére ebben az időben készítette el egyik legsikeresebb sorozatát, amelyben kiskutyákat fényképezett. A második világháború alatt már a MoMA és az U.S. Camera című magazin támogatásával New Yorkba menekült, majd a háború után Afrikába és Indiába is elutazott, hogy újabb fényképeket készítsen, immár vadon élő állatokról.

0103

Fotó: Ylla: „Szokatlan játszótársak”, 1950 körül, megjelent a Cats (1952) című albumban
© Pryor Dodge

0103

Fotó: Ylla: Feldíszített albínó elefánt, Mysore, 1955, megjelent az Animals in India című könyvben (1958)
© Pryor Dodge

0103

Fotó: Ylla: Víziló, megjelent az Animal Language, 1938; Photography 1839–1937 (MoMA); Vogue, 1937. március
© Pryor Dodge

0103

Fotók: Ylla: Az Animals (1950) című könyv oldalpárja
© Pryor Dodge

„Szerintem ő a legkiválóbb állatfotográfus. Kiemelkedő abban, ahogy felvételein megragadja a fényképezett állat valamilyen fontos tulajdonságát, amit más fotográfusok gyakran hajlamosak elmulasztani, és csak a realisztikus ábrázolásra törekednek”

– mondta a fotográfusról az angol biológus, zoológus, szakíró, Julian Huxley.

Ylla életműve rengeteg kiváló felvételt foglal magába. Az Állatok Afrikában és az Állatok Indiában című könyvei – ugyan az első albumai közé tartoztak –, de már kifejező látásmódról tanúskodnak. 25 könyve közül a gyerekeknek szánt kiadványok voltak a legnépszerűbbek, a Két kis mackó című mesekönyvét, amelyben a művész is közreműködött, 13 nyelvre fordították le.

Az életművéből most megjelent Ylla: The Birth of Modern Animal Photography című album nemcsak emléket állít a művésznek, hanem az állatokhoz való viszonyát is feltárja. A 240 oldalas kiadvány mintegy 287 fényképet mutat be Ylla életművéből, amelyek között a megrendelésre készült, magazinokban közölt, illetve önálló albumokban bemutatott alkotásai is szerepelnek. A Hirmer gondozásában megjelent kötet felépítése több szakaszra oszlik, amelyek különféle szempontok szerint mutatják be Ylla munkáit, elemzésekkel és háttér-információkkal segítve a fotók megértését.

0103

Fotó: Ylla: Egy orrszarvú üldözése, Amboseli Nemzeti Park, Kenya, 1952, megjelent: „Une Femme dans le Jungle”, Paris Match, 1953. július 11. Képaláírás: „Felváltva üldöztünk és üldözött minket, körülbelül 25 mérföld/órás sebességgel; úgy fújt ránk, mint egy nagy gőzgép, kétszer is megérintette a kocsit ...”.
© Pryor Dodge

A nagy hatású alkotó fényképei nemsokára Budapesten is láthatóak lesznek, mivel 2025-ben a Mai Manó Ház szervez kiállítást Ylla képeiből. A kiállítás kurátora Pryor Dodge, az Ylla-hagyaték kezelője, illetve a frissen megjelent album szerzője lesz, akivel korábban már a Punkton is megjelent egy interjú.

Jegyzetek

Németh György, aki évekkel ezelőtt a Mai Manó Ház csapatát erősítette, 2018-ban egy hosszú, több hónapos kutatás eredményeként egy nagyon érdekes írással jelentkezett nálunk. Az életrajzot Anglia, Ausztria, Brazília, Franciaország, India, Kenya, Magyarország és az USA archívumaiban található és elérhető forrásanyagokból állította össze. Az Ylla művésznevet viselő fotográfusnőről eddig még nem készült ilyen részletes, nyilvánosan is elérhető, magyar nyelvű életrajz. Ylla életútját megismerve a fényképezés történetének egyik fontos darabja tárul elénk.

A Ylla: The Birth of Modern Animal Photography című fotóalbum megvásárolható a Mai Manó Könyvesboltban.