„A képeim a valóság és a fantázia között helyezkednek el” – beszélgetés Gajewszky Annával
25 • 01 • 09Kereszty Anna
Gajewszky Anna 2024-ben diplomázott a MOME fotográfia mesterszakán. Munkáiban a család témájával, a generációk közötti kapcsolódással, a nőiséggel és a vidéki rítusokkal foglalkozik. Fotóin összefonódik fikció és valóság, személyes történeteit gyakran érzékeny önarcképeken keresztül jeleníti meg. A Vénusz nyomában című sorozatával 2021-ben szerepelt a Blurring the Lines válogatásában, Ne sírj anyám című sorozatával tavaly döntőse volt a Paris Photo Carte Blanche Students pályázatának, emellett kiállított a Breda Photo Fesztiválon, illetve a TOBE Gallery képviseletében mutatták be Amszterdamban munkáit az UNSEEN-en. A fotó történetmesélő szerepéről, saját életéből merített tapasztalatairól és nemzetközi sikereiről beszélgettünk.
Hogyan jött a fényképezés az életedbe és mit jelent számodra a fotózás?
Apukám amatőr fotós volt és rengeteget fényképezett minket, a képekből pedig családi albumokat is készített. Volt nagyító- meg hívógépe is és ő tanított meg elég korán, úgy tíz éves koromban fotózni.
Igazából én filmrendező szerettem volna lenni. A gimiben mondták a tanáraim – ahol egyébként Vékás Magdolna volt az egyik osztályfőnököm és akitől nagyon sokat tanultam, például mindenféle archív technikáról – , –, hogy kezdjem a fotóval, mert fiatal vagyok még a rendezői szakra és hogy az állóképből majd át tudok menni a mozgóképbe. Aztán a MOME előtt jártam egy évet a Kisképzőbe és ott fogalmazódott meg bennem először mit is jelent nekem a fotózás.
A fotó azt adta, hogy túllássak azon, ami ott van előttem és megtanított olyan dolgokban észrevenni a szépet, ami elsőre nem tűnik értékesnek. Petri Györgynek a Mosoly című verse is erről szól, ami az egyik kedvencem.
Számomra a fotó vizuális történetmesélés, kutatás. Az én saját példámban, egy családtörténetben, ahol olyan dolgok is vannak, amikről nem feltétlen akarunk beszélni, mert senki nem szereti kiteregetni az ilyesmit, pedig sok érték van és fontos vele foglalkozni.
A családtörténet, a transzgenerációs öröklődés fontos fókuszpontjai a munkádnak. A képeiden átsejlik hogy nehéz, olykor akár durva történetek állhatnak a háttérben. Te úgy tekintesz a fotóra, mint egy eszközre, ami segít ennek a „batyunak” a feldolgozásában, megemésztésében vagy csak szeretnéd megmutatni, hogy fontos ezekről beszélni?
Az én anyagaimban mindig van egy meseszerűség, a képeim a valóság és a fantázia között helyezkednek el, amelyeken keresztül megmutatok egy-egy kapcsolódást, például az anyámmal, a nagyanyámmal, a halállal vagy a születéssel.
Szerintem a fotónak lehet egyfajta terápiás funkciója, viszont én nem mosnám össze a művészetet a terápiával, mert ez két külön műfaj. Amiben viszont hiszek, hogy ha az ember úgy érzi bizonyos dolgokban el van akadva, akkor fontos visszatekinteni és megnézni: miből jövünk, megérteni a szüleinket, a nagyszüleinket, a testvéreinket akár a távolabbi felmenőinket. Ez segít a családunk történetét egyben látni és saját magunkat is elhelyezni a történetben.
A fotó kiragad pillanatokat, ami lehet a feldolgozás eszköze is a mély családi sebeknek, mivel a vizuális történetmeséléshez könnyen lehet kapcsolódni. Ha az ember egy kiállításon lát egy képet, ami őt megfogja, akkor az teret enged a párbeszédre.
Te is sokszor belépsz a kamera másik oldalára és a szereplője vagy a képeidnek. Honnan jött, hogy saját magadat is fényképezd? Ez a saját családodban betöltött pozíciónak a kereséséről és megtalálásához köthető?
Az alapkiindulás valóban onnan ered, hogy én megtaláljam a helyemet bizonyos nehézségekben. Én a testemet meg az arcomat egy ugyanolyan eszközként látom, mint a kamerát. Ha én beállok a képbe, fontos, hogy nem Gajewszky Anna civil személy szerepel rajtuk, hanem ez tulajdonképpen egy performansz. Mindkét diploma sorozatomra igaz, hogy a saját, intim történeteimet jelenítem meg bennük, ugyanakkor ezek összeérnek másokéival, tehát nem csak rólam szólnak.
Szerintem a képeid sok esetben olyanok, mint állóképekbe fagyasztott filmjelenetek.
Középformátumú analóg fényképezőgéppel készültek a képek és ebben visszajön egy rendezői attitűd, mert nagyon át kell gondolni mire lőjük el az elég drága filmet. Egyébként már nem is vágyom arra, hogy filmrendező legyek. Mondjuk lehet egyszer majd később, ötvenévesen rendezek egy filmet, ha a gyerekeim felnőnek.
Amikor képet készítesz azt megelőzi egy tervezési folyamat? Vagy intuitíven a helyszínen alakul ki? Hogy kell elképzelni a munkafolyamatot?
Van egy sketchbookom és abba írok ötleteket és gyűjtők képeket. A diploma anyaghoz nagyon sok családi archív kép meg rengeteg történet is a rendelkezésemre állt és leveleket is gyűjtöttem. Én sok éven keresztül ezekkel a történetekkel együtt nőttem fel. Ezek alakították ki valamilyen szinten a világnézetemet, a hiedelmeimet és ezek voltak benne az álmaimban. Innen választottam ki főbb elemeket és ezeket szerettem volna vizuálisan megjeleníteni.
A gyerekkorom meghatározó emléke, ahogy anyámnak és nagyanyámnak is, hogy a diktatúra utáni jegyrendszerben sorba kell állni a kenyérjeggyel.
A kenyér – pont ez a fajta kenyér, amit ott sütnek nálunk a falunkban – egy nagyon fontos szimbóluma az anyagnak, mert ez egy ősi étel, amit általában a nők sütöttek otthon. Tudtam, hogy akarok egy olyan képet, ami arról szól, hogy a nők hogyan táplálják és tartják össze a családot. Ennek van egy szépsége, azonban egy terhe is. Ezek a kenyerek tényleg nagyon nehezek egyébként és ezt akartam megmutatni itt, ahogyan lenyom a súlyuk.
A Vénusz nyomában és a Ne sírj anyám című sorozatban is kulcselem a nők szerepe és a nőiség kérdése. Hogyan vezetett az egyik projekt a másikba?
Engem mindig is érdekelt az anyaság, a család, a nőiség kérdése és az ehhez kapcsolódó történetek.
A Vénusz nyomában sorozatom a covid alatt született, ami egybeesett egy önismereti útnak a kezdetével is. Ebben azzal foglalkoztam, hogy milyen ez a test, amiben élem az életemet, és amit nehezen fogadok el. Ezenfelül pedig egy képzelt terhesség története is megjelenik benne. Sokat kísérleteztem, a képekre való ráfestéssel és kollázsokkal, amit nagyon élveztem és úgy érzem, meg is találtam benne valamit, ami nagyon a sajátom. Ez a belső vizsgálódás folyt át aztán a családom vizsgálatába.
A Ne sírj anyám című munkádat, amivel diplomáztál az erdélyi családi gyökereid inspirálták. Van számodra ikonikus képe ennek a sorozatnak?
Két kép jut eszembe. Az egyik, amire pirossal van ráfestve, mert ez magába foglalja, amivel ez az anyag foglalkozik. Generációkon keresztül össze vagyunk kötve, tudományos állítás, hogy pici kortól kezdve rakódnak ránk dolgok, mivel amikor még csak petesejtként vagyunk az anyánk hasában, akkor már a nagymamánk hasában is ott vagyunk az anyánk petesejtjei által. Ez a kép még arról is szól, hogy azok a felmenőink is, akik már nincsenek itt velünk, hatnak ránk és valahol bennünk továbbélnek.
A másik fontos kép, amikor a temetésen állunk, mert itt jelenik meg a férfiak hiánya a leginkább, illetve a nők közötti láthatatlan szövetség, összetartozás. A sorozatban szándékosan nem jelenik meg férfi. Nálunk a térségben ez nagyon jellemző, hogy a nők vannak jelen a születésnél és a halálnál is, ők ezeknek a kapuknak az őrzői. Segítenek világra jönni és eltávozni is ebből a világból. A kettő között pedig számtalan családösszetartó feladatuk van. Gyakran maradnak magukra férfiak nélkül és ebből következik egy erős összetartás és közösségi élmény. Ez számomra egy női minőség.
Nemzetközi visszhangja is van ennek a sorozatnak. Mesélsz ezekről a sikerekről?
2024-ben a Paris Photo Carte Blanche Díj shortlistjére kerültem, ami pályakezdő alkotóknak ad lehetőséget a bemutatkozásra. Ennek köszönhetően a teljes anyag elérhető a Paris Photo weboldalán. Emellett kiállították a sorozatot a Breda Photo Fesztiválon, és az UNSEEN-en is ott voltak képeim.
Más volt a külföldi fogadtatása ennek az anyagnak, mint az otthoni?
Ettől őszintén tartottam az elején, de nagyon jól fogadták mindenhol. A tárgykultúra a képeken nagyon kelet-európai. Ez fontos része az anyagnak, mert a képek nem készülhettek volna bárhol, ezek a történetek Erdélyben történtek, az én családommal. Viszont célja volt az anyagnak, hogy olyan értékeket is megjelenítsen, amelyekhez többen tudnak kapcsolódni és egy nagyvárosban el tudnak veszni. Ilyen mondjuk a családunk különböző generációival való közelség, vagy aktív kapcsolatban lenni a körülöttünk lévő élőlényekkel és együtt élni az állatokkal.
Mik az inspirációs forrásaid?
Sally Man családképei nagyon meghatározóak számomra, és Alessandra Sanguinetti unokahúgairól készített fotóit is szeretem, de a film sokkal inkább inspirál. Nagyon szeretem, ahogyan Tarkovszkij vizuális elemekkel mesél el nagyon mély történeteket. Az irodalomban pedig Annie Ernaux ír úgy, ami olyan, amit én csinálok vizuálisan.
Milyen projekten szeretnél dolgozni a jövőben?
Szeretnék a kenyér kulturális és történelmi jelentőségével, illetve a szimbolikájával foglalkozni. A másik jövőbeli téma pedig a halálhoz való viszonyunk, ami egy tabu. Én ott voltam a nagyapám halálánál, ami nagyon ritka. Azzal szeretnék foglalkozni, hogy milyen szertartások vannak, amik megkönnyítik a gyász és az elengedés folyamatát, és segítenek feldolgozni a veszteségeket. Én azt látom, hogy társadalmilag betegek vagyunk, mert nem tudunk az elmúlással mit kezdeni. Ahonnan én jövök, sok szertartás van, ami ebben segít.