Frida Kahlo és a magyar fotográfusok: Munkácsi, Muray és Sternberger
25 • 01 • 19Lantos Adriána
A szuggesztív, a szenvedés és szenvedély egyvelegéből különleges és felkavaró életművet alkotó 20. századi festőnő, Frida Kahlo életében a fotográfia központi helyet foglalt el. A fényképészetet hivatásként űző édesapja, a pforzheimi születésű Guillermo Kahlónak köszönhetően már kisgyermekként megtapasztalta, hogyan lehetséges a kamera megragadni, átadni az örökkévalóságnak a pillanatot, és nemcsak tükrözni, hanem alakítani, önmaga képére formálni az őt körbevevő világot. Korán megtanulta, hogyan pózoljon, hogyan mutassa meg a legjobb arcát, hogyan alakítsa a saját, külvilág felé közvetíteni kívánt képét. Miután 1929-ben feleségül ment a nála húsz évvel idősebb, Mexikó-szerte ünnepelt és ismert, társadalmilag is aktív festőművészhez, Diego Riverához, folyamatos reflektorfénybe került. A férje bíztatására stílust váltott, elhagyta a modern ruhatárát és mexikói népviseletet öltött magára. 1930 novemberében Diego megbízást kapott San Franciscóban és úgy döntöttek, huzamosabb időre az Egyesült Államokba költöznek. Frida ekkor ismertté vált az amerikai művészetkedvelő körökben, és a különleges szépsége, az egzotikus megjelenése okán szinte azonnal a fotográfusok múzsájává vált. Bár a fényképeken mindig szigorúan ügyelt a megjelenésére, az érzelmeit pedig igyekezett elrejteni, és állandóságot sugalmazó képet láttatni magáról, egyes fotográfusok lencséje képes volt Frida álarca mögé látni és azt is dokumentálni, hogyan változott az évek során az életében bekövetkezett, egyre sokasodó nehézségek hatására. Közéjük tartozik három magyar származású fotográfus, akiknek az alkotásai bepillantást engednek Frida Kahlo életének három meghatározó momentumába.
Frida és Diego a hároméves amerikai egyesült államokbeli tartózkodást követően 1933 végén végleg visszatértek Mexikóvárosba, ahol elfoglalták a közös barátjuk, Juan O’Gormann építész által tervezett, nem sokkal korábban elkészült házaikat. A város déli részén, San Ángelben emelt új otthonuk kettő, híddal összekötött vasbeton kockaépületből állt, amelyek egyszerre voltak nemzetköziek és radikálisan modernek – Latin-Amerika legelső funkcionalista házai közé tartoztak –, és „hagyományosan” mexikóiak a külső homlokzatuk vibrálóan erőteljes – Diego háza fehér és vörös, míg Fridáé égszínkék – színei miatt. Eredetileg Rivera ötlete volt, hogy ne egy, hanem két ház épüljön a telekre, ami korabeli vélemények szerint összefüggésben állt a mexikói „casa grande” és „casa chica” (nagy ház és kis ház) fogalmakkal. A hagyományos mexikói felfogás szerint, míg az előbbi a férfi otthona, addig az utóbbi az a hely, amelyet a szeretőjének emelt.[1] A két San Ángel-i ház valóban nem volt azonos méretű: Diegoé volt a nagyobb, műteremként is szolgáló épület, ahol dolgozott és társadalmi életet élt, vendégeket fogadott és festményeket adott el. Frida háza ezzel szemben lényegesen kisebb, intimebb kialakítású volt, a felső emeleten egy műteremmel, a tetőn egy hatalmas terasszal, ahonnan híd vezetett át Riverához, egy kapuval, amely csak Kahlo oldaláról volt zárható. Az épületek meghatározó látványeleme volt az az egész telket körbeölelő organikus kaktuszkerítés is.
A kolozsvári születésű Mermelstein Márk, ismertebb nevén Martin Munkácsi fotográfus 1934 május és június között, a New York-i Harper’s Bazaar megbízásából utazott Mexikóba, hogy fotósorozatot készítsen a helyi életről, hagyományokról, viseletekről és stílusról[2]. A korábban a berlini Ullstein magazinnak dolgozó, Németországot a nemzetszocializmus térnyerése miatt, a háborútól tartva elhagyó fényképész első amerikai megbízása volt ez. Nincsen arról feljegyzés, kinek a révén ismerhette meg őket, de annyi bizonyos, hogy a Rivera-Kahlo házaspár újdonsült otthona, az élettel teli, lüktető színvilág és hagyomány, és a letisztult egyszerűségre törekvő funkcionalitás egyvelege kiváló fotótémát biztosított Munkácsinak. Nemcsak a házak külső homlokzatát, különböző részeit fényképezte le, hanem megörökítve Fridát is, amint a jellegzetes tehuana-viseletében a kaktuszok előtt áll, felmegy a lépcsőn a tetőteraszra, illetve áthalad a két épület közötti hídon. Dokumentálta azt is, ahogy Diego a mezo-amerikai régészeti leletekkel és népművészeti tárgyakkal díszített műtermében dolgozik. A jó érzékkel elkapott pillanatfelvételeinek köszönhetően híressé vált fotós készített egy kettős portrét a házaspárról a kaktuszfa előtt, amelyen az európai dandinak öltözött, nagytermetű és testes Rivera kontrasztot alkot az apró és törékeny, hagyományos viseletben pózoló Fridával. A fotók közül mindösszesen négy jelent meg a magazinban Harry Block Colours of Mexico címmel ellátott cikkében, illusztrációként néhány népviseletbe öltözött utcai árust és zenészt ábrázoló felvétel mellett. A felszínes írás, amelyben a szerző az Oaxacába tett látogatásáról és az ott kapható bőrszandálokról áradozik, csak az ismert klisék megerősítésére törekszik, és mintegy egzotikus kuriózumként tekint a festőházaspárra és a modern otthonukra.
Nem tudható, hogy Munkácsi milyen viszonyt alakított ki a házaspárral, de annyi bizonyos, hogy ráérzett a kettejük között vibráló feszültségre. A fotósorozatának egy a magazinban nem publikált, később azonban ikonikussá vált felvételén Frida és Diego gondterhelt arcát testközelről mutatja meg, és plasztikus módon érzékelteti a felek közt megbomlott harmóniát. 1934 nehéz év volt mind Kahlo, mind Rivera számára. Az Egyesült Államokból Frida meggyengült egészségi állapota miatt kellett hazatérniük. Diego nemzetközi karrierje szárnyalt, így nem szívesen hagyta ott az addigi életét, ezért kedvetlenné, depresszióssá vált, képtelen volt újból nekilátni a munkának. Mindeközben Fridán az év első felében az orvosok több műtétet is végrehajtottak: megoperálták a vakbelét, a jobb lábát és elveszítette a magzatát. Ez idő tájt a tudomására jutott az is, hogy a férje megcsalta a legkedvesebb testvérével, Cristinával.
Frida Kahlo feltehetőleg Munkácsitól kaphatta ajándékba a látogatása során azt a két fotót, amelyet később az egyéb kincsei között őrzött meg a gyűjteményében: egy támadásra készülő fekete macskát és egy tócsán áthaladó motorost ábrázoló felvételt. Kahlo a kompozícióihoz sokszor használt mintaként fotókat, és ez esetben is így járt el. Hat évvel később, életének legfájdalmasabb évében, 1940-ben, röviddel azután, hogy a bíróság kimondta a válását Diego Riverától, festett egy önarcképet, amelyen magát mártírként, a nyaka köré tekert tövisnyaklánccal és egy rajta függő halott kolibrivel – ami az aztékok szerelmi hírhozója – jelenítette meg, a háta mögött egy majommal és egy fekete macskával – a bujaság, illetve a vészjósló balszerencse szimbólumaival. Ez utóbbi állat megfestéséhez Munkácsi fotóját használta fel. A komoly és szenvtelen, mégis nyugtalanító tekintetű képmásának megalkotásához Frida egy másik, őt ábrázoló fotót használt mintaként, amelyet egy évvel korábban, 1939-ben a szegedi születésű fotós, Nickolas Muray (eredeti nevén Mandl Miklós) készített New Yorkban.
A sármos és sokoldalú magyar fotográfus valamikor 1930 decembere és 1931 májusa között ismerkedhetett meg Frida Kahlóval, és vált a szeretőjévé. A kettőjük között szárba szökkenő érzelem korai bizonyítéka egy magyar nyelvű szerelmeslevél, amelyet Frida Coyoacanból küldött az újdonsült szerelmének.[3] Bár a szenvedélyes Kahlónak számos szeretője is volt az élete során, közöttük mégis kiemelt helyet tölt be Muray, akivel mintegy tíz évig tartott a nem csak testi, hanem mély lelki kapcsolat, amely olyannyira meghatározó volt a férfi számára, hogy a festőnőt a válását követően feleségül is szerette volna venni.
A kapcsolatukban fordulópontot jelentett, amikor 1938 októberében Frida élete első monografikus kiállítását rendezte a New York-i Julien Levy galériájában. Muray aktívan Frida segítségére volt az előkészületekben, és szinte minden szabad idejét vele töltötte. Nem sokkal később, 1939 februárjában Kahlo Párizsba hajózott, és néhány hét ott tartózkodást követően New Yorkon keresztül utazott vissza Mexikóba. Azok a levelek, amelyeket ebben a köztes időszakban Frida és Nick egymással váltottak, tanúbizonyságát adják kettejük mély lelki kötődésének. Az újratalálkozásukat követően a fotográfus több, azóta ikonikusság vált műtermi felvételt is készített a szerelméről, amelyeket kinagyítva elküldött neki később Mexikóba. Ezek közé tartozott az a fénykép is, amelyen Frida kék szaténblúzt visel: ez volt az a kép, amelyet felhasznált a korábban említett, tövisnyakláncos önarckép megfestésekor. Egy másik fotót, amelyen a jellegzetes magenta színű rebozójában, a fejét kissé oldalra billentve, kacér tekintettel néz a kamerába, Diego Rivera használt fel a későbbiekben két alkotásán[4] is, hogy megjelenítse a feleségét. Ez volt az a felvétel, amelyet az ágya felett őrzött, és amellyel a halála után emléket állított neki.
Bár a házaspár elhidegült egymástól, és 1940 nyarán a bíróság kimondta a válásukat, Frida nem tudott érzelmileg eltávolodni Diegótól, annak ellenére, hogy Muray mellett új életet kezdhetett volna. 1941-ben újból feleségül ment Riverához. Muray élete végéig jóbarátja maradt Fridának, de ő is folytatta az életét és nem sokkal később negyedjére is megnősült. Az általa készített fotók mind a mai napig a legismertebbek a Kahlót megörökítő számtalan felvételből.
Frida Kahlót 1952-ben, az életének utolsó, a fizikai leépülésének legnehezebb szakaszában ismerte meg a magyar származású amerikai fotóművész Marcel Sternberger. A festőnő ekkor már olyan komoly egészségügyi problémákkal küzdött, hogy már járni sem tudott, mert a jobb lába elüszkösödött. Szinte állandó jelleggel ágyban kellett feküdnie, folyamatosan fájdalomcsillapítókat szedett és gyakorlatilag sosem hagyta el az otthonát.
A Máramarosszigeten született Sternberger komoly életpályát tudott maga után, amikor elsőízben Mexikóba utazott a feleségével, hogy portrét készítsenek az államelnökről, Miguel Alemánról, valamint a mexikói politikai elit néhány tagjáról. Az első világháborúban hírszerző tisztként dolgozott, majd újságíróként tevékenykedett Bécsben, Párizsban és Londonban, ezt követően Berlinbe költözött, ott ismerte meg a feleségét, Ilsét. Ő volt az, aki az esküvőjük alkalmából egy fényképezőgépet ajándékozott a férjének, elindítva őt ezzel a fotógráfusi pályán, amelyen később asszisztensként, alkotótársként is a segítségére volt. Marcel szinte ösztönösen, kiváló tehetséggel érzett rá, hogyan ragadja meg a felvételein a portréalanyai személyiségét, lelki alkatát, hangulatát, amit a fényképei fő témájává tett. A sötét háttérből az erős megvilágításnak köszönhetően éles kontúrokkal kiragyogó arcokon az érzések elemi, expresszív erővel mutatkoztak meg.[5]
A Sternberger házaspár alig néhány nappal a megérkezésüket követően ismerkedett össze és kötött barátságot Diego Riverával és Frida Kahlóval. A festőházaspár meghívta őket az otthonukba, ahol Marcel és Ilse már az első alkalommal lefényképezték őket, és egy hangfelvevővel rögzítették a beszélgetésüket Diegóval. Később többször is felkeresték, és megörökítették nemcsak őket, de Diego volt feleségét, a Fridával is jó barátságot ápoló Lupe Marínt, valamint Diego unokáját, és a kedvenc kutyájukat is. Az intim és belsőséges képeken két az élete vége felé tartó egyén mutatkozik meg (Frida 1954-ben, Diego 1957-ben halt meg). Az arcukon kirajzolódnak az életükútjuk nyomai; Frida sovány, a haja szemmel láthatóan ritkább, de ugyan olyan szigorúan rendezett, virágokkal díszített, mint bármikor korábban. Csodálattal, szeretettel teli pillantással tekint fel a már ráncos és ősz, horpadt mellkasú Diegóra, aki tüzes szemekkel, férfiasan határozott és domináns testtartással néz bele mereven a kamerába. Kettejük kapcsolata harmóniát tükröz, mindketten tudatában vannak, hogy a közöttük fennálló lelki kötelék különleges, minden betegség és megcsalás, minden viszontagság ellenére gyémántszilárdságú és átvághatatlan.
Ilse a visszaemlékezéseiben említést tesz arról, milyen kapcsolat fűzte egymáshoz a két festőt, amikor meglátogatták őket. Egy alkalommal Frida jelezte Diegónak, hogy elfáradt, és a férfi szó nélkül, ölben vitte fel őt a szobájába. Amikor röviddel később bepillantottak hozzá, látták, ahogy a festő az ágy mellett térdel, és a fejét Frida ölébe hajtja, aki gyengéden a hajába túrt, és megcsókolta. Frida Kahlo és Diego Rivera kapcsolatának mélységeit senki sem volt képes megkapóbban, lényegibben megjeleníteni, mint Marcel Sterberger, akinek a halála is részben hozzájuk kötődik: 1956-ban egy autóbalesetben hunyt el, amikor Mexikóba tartott, hogy meglátogassa az addigra özveggyé vált festőművész barátját.
[1] Hayden Herrera, Frida. A Biography of Frida Kahlo. Harper & Row, 1983, 179.
[2] Susan Morgan, Martin Munkácsi. New York 1992.
[3] Lantos Adriána, „Nick, szeretlek...: Frida Kahlo magyar szerelme, Nickolas Muray.” Artmagazin 106, 2018. XVI. évf., 18-23., és Lantos Adriána, „Gondolatok a budapesti Frida Kahlo-kiállítás margójára. Mexikói–magyar találkozások.” Frida Kahlo. Remekművek a mexikóvárosi Dolores Olmedóból. Kiáll. kat., Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria, Budapest 2018, 57–79.
[4] Diego Rivera: Vasárnap délutáni álom az Alameda Centralban, 1947-48 és Diego Rivera: Frida Kahlo, 1955
[5] Jacob Loewentheil, The Psychological Portrait: Marcel Sternberger's Revelations in Photography. Skira Rezzoli, New York 2016, 96-100.
Frida Kahlo fotógyűjteménye
Mai Manó Ház
2024. október 18. – 2025. február 9.
Kurátor: Pablo Ortiz Monasterio
Technikai adatok:
241 db Giclée nyomat Matte Litho-Realistic papíron
A kiállítás megtekintésére tervezett idő: 60–80 perc
A kiállításról a gyűjtemény tulajdonosának kérésére nem készíthető felvétel. A tárlatot tilos fényképezni!
A Mai Manó Ház nem akadálymentes.