„Valójában nem érdekel, hogy kamerával dolgozom, vagy anélkül” – Thomas Ruff legújabb munkái a londoni David Zwirner galériában láthatók
25 • 03 • 07Kéri Gáspár
A düsseldorfi iskola meghatározó alkotója, Thomas Ruff londoni kiállítása valószínűleg a munkásságát jól ismerőket is meglepi, noha a tőle megszokott konceptualitás ezúttal sem marad el. A David Zwirner Galéria március 22-ig nyitva tartó expériences lumineuses című tárlatán látható új művek kizárólag absztrakt alkotások, s mindez annak fényében különösen izgalmasan hangzik, hogy elkészítésükhöz Ruff mintegy három évtized elteltével vett ismét kamerát a kezébe.
Alkotói pályája formálódásában talán Thomas Ruff (1958) tette meg a legnagyobb utat a Kunstakademie Düsseldorf elvégzése óta, ahol Bernd és Hilla Becher tanítványaként, Candida Höfer, Andreas Gursky és Thomas Struth mellett a mai napig jelentős hatást gyakorol a kortárs fotográfia különféle tendenciáira. A fotótörténetben düsseldorfi iskolaként illetett alkotók szellemisége máig megkerülhetetlen referenciapont a fotográfia és a képzőművészeti fotográfia területén, s ebből Ruff a lassan öt évtizedre visszanyúló munkásságával határozottan kivette a részét.
A düsseldorfiak közül például Ruff volt az első, aki színes nyersanyagra kezdett dolgozni, sőt, úttörő volt a digitális retusálás használatában is. És ő volt az, aki hosszú időre elhagyta a kamerahasználatot, majd figyelme a médiaképek, a reklám- és propagandakiadványok, az űrfelvételek, valamint az online térben fellelhető amatőr fényképekre irányult, hogy kiemelje, dekonstruálja és elemezze azokat saját alkotói praxisában. Tavaly elkezdett sorozata, az expériences lumineuses azonban jelentős eltérést mutat az elmúlt harminc év gyakorlatához képest, hiszen ismét fényképezőgépet használt munkái megvalósításához. Kiállítása kapcsán a Plaster magazinnak adott interjúban ugyanakkor így beszél az eszközhasználatról:
„Valójában nem érdekel, hogy kamerával dolgozom, vagy anélkül. Megtanultam használni, jártas vagyok benne, szóval egyáltalán nem probléma, ha ki kell választanom az egyik fényképezőgépemet és dolgozni kell vele.”
Az expériences lumineuses sorozat esetében Ruff tudományos szempontból közelít a fotográfia médiumához, mellyel a tiszta fény ábrázolásának lehetőségeit és módszereit kutatja. Ezeknek a munkáknak a létrehozásához egyszerű fizikai kísérletekhez fordul, elősegítve például az elektromágneses spektrum megjelenítését. Műtermében lencséket tükröket és prizmákat helyez el, átengedve rajtuk a különféle fénysugarakat. Végül a lefényképezett fénytöréseket és tükröződéseket digitálisan átfordítja negatívba, teljes absztrakcióba írva át munkáit. Bár a kiállításon látható, vászonra nyomtatott munkák többnyire absztrakt, festőies alkotásokként jelennek meg, valójában mégiscsak tudományos jelenségeket dokumentáló felvételekről van szó. Ehhez kapcsolódik Ruff ugyancsak a fent említett interjúban olvasható állítása is:
„Vannak hasonlóságok a két világháború közötti korszak absztrakt fotóival, például azokkal, amelyeket a magyar modernista, Moholy-Nagy László készített.”
A korai avantgárd elődökhöz hasonlóan Ruff maga által készített objektekkel is kísérletezik, amelyekről mozgásban készít hosszú expozíciós felvételeket. Mindamellett a David Zwirner Galéria kiállításán az alkotó néhány régi munkája is látható; ezzel is megteremtve a látogató számára azt a kontextust, melyből egy évtizedek óta következetesen formálódó pályaív bontakozik ki.
Thomas Ruff: expériences lumineuses
David Zwirner Gallery – London
2025. január 30. – március 22.