Menü

Egyetlen példány – Helmut Newton és kortársai polaroidképeiből nyílt kiállítás Berlinben

25 • 06 • 09Szabó Benedek

A Helmut Newton Alapítvány egy különleges kiállítást hívott életre, amelynek a berlini Museum für Fotografie ad otthont. A polaroid technikával készült fényképek hatalmas gyűjteményének bemutatásával a kiállítás kurátorai arra szeretnék a figyelmet ráirányítani, hogy ez a műfaj is képes arra, hogy magas művészi színvonalon kivitelezett képeket készítsenek a segítségével. A kiállítás elsősorban Helmut Newton alkotásaira koncentrál, de bemutat más olyan művészi praxisokat is, amelyekben a polaroidnak fontos szerepe volt. A tárlat auguszus 17-éig várja látogatóit a német fővárosban.

Helmut Newton – sok más fotográfushoz hasonlóan – rajongott a polaroid képekért, és már az 1970-es évektől kezdve előszeretettel alkalmazta ezt a technikát, különösen a divatfényképezések során. Newton egyszer úgy nyilatkozott, hogy a Polaroid gépek használatának nála az volt a legfőbb oka, hogy így azonnal láthatta a kész képet. Ezzel az eljárással kezdetben csak a stúdióban beállított jeleneteit ellenőrizte, éppen a technika gyorsasága miatt. Ebben a kontextusban a polaroid képek csak egy ötlet vázlataként működtek, amely lehetőséget adott a fényviszonyok és a kompozíció azonnali ellenőrzésére. Newton később azonban művészi felhasználást is talált a technikának.

0103

Fotó: Helmut Newton: French Vogue, Yves Saint Laurent, Paris 1977 (Polacolor) © Helmut Newton Foundation

„A Polaroidok népszerűsége abban rejlik, hogy minden kép megismételhetetlen. Mivel nincs negatív, egyetlen példány létezik belőle – ez adja a különleges értékét és vonzerejét.”

0103

Fotó: Helmut Newton: Italian Vogue, Monte Carlo 2003 (SX-70) © Helmut Newton Foundation

A berlini kiállítás amellett, hogy Helmut Newton fényképeit bemutatja, egy csoportos kiállítást is magába foglal. A tárlaton Newton polaroidjait olyan elismert művészek hasonló technikáival készült képei kontextualizálják, mint Pola Sieverding, Maurizio Galimberti, Sheila Metzner, Charles Johnstone és Marike Schuurman. A kiállítás ezzel a polaroid-technológia különböző megközelítéseit mutatja be, kiemelve a művészek eltérő látásmódját és a formátum sokoldalúságát. A csoportos kiállítás művészeinek fényképei az OstLicht gyűjtemény jóvoltából kerülhettek a német múzeumba. Ez a művészeti gyűjtemény a bécsi Depot for Photography-ban található, és az egyik legnagyobb polaroid gyűjteménnyel rendelkező helyi intézmény.

A kiállított munkák között szerepel Newton 1970-es és ’80-as években készült stúdióképei, illetve a Vogue magazin számára készült alkotása is. A felvételek Newton saját stílusjegyeit is jól megmutatják, mivel a meghökkentő, mozgalmas, erősen dinamizált kompozíciói ezeken a felvételeken éppúgy visszaköszönnek, mint más munkáin. A képi humorral, vagy éppen a meglepetés erejével dolgozó felvételek izgalmas vizuális kalandra hívják a nézőt.

A kiállításon szereplő művészeken felül még számos alkotó is előszeretettel használta ezt a technikát, mint például Nobuyoshi Araki vagy Robert Mapplethorpe, de több magyar fotográfus is fényképezett polaroidra. Az egyik legjelentősebb ilyen technikával készült sorozat André Kertész nevéhez kötődik, akinek a késői polaroidképeit sokan a művész legkülönlegesebb és legérzékenyebb munkáinak tartják.

0103

Fotó: Jeanloup Sieff: Self-portrait on car, 1977 (Polaroid T665) © Jeanloup Sieff, Courtesy OstLicht Collection, Vienna

0103

Fotó: Alma Davenport: Warwick, Rhode Island, 1978 (Polaroid T 808)© Alma Davenport, Courtesy OstLicht Collection, Vienna

0103

Fotó: Judith Eglington: Masked Woman, 1973 (SX-70 Polaroid) © Judith Eglington, Courtesy OstLicht Collection, Vienna

0103

Fotó: William Wegman: Ohne Titel, 1988 (Polacolor 20 x 24) © William Wegman, Courtesy OstLicht Collection, Vienna

0103

Fotó: Steven Shore: Ohne Titel, 1980 (Polaroid T 808) © Steven Shore, courtesy Courtesy OstLicht Collection, Vienna

0103

Fotó: Sandy Fellman: Trophy, Tokio, 1984 (Polacolor 20 x 24) © Sandy Fellman, Courtesy OstLicht Collection, Vienna

0103

Fotó: Sheila Metzner: Michal, Mermaid, 1980 (Polacolor) © Sheila Metzner

0103

Fotó: Pola Sieverding: Valet #54, 2014 Polaroid/Integralfilm © Pola Sieverding, VG Bild-Kunst

0103

Fotó: Marike Schuurman: aus der Serie Toxic (Bergheider See PH 3), 2022 (SX-70 / Inkjet-Print) © Marike Schuurman, Courtesy Dorothée Nilsson Gallery

0103

Fotó: Charles Johnstone: Lea, South Salem, New York, 2021 (FP-100c Polaroid) © Charles Johnstone

0103

Fotó: Helmut Newton: Cindy Crawford, American Vogue, Monte Carlo 1991 (Polacolor) © Helmut Newton Foundation

0103

Fotó: Helmut Newton: Amica, Milan 1982 (Polacolor) © Helmut Newton Foundation

Jegyzetek

Polaroids
Museum für Fotografie – Berlin
2025. március 7. – augusztus 17.

Napjainkban már magától értetődőnek tűnik, hogy az exponálás pillanatát követően rögtön látható a kész felvétel, ám a fotográfia történetének kezdetén, de még a 20. század közepén is szinte lehetetlennek tűnt ilyen technológiát megalkotni. Az azonnal látható felvételek gondolata ugyan ekkoriban is foglalkoztatta a fotográfus szakmát, de áttörést csak később értek el. Ebben megkerülhetetlen szerep jutott Edwin Landnek, és a történelmi felfedezésnek, a Polaroidnak, amelyről nemrég dokumentumfilm is készült, melyről ebben a cikkünkben számoltunk be.