A fotográfia hajnala – Amerika legelső fényképeiből nyílt kiállítás a MET-ben
25 • 06 • 28Szabó Liliom
1839 sorsfordító időszak volt mind a művészetben, mind az amerikai történelemben. Ekkor mutatták be a kontinensen a dagerrotípiát a szélesebb közönségnek, ezzel pedig párhuzamosan kezdetét vette a vizuális alapú társadalom, valamint annak a nemzeti önérzetnek a kialakulása, amelyet a fénykép mint kulturális, kereskedelmi és művészeti foglalatosság fenomenális sikere vezérelt. A Metropolitan Museum of Art kiállítása ezt az izgalmas, kísérletezésekkel teli időszakot járja körül amerikai fotográfusok felvételeinek segítségével. A tárlat több mint 250 korai fényképet vonultat fel a múzeum William L. Schaeffer-gyűjteményéből, és amely 2025. július 20-ig látogatható.
Az áprilisban nyílt The New Art: American Photography című tárlat az 1839 és 1910 közötti időszakot öleli fel Jennifer és Philip Maritz adományának köszönhetően. A házaspár mintegy 700 ritka felvételt ajándékozott 2020-ban a MET-nek az intézmény 150. születésnapja alkalmából. A gyűjtemény olyan fotográfiákat tartalmaz, amelyek eddig soha nem látott módon örökítették meg az Egyesült Államokban történt változásokat a 19. században.
1839 decemberében mutatták be az első dagerrotípiákat egy kiállítás keretében New Yorkban, az emberek pedig először nem tudták értelmezni a tükörképhez hasonlatos, sötét, mágikusan realisztikus felvételeket. Egy, a kiállításra látogató újságíró így írt 1840 januárjában a látottakról:
„Nem találunk szavakat arra, hogy kifejezzük ezeknek a halhatatlan kezek által festett képeknek a varázsát.”
0103
Fotó: Anna K. Weaver (American, 1847/48–1913)
Welcome
1874
Albumen silver print from glass negative
10 7/8 x 17 1/2 in. (27.8 x 44.5 cm)
The Metropolitan Museum of Art, William L. Schaeffer
Collection, Promised Gift of Jennifer and Philip Maritz, in
celebration of the Museum's 150th Anniversary
0103
Fotó: Albert Cone Townsend (American, 1827–1914)
A Politician
1865–1867
Albumen silver print from glass negative
Mount: 4 × 2 7/16 in. (10.1 × 6.2 cm)
The Metropolitan Museum of Art, William L. Schaeffer
Collection, Promised Gift of Jennifer and Philip Maritz, in
celebration of the Museum's 150th Anniversary
0103
Fotó: Chauncey L. Moore (American, died 1895)
Young Man Laying on Roof
1880s–90s
Albumen silver print
Mount: 4 1/4 × 6 1/2 in. (10.8 × 16.5 cm)
The Metropolitan Museum of Art, William L. Schaeffer
Collection, Promised Gift of Jennifer and Philip Maritz, in
celebration of the Museum’s 150th Anniversary
0103
Fotó: Josiah Johnson Hawes (American, 1808–1901)
Winter on the Common, Boston
early 1850s
Salted paper print from glass negative
7 5/16 × 9 5/16 in. (18.5 × 23.7 cm)
The Metropolitan Museum of Art, William L. Schaeffer
Collection, Promised Gift of Jennifer and Philip Maritz, in
celebration of the Museum’s 150th Anniversary
0103
Fotó: Unknown Maker
Published by E. & H. T. Anthony (American, 1862–1880s)
Specimens of New York Bill Posting, No. 897 from the series
"Anthony's Stereoscopic Views"
1863
Albumen silver print from glass negative
Mount: 3 1/4 × 6 3/4 in. (8.3 × 17.1 cm)
The Metropolitan Museum of Art, William L. Schaeffer
Collection, Promised Gift of Jennifer and Philip Maritz, in
celebration of the Museum's 150th Anniversary
0103
Fotó: Unknown Maker
Railroad Worker (?) with Wye Level
ca. 1870
Tintype with applied color
Case (open): 6 5/16 × 10 3/8 in. (16 × 26.4 cm)
The Metropolitan Museum of Art, William L. Schaeffer
Collection, Promised Gift of Jennifer and Philip Maritz, in
celebration of the Museum's 150th Anniversary
0103
Fotó: Alice Austen (American, 1866–1952)
Group on Petria, Lake Mahopac
August 9, 1888
Albumen silver print from glass negative
6 × 8 1/8 in. (15.2 × 20.7 cm)
The Metropolitan Museum of Art, William L. Schaeffer
Collection, Promised Gift of Jennifer and Philip Maritz, in
celebration of the Museum's 150th Anniversary
0103
Fotó: Unknown Maker
748. Schoolmaster Hill Tobogganing, Franklin Park, Roxbury,
Massachusetts
1905
Cyanotype
7 × 9 1/4 in. (17.8 × 23.5 cm)
The Metropolitan Museum of Art, William L. Schaeffer
Collection, Promised Gift of Jennifer and Philip Maritz, in
celebration of the Museum's 150th Anniversary
0103
Fotó: Carleton E. Watkins (American, 1829–1916)
View on the Columbia River, from the O.R.R., Cascades, 1286 from the series “Pacific Coast”
1867
Albumen silver prints from glass negatives
Mount: 3 1/4 × 6 3/4 in. (8.2 × 17.1 cm)
The Metropolitan Museum of Art, William L. Schaeffer
Collection, Promised Gift of Jennifer and Philip Maritz, in
celebration of the Museum’s 150th Anniversary
0103
Fotó: Wenderoth, Taylor & Brown (American, active 1864–1871)
The Gallery of Arts & Manufacturers of Philadelphia
1871
Albumen silver prints from glass negative
Open: 13 ¾ x 19 in. (34.9 x 48.3 cm)
The Metropolitan Museum of Art, William L. Schaeffer
Collection, Promised Gift of Jennifer and Philip Maritz, in
celebration of the Museum’s 150th Anniversary
A fénykép megjelenésével kérdések merültek fel a civilekben, művészekben, tudósokban egyaránt. A korai időszak a fotográfiában főként a kísérletezés terepe volt, a társadalom igyekezett bekategorizálni ezt az új, különleges médiumot, és felfedezni a benne rejlő potenciált. A kiállítás nem a kezdeti esztétikai útkeresés, hanem a technikai sokszínűség alapján bontja külön szekciókra a kiállított felvételeket, így nemcsak híres fotográfusok – mint Carleton E. Watkins – ikonikus képeit mutatja be, hanem kevésbé ismert vagy névtelen alkotók munkáit is, akik az Egyesült Államok különböző részein dolgoztak. A 19. századi technikai sokszínűséget dagerrotípiák, ambrotípiák, sópapír- és albuminnyomatok, valamint sztereó- és kabinetképek képviselik, közülük sok most először látható kiállításon, ahol egy válogatás látható 19. századi kamerákból is, amelyek segítenek még közelebb hozni a fotográfiai folyamatokat a látogatókhoz.
The New Art: American Photography, 1839–1910
The Metropolitan Museum
2025. április 11. – július 20.