Menü

Fotótörténet – Yves Klein: Ugrás a semmibe (1960)

25 • 07 • 07Kasztovszky Anna

Yves Klein 1960-ban alkotta meg az egyik legismertebb fényképét, amelyen a művész a gravitációt figyelmen kívül hagyva egy ház tetejéről a semmibe ugrik. A felvétel készítésének körülményei Klein 1962-es váratlan halála óta folyamatos találgatások tárgyát képezik.

Klein konceptuális alkotásaiban gyakran kérdőjelezte meg az ábrázolás evidenciáit és mutatott rá az ábrázolt, ábrázoló és ábrázolási eszköz paradoxonaira. Legismertebb fényképén is a szabadság és felszabadultság érzése egy gondosan eltervezett és beállított folyamat eredményeként jelenik meg. Ezzel a fotográfia történetének emblematikus alkotásával a médium dokumentációjának hitelességére kérdez rá. A performansz és a konceptuális művészet elemeit is magában foglaló fénykép a modern művészet szimbólumává vált, a fotográfia innovatív felhasználását képviseli és több elméleti, filozófiai kérdést is feszeget.

A fotó Klein gerillaakciónak szánt gesztusaként a France-Soir napilap álmelléklet lapján jelent meg 1960. november 27-én. Ez a tömeggyártott forma tette lehetővé, hogy a művész korszakalkotó gesztusa eljusson a nagyközönséghez, különösen a bécsi akcionistákhoz. A fénykép Jurij Gagarin űrutazása előtt fél évvel készült, és a művész állítása szerint részben az űrkutatási versennyel szembeni tiltakozásként jött létre. Klein, mielőtt művészettel foglalkozott volna, dzsúdózni tanult. 1946-tól öt éven át tanulta a küzdősportot két barátjával, Arman és Claude Pascallal együtt. Klein különböző spirituális irányzatokat is felfedezett a cselgáncs világában, többek között a zen buddhizmust és Szent Rita kultuszát, valamint a rózsakeresztesek tanait is tanulmányozta és a semmi végtelenjének gondolata nagy hatást gyakorolt későbbi alkotásaiban. 1954-ben fordult komolyan a művészet felé, elsősorban az avantgárd és a monokróm festészet érdekelte.

Két nagyszabású kiállítás igyekezett feltárni az Yves Klein híres fényképét övező rejtélyt: a houstoni Menil-gyűjteményben megrendezett „Ugrások a semmibe – az új realizmus dokumentumai” és a washingtoni Hirshhorn Múzeum és Szoborkert, valamint a minneapolisi Walker Art Center közös tárlata, „Yves Klein – Teljhatalom az űrben”. Azonban ezek a kutatások ellentmondásos eredményekre vezettek.

Az ugrásról több verzió is készült, ezt állítólag Klein özvegye is megerősítette, ugyanakkor Pierre Restany műkritikus – Klein barátja – 1982-ben megjelent monográfiájában csak egy felvételt említ. A fotómontázst Shunk és Kender János készítette, akik az újrealisták (Nouveaux Réalistes), például Christo, Arman, Niki de Saint Phalle és Jean Tinguely munkáit is dokumentáló művészcsoport fotográfusai voltak. Először csak az utcát fényképezték le, majd Klein ugrását. Az elkészült két negatívot – egyet az ugrásról, a másikat a környezetről – összeillesztették, hogy egy dokumentarista fényképet hozzanak létre. Klein többször is elvégezhette az ugrást, ám a fotó hitelessége továbbra is kérdéses, mivel a szemtanúk és a művész barátai különbözően emlékeznek vissza a történtekre.

0103

Fotó: Yves Klein: Leap Into the Void, 1960, gelatin silver print, installation view, LACMA, photo: CC BY-NC 2.0 )

A képnek több változata is ismert, melyek a houstoni Menil-gyűjtemény archívumában találhatók. A kép körülményeinek feltárását tovább nehezíti, hogy Shunk és Kender később különváltak és Shunk valószínűleg módosította a történetet, kihagyta Kender nevét a fénykép készítői közül. 2008-ban a Roy Lichtenstein Alapítvány megszerezte Shunk teljes fotóarchívumát, aki nemcsak a párizsi művészek fotográfusa volt, hanem később Greenwich Village-be költözött, ahol Warhol és a New York-i pop-art művészeinek fotográfusa lett. A Lichtenstein Alapítványnak sikerült megőriznie a fotóarchívum egységét, így az ugrás valódi története talán még ma is a 100.000 negatív, kontaktkép és fotó között rejtőzik.

Jegyzetek

A fotó-történet rovatunk korábbi cikkei ezen a linken olvashatók el.