„A szabadságról szól, amit nekik és magamnak kívánok” – megnyílt Tyler Mitchell első önálló kiállítása Svájcban
25 • 07 • 10Szabó Liliom
Március végén debütált első önálló kiállításával a svájci Photo Elysée-ben a fiatal divatfotográfus, Tyler Mitchell. A Vogue 125 éves tradícióját rúgta fel, amikor 2018-ban, mindössze 23 évesen, első afroamerikai fotográfusként Beyoncéról készített portréja került fel a magazin címlapjára. Hiába a hírnév, Tyler Mitchell Wish This Was Real című tárlata ugyanarról a társadalmilag érzékeny, rendkívüli esztétikai érzékkel megáldott művészről ad tanúságot, aki már a kezdetektől fogva tudta, hogyan nyúljon olyan kényes témákhoz, mint a rasszizmusba ágyazott szépségideál vagy az afroamerikai közösségek láthatósága és kulturális reprezentációja.
Tyler Mitchell (1995) Atlanta külvárosában nőtt fel, tinédzser évei alatt a szeme előtt zajlott le környezetének fejlődése. A társadalmi változásoknak köszönhetően a fehér bőrűek a város egy másik részén, nagyrészt a feketéktől elválasztva éltek. Mégis úgy alakult, hogy az afroamerikaiak kerültek a város középpontjába, így kulturálisan is meghatározóvá vált jelenlétük a közösség szempontjából. Az ott megjelenő deszkás szubkultúrát és az utcai életet kezdetekben megörökítő fiú csakhamar a divatfotográfia megkerülhetetlen alakjává vált az Egyesült Államokban. A 2024-es berlini és helsinki bemutató után a Wish This Was Real a 2025-ös őszi párizsi bemutató előtt látható augusztus 17-ig Svájcban.
„Amikor elkezdtem érdeklődni a divatfotózás iránt, megkérdeztem magamtól, mit is foglal ez valójában magába, és kinek szól.” – eleveníti fel a művész karrierjének kezdeteit. Hamar szembesülnie kellett vele, hogy a fehér férfiak uralta iparág formálja a világban elterjedt szépségideált is. Szerette volna, ha a túlzott glamour és cenzúra helyett hírességekről vagy éppen sorstársairól készített portréi egyaránt megőriznék emberi valójukat. Ennek is köszönhető, hogy képei nem egyszerűen a divatfotográfia szempontjából jelentősek, hanem társadalmilag is formáló erővel bírnak.
Ugyanakkor nem tartja magát úttörőnek a témában, így fogalmaz: „Nem feltétlenül valami újat csinálok, hanem talán egy régebbi beszélgetést folytatok új kontextusban.” – utalva ezzel a rengeteg emberre, akik régóta azon munkálkodnak, hogy megismerjük a történelem egy sokáig elhallgatott oldalát. Munkásságában mégis akad valami formabontó. Míg mások a divatfotográfia esetén a ruhát helyezik előtérbe, addig Tyler Mitchellnél az anyag csupán eszköz, amin keresztül viselője meséli el történetét. Ezt a vizuális közeget olyan analóg technikákkal támogatja meg, amitől képei részleteiben és színeiben is gazdaggá válnak. Horizontális szemléletű narratívát szolgáltat az afroamerikai kultúra megismeréséhez, ezzel új távlatokat nyit meg a divatfotográfia területén. A kiállítás a 2016–2021-ig terjedő időszakot öleli fel, szinte mindegyik évből egy-egy fotográfiát kiemelve. Ezalatt a kevés idő alatt az alkotó karrier szempontjából hatalmasat lépett előre, képei azonban nem mentek keresztül ekkora változáson. 2016-ban, még New York-i egyetemistaként, Deborah Willis vizuális művész – ahogy Tyler Mitchell fogalmaz, a „fekete fotográfia keresztanyja” – mentorálása alatt készített fotográfiái, mint a kiállításon is látható, az utcai jelenetet megörökítő Red Steps, technikailag épp annyira kifogásolhatatlan, mint a 2022-es, nagyobb szabású, editoriál stílusú New Horizons II című alkotása. Ugyan állt már modellt neki Kamala Harris vagy Zendaya, a kiállított anyagban kizárólag civil arcok köszönnek vissza ránk. A képek kompozíciójukat tekintve izgalmasak, olykor színpadiasak, de sosem görcsösek vagy mesterkéltek. Az alkotó nem egzotikumként tekint a fekete bőrűekre, hanem közös nyelvükön szólítja meg őket.
Az ebből következő erkölcsi, társadalmi feloldozás lehetővé teszi, hogy alanyai megbizonyosodjanak arról: számítanak. Ettől fogva modelljei arcán egyaránt büszkeség ül – nem az a fajta, amellyel a múlt megpróbáltatásait próbálják leplezni, hanem az, amellyel bíznak a jövőben, magukban, és talán a legfontosabb: a közösségükben.
„A szabadságról szól, amit nekik és magamnak is kívánok.”
– foglalja össze a fotográfus. És valóban: a kiállítás az afroamerikai identitás sokszínűségét, méltóságát és komplexitását ünnepli.
Tyler Mitchell: Wish This Was Real
Photo Elysée
2025. március 28. – augusztus 17.