Menü

Emerson elpusztított negatívjai a fotótörténet ritka kincsévé tették a most elárverezett albumot

25 • 07 • 18Baki László

Egy majdnem elfelejtett viktoriánus művészeti album, amelyet évtizedeken át egy marylandi szekrény rejtett, most újra a figyelem középpontjába került. Peter Henry Emerson 1886-ban megjelent, forradalmi jelentőségű albuma, a Life and Landscape on the Norfolk Broads 52 240 fontért (24,2 millió forintért) kelt el a Rosebery’s Fine & Decorative Art július 10-i londoni aukcióján. Az album nemcsak ritkaságával, hanem művészettörténeti jelentőségével is kiemelkedik a fotográfia történetében.

Peter Henry Emerson (1856–1936) neve örökre összeforrt a fényképezés művészetté válásának korszakával. Az 1856-ban született, kubai gyökerekkel rendelkező, majd Angliában tevékenykedő fotográfus az 1880-as években forradalmasította a fényképezést, amikor az angliai Norfolk megye tájait és lakóit örökítette meg realista, ugyanakkor művészi megközelítéssel.

Emerson és Goodall 1885-ben kezdték el a Norfolk Broads népének és tájának megörökítését célzó projektjüket. Emerson a megyében volt, hogy madarakat fényképezzen egy tervezett ornitológiai könyv számára, Goodall pedig ekkor már a helyszínen festett az átalakított lakóhajó-műtermében. Ebből az együttműködésből származik az 1886-ban megjelent 40 fotó a Life and Landscape on the Norfolk Broads című kötet, amelyet sokan a világ első keménytáblás, nagy méretű díszalbumnak (coffee table book) tartanak. A kötet előszavában így írtak a szerzők:

„Gondos megfigyelés eredményei ezek az Anglia egyik legszebb, legérdekesebb, legkülönlegesebb vidékén készült képek. Művészi könyv volt a célunk, a művészet kedvelői számára, melyben a képek nem a szöveget illusztrálják; ellenkezőleg, a szöveg illusztrálja, és némiképp kiegészíti a képeket, időnként magyarázattal, néha pedig érdekes adomákkal szolgálva, hogy még élénkebben jelenjen meg az olvasó előtt a témát adó jelenet vagy táj, és hogy a képzőművészet által ki nem fejezhető környezeteket és hatásokat szavakkal írja le.”

0103

Fotó: Peter Henry Emerson and Thomas Frederick Goodall: Life and Landscape on the Norfolk Broads, illustrated with forty beautiful plates from nature executed in platinotype
London: Sampson, Low, Martson, Searle and Rivington, 1886
© Roseberys London

0103

Fotó: Peter Henry Emerson and Thomas Frederick Goodall: Life and Landscape on the Norfolk Broads, illustrated with forty beautiful plates from nature executed in platinotype
London: Sampson, Low, Martson, Searle and Rivington, 1886
© Roseberys London

Az 1886-ban kiadott, mindössze 25 példányban megjelent deluxe kiadás valódi kuriózum: 40 eredeti platinanyomatot tartalmaz, mindegyiket kézzel kasírozták különlegesen vékony, de erős bibliapapírra, és pausz védőlapok óvták őket az idő vasfogától. A kötet – amely egyfajta szakrális tisztelettel kezeli a fényképezés médiumát – borítója barna bőrt utánozó, aranyozott, Goodall által tervezett motívumokkal díszített vastag pergamen. Az album egyik lapján még Emerson ujjlenyomata is felfedezhető, ami közvetlen, fizikai kapcsolatot teremt az alkotó és a mai néző között – áll az aukciósház közleményében.

0103

Fotó: Peter Henry Emerson and Thomas Frederick Goodall: Life and Landscape on the Norfolk Broads, illustrated with forty beautiful plates from nature executed in platinotype
London: Sampson, Low, Martson, Searle and Rivington, 1886
© Roseberys London

0103

Fotó: Peter Henry Emerson and Thomas Frederick Goodall: Life and Landscape on the Norfolk Broads, illustrated with forty beautiful plates from nature executed in platinotype
London: Sampson, Low, Martson, Searle and Rivington, 1886
© Roseberys London

A fotóalbum értékét tovább növelte, hogy Emerson saját kezűleg semmisítette meg a negatívokat nyomtatás után, így biztosítva, hogy több kiadás ne készülhessen. Az alkotás ezzel a gesztussal a megismételhetetlenség szimbólumává vált, s ma már a fotóművészet történetének egyik legkeresettebb darabja.