A fénykép és a trauma – Hogyan dolgozzuk fel veszteségeinket képek segítségével?
25 • 07 • 28Szabó Liliom
Mi történik, amikor egy fénykép nemcsak megőriz, hanem fájdalmat idéz fel? Hogyan segíthet egy képi emlék a gyász feldolgozásában – legyen szó magánéleti veszteségről vagy kollektív traumáról? A fotográfia nemcsak dokumentál, hanem hidat képez múlt és jelen, egyén és közösség, személyes és történelmi fájdalmak között.
A legtöbb embernek lapul egy hosszú ideje őrzött fényképalbum a padlásán vagy a könyvespolca tetején. Meglehet, szívesen lapozza fel, de az is előfordulhat, hogy inkább kerüli, nehogy szembe kelljen nézni múltja egy darabkájával. Nemcsak privát életünkben meghatározók a fényképek, hanem kollektív emlékezetünk kapcsán is segíthetnek feldolgozni a történelem tragikus eseményeit.
Roland Barthes Camera Lucida (Világoskamra) című, 1980-ban megjelent könyvében az elhunyt édesanyjával kapcsolatos érzéseit tárja fel archív felvételek segítségével. Írása túlmegy a személyes hangvételen, gondolatmenete pedig filozófiai szintekre mélyül, ahol a fénykép természetét és lényegét kutatja. Azt vizsgálja, hogyan gyakorol nyomást a fénykép a nézőjére, ezáltal miként válik a gyász feldolgozásában kulcsfontosságúvá. Ebben a szellemiségben megalkotja a studium és a punctum fogalmi rendszerét, melyben a studium a kulturálisan dekódolható és tanulható értelmezési mezőt jelöli, amelyen keresztül az ember felismeri a felvételen látható szereplőket, történéseket, valamint helyszíneket, majd ezeket az információkat kontextusukban el is tudja helyezni. Történelmi képektől a portrékon át az etnográfiai képekig bármit hívhatunk studiumnak. A kép nézője ilyenkor jellemzően nem vonódik be, érzelmileg pedig távol marad a kép történéseitől. Nem úgy, mint a punctum esetében, ahol villámcsapásként érkezik ez az érzés, mint ahogy Susan Sontag is megfogalmazta egy 1945-ben látott fényképről egy Santa Monica-i könyvesboltban: „Se fénykép, se élő látvány soha így belém nem hasított, ilyen élesen, ilyen mélyen, ilyen hirtelenül. Teljesen jogosnak érzem, hogy életemet kettéosszam: az előttre és az utánra ennek.”
A punctum annyit tesz: ami megszúr vagy sebet ejt. Ezen élmény során nem is feltétlenül azt látjuk, amit a fotós eredetileg láttatni szeretett volna velünk, hanem a felvétel teljesen spontán, egy érzelmileg átütő részlete ragadja meg a nézőt. Ettől fogva nem csupán személyes archívumaink, hanem bármely kép felébresztheti szunnyadó traumáinkat, amivel nem várt alkalmakkor szembesülünk. Legyen ez egy tábla a felvétel hátterében, egy fejtartás, amely valaki másra emlékeztet, egy zakó, virág vagy helyszín, amely különös ponton találja el a szívünket. Vegyünk egy tengerparti jelenetet: emberek a parton piknikeznek, egyesek a vízben állnak, a távolban sziklák körvonalai, a fénykép középpontjában messziről egy apuka látszik, aki átkarolja 10–12 éves fia derekát, így mosolyognak távolról a kamerába. Egyeseknek nem több egy átlagos családi képnél, mégis lesz olyan, aki, habár a képen szereplő alakokat nem ismeri, reflektálni tud egy saját élményre a látottak alapján. Felelevenednek szereplők és emlékek a saját életéből. Ebből az aspektusból figyelve a fényképek nemcsak objektív dokumentumok, hanem személyes emlékezeti és érzelmi pontok is lehetnek, amelyek a veszteség, hiány, szeretet vagy fájdalom hordozói – különösen akkor, ha saját veszteségeink tükrében nézzük őket.
Számos fotográfus is fényképek formájában tett tanúbizonyságot gyászáról, gondoljunk csak André Kertész elhunyt felesége üvegtárgyairól készített polaroidképeire. A művésznek el sem kellett hagynia lakását ahhoz, hogy szerelmük emlékét felvételekbe zárja. Jo Spence pedig egészen rendkívüli módon a saját maga iránt érzett veszteséget dokumentálja. Rákbetegségéről szóló portréja, a The Picture of Health?, önarcképeken keresztül enged betekintést egy végtelenül kiszolgáltatott ember bizakodó gyógyulásába. A készítők szorosan kapcsolódnak e témákhoz, hiszen saját traumáikat tárják a közönség elé. A közönség ugyanakkor nem szánalommal vagy sajnálattal reagál, hanem sorsközösséget alakít ki, személyes érintettségen kapcsolódva a kép alkotójához.
A közösségben átélt veszteségeink feldolgozásáról is érdemes beszélni, hiszen a fényképek segítségével formálhatjuk, pontosíthatjuk és kihangosíthatjuk közös veszteségeinket. Sokszor az egészen személyes traumáink folynak egybe a történelem során társadalmi szinten megélt tragédiákkal. Egy adott esemény kapcsán más-más úton, de közös metszéspontok mentén traumatikus érzelmek alakulhatnak ki a társadalom egy nagy részében, formálva a kollektív tudatot és emlékezetet. Marianne Hirsch Family Frames: Photography, Narrative, and Postmemory című kötetében személyes megvilágításba helyezi a holokauszt világot megrázó katasztrófáját. A könyv bemutatja, hogy a tragédia utáni generációk hogyan emlékeztek az eseményre fotókon keresztül. Posztmemóriának nevezi, amikor valaki más, mint szülők vagy nagyszülők traumatikus élményei erőteljesen átadódnak képeken, történeteken keresztül. Ezek a családi fényképek érzelmi és történeti „keretként” működnek, gyakran csonkák, hiányosak, de éppen ez adja jelentőségüket. Így a tágabb közönség is kapcsolódhat hozzájuk, ezzel is életben tartva az emléket, emellett hozzájárulva ahhoz, hogy a közösség együttes erővel dolgozza fel a veszteséget. A képek alapvetően megkönnyítik egy történet elmesélését, támpontot adnak, segítik a jelentésalkotást és könnyebben integrálhatók be egy élettörténetbe. Láttatni engedik, ami lehet, másképp kimondatlan maradna.
A kollektív és személyes traumák határmezsgyéjén mozognak Nan Goldinnak az 1990-es évek AIDS-járványa alatt született fényképei is. The Ballad of Sexual Dependency című diaporáma-sorozatában a saját életét dokumentálja, amelyben nem egyszer feltűnnek barátai, akik később az AIDS áldozataivá váltak. A személyes gyász feldolgozásának vizuális lenyomatai egybeesnek egy történelmileg markáns korszakkal. A betegség sokakban ellenérzést vagy rettegést váltott ki, tömegek életét pedig gyökerestül változtatta meg. A sorozat hozzájárult, hogy a trauma emberibb oldalára tudjunk emlékezni, a veszteségeinkhez ne csupán számokat, hanem arcokat is tudjunk csatolni. Ezek a fotók erőteljesen személyesek, felfedik az elhunytak és a fotográfus sebezhetőségét is, ezáltal közel hozzák a nézőt a fájdalomhoz. Shomei Tomatsu a hirosimai atombomba utáni transzgenerációs traumát örökítette meg. 11:02. Nagasaki című munkájában nem a robbanást, hanem a túlélőket, a sebeket és a megrongálódott tárgyakat fényképezi. Fotói poétikusak és szimbolikusak, így fókuszálva a trauma lelkületére, nem pedig a konkrét, szabad szemmel látható pusztulásra.
A mai kor azonban teljesen új megvilágításba helyezi fénykép és trauma kontextusát. Akárkivel szembejöhetett, esetlegesen ő maga került abba a helyzetbe, hogy egy szerette elvesztését követően a közösségi portálokon profilképét feketére cserélte. Ezek után számíthat az üzenőfalát ellepő részvétnyilvánításokra és együttérző kommentekre. Fényképeket osztunk meg a halottainkról, vagy egy régi eseményről, amely egy archívumból került elő. Velem is jött már szembe a lakóhelyem közös Facebook-csoportja falán egy kép korán elhunyt nagyapámról, ahogy mérnökként a helyi gyárban dolgozik. A hozzászólásban pedig számomra ismeretlenek idéznek fel közös emlékeket vele vagy az akkori munkahelyével kapcsolatban. Kiszélesedett tehát a kollektív trauma feldolgozásának platformja, de továbbra is a fénykép adja az alapot, amely mentén az emberek újraélhetik traumatikus tapasztalataikat, de ugyanakkor közös történetmeséléssel segíthetik a gyász megélését és a veszteségek feldolgozását. Egy egészen friss, 2023-as tanulmány a COVID–19 globális megrázkódtatásainak fényképeken keresztüli megélését kutatja. Allison Kwesell a Photographs and COVID–19: The therapeutic quality of shared narratives and collective memory című írásának konklúziója szerint a fényképek megosztása közösségi platformokon a gyász és trauma közös átélését, valamint feldolgozását is lehetővé teszi. Ő is alátámasztja azt, mely ezen a ponton talán sokak számára világossá vált, hogy a fénykép nem kizárólag dokumentál, hanem kapcsolatot is teremt. Többek között így járul hozzá, hogy túllendüljünk a fájdalmas emlékeken.
Irodalomjegyzék:
Barthes, R. (1981). Világoskamra. Európa Könyvkiadó, Budapest, 1985. Ford. Ferch Magda. (Eredeti megjelenés: 1980.)
Goldin, N. (1986). The Ballad of Sexual Dependency. Aperture.
Hirsch, M. (1997). Family Frames: Photography, Narrative, and Postmemory. Harvard University Press.
Kwesell, A., Chia, S., & Ota, N. (2023). Photographs and COVID–19: The therapeutic quality of shared narratives and collective memory. Visual Communication, 22. évf. 1. sz. 53–74.
Spence, J. (1986). The Picture of Health? In J. Spence – P. Holland eds., Family Snaps: The Meaning of Domestic Photography. Virago.
Tomatsu, S. (1966). Nagasaki 11:02. Shashindō Publications.
Kertész, A. (1979). From My Window. Aperture.
Sontag, S. (2004). A fényképezésről. Európa Könyvkiadó, Budapest. Ford. Greskovits Endre. (Eredeti megjelenés: 1977)