„Az ízlés állandó, a stílus viszont évszakonként változik” – Bill Cunningham archívuma a New York Historical Society gyűjteményébe került
25 • 08 • 17Baki László
A New York Historical Society nemrég bejelentette, hogy megvásárolta a legendás utcai divatfotográfus, Bill Cunningham teljes archívumát, aki nemcsak divatfotográfus volt, hanem antropológus is: érdeklődését nem a kifutók, hanem az utca embere keltette fel. Az anyag – több mint 270 ezer kép, személyes jegyzetek és naplók – a közeljövőben kutathatóvá válik, később pedig kiállításon is bemutatják.
Kevés fotográfus hatott úgy a kortárs vizuális kultúrára, mint Bill Cunningham (1929–2016), a The New York Times ikonikus divatfotográfusa, aki több mint négy évtizeden át dokumentálta New York lakóinak öltözködési szokásait. Most a teljes életmű – vintázs fotográfiák, negatívok, színes diapozitívek, kontaktmásolatok, fényképezőgépek és több kézzel írt napló – a New York Historical Society gyűjteményébe került.
Az archívumban megtalálható képek témái széles skálán mozognak: az utcai divatfotóktól kezdve a partik (például a legendás Studio 54 1979-ben), esküvők, gálák és jótékonysági rendezvények, egészen a meghitt családi ünnepekig. A feldolgozás után a nagyközönség is betekintést nyerhet a művész örökségébe, a múzeum pedig egy nagyszabású kiállítással készül 2027-re.
„Örülünk, hogy minket választottak a Bill Cunningham Archívum állandó otthonául, és hálásak vagyunk Bill unokahúgának, Patricia Simonsonnak, valamint a New York Historical kuratóriumának tagjának, Sally Klingenstein Martellnek, aki támogatta a kezdeményezést a kuratóriumunk részéről. Bill, aki a divatfotózást kulturális antropológiává tette, egyedülálló helyet foglal el a New York-i társadalmi élet amerikai krónikásai között, és a gyűjtemény új megvilágításba helyezi, hogyan alakítja a fotográfia a városról és lakóiról alkotott képünket.”
– mondta Louise Mirrer, a New York Historical Society elnöke és vezérigazgatója.
„Több száz megnyitót, éttermet és bált megfigyelve arra a következtetésre jutottam, hogy nagyon kevés ember születik valóban kifinomult ízléssel. Nevetséges feltételezés, hogy a pénz ízlést hoz magával; ez egyértelműen nem így van. Valójában gyakran csak annyit tesz, hogy lehetőséget biztosít a rossz ízlés hangosabb, hivalkodóbb kiélésére. A felső tízezer halálra van rémülve attól, hogy valaha is kifejezze saját személyiségét vagy ízlését, a kritikától való félelem miatt. Még ezekkel az aranyozott, milliárdos előnyökkel sem vásárolhatsz ízlést, mivel az a viselés módjában rejlik; abban, ahogyan a test mozog, a viselő lelkének mélyén rejlő minőség olyan hangosan beszél, hogy már nem is látod, amit visel. A kifinomult társadalmi körökön kívüli nők gyakran nagyobb szabadságot élveznek személyes ízlésük kifejezésében. Az ízlés mindkét oldalról jöhet: a felnőtté válás környezetéből, és olyan szülőktől, akik tudják, mikor kell a gyermeket finom zenével, könyvekkel, művészettel és barátokkal körülvenni. Isten kegyelme pedig éppúgy bőséges a szegények számára is. A világ legnagyobb művészei és zenészei közül sokan szerény körülmények közül származtak. Egy szobalánynak is lehet kiváló ízlése, például ahogyan megköti a kötényét. Az ízlés állandó, a stílus viszont évszakonként változik.”
– írta Fashion Climbing: A Memoir with Photographs (2018) című könyvében. Cunningham biciklijével járta a várost és kattintotta a fényképezőgépét a legváltozatosabb és legkarakteresebb öltözködési stílusok láttán. Az archívum révén most a 20–21. század fordulójának divattörténete mellett egy érzékeny, kíváncsi alkotó világa is feltárul.