Menü

Ilse Bing, Dora Maar és a magyar származású Kati Horna képei a Huxley-Parlourban

25 • 09 • 01Szabó Benedek

A Gallery Huxley-Parlour legújabb kiállításán Ilse Bing, Kati Horna és Dora Maar fotográfusok legjelentősebb munkáit állítja egymás mellé. A Pathfinders (Úttörők) című kiállítás három eltérő pályaívű, különböző megközelítések mentén dolgozó művészt mutat be, akik ugyanakkor egyaránt erősen érzékelték a változó, modern élet sajátosságait. Képeiken a mindennapok felgyorsult ritmusa, a töredezettség és a folytonos átrendeződés élményei kerülnek előtérbe. A fotográfusok a rejtett részletek feltárásán keresztül közelítenek, amellyel új vizuális nyelvet teremtenek a modern kor számára. A kiállítás szeptember 13-áig várja látogatóit Londonban.

A 2010-ben alapított londoni művészeti galéria, a Huxley-Parlour fókuszában már a kezdetek óta a kortárs művészeti alkotások állnak. Az intézmény 20. századi, illetve ultrakortárs kiállításokat is szervez, amelyeken szinte minden alkalommal nemzetközi művészek, illetve művészcsoportok is szerephez jutnak. A kiállítótér feltörekvő művészeket is szívesen bemutat, miközben a világháború utáni, kevésbé ismert művészeti gyakorlatoknak is szívesen biztosít nyilvánosságot.

A kiállításon láthatóak Ilse Bing (1899–1998) képei, aki Leica fényképezőgépével a mindennapok mozgását ragadta meg. A művész kiállított munkái, például a Moulin Rouge táncosait és cirkuszi artistákat ábrázoló felvételei a mozgás tisztaságára való törekvést mutatják, amely az alkotói praxisban is fontos szerepet tölt be. Más fényképei városi jeleneteket rögzítenek szokatlan, meglepő nézőpontokból, illeszkedve a korban kibontakozó, újító szándékú fotográfiai stílushoz. Az életműben fordulópontot jelentett, amikor Bing zsidó emigránsként egy ideig francia internálótáborban raboskodott, majd 1941-ben New Yorkba menekült. Itt éjszakai fényképezéssel kísérletezett, ezután művészete az emigráció és az otthontalanság élménye köré szerveződött.

0103

Fotó: Ilse Bing: Self-Portrait with Leica Camera, Paris, 1931. Image courtesy Huxley-Parlour

0103

Fotó: Ilse Bing: New York, 1951. Image courtesy Huxley-Parlour

0103

Fotó: Ilse Bing: Facade with French Flag, Paris, 1934. Image courtesy Huxley-Parlour

0103

Fotó: Ilse Bing: All Paris in a Box, 1952. Image courtesy Huxley-Parlour

A kiállítás másik alkotója a francia Henriette Theodora Markovitch (1907–1997), aki Dora Maar néven vált ismert fotográfussá. Alkotói gyakorlatában fontos szerepet kaptak a harmincas évekbeli vintage kontaktmásolatai, amelyek a forma, a felület és a szürreális közötti finom feszültségeket tárják fel. Bábukat, elhagyatott utcákat és töredezett tükröződéseket ábrázoló képei apró, ám néha zavarba ejtő részleteket tartogatnak, amelyekkel képeit némileg a valóságtól is eltávolítja. Rolleiflex fényképezőgépével Maar egyszerre tárta fel a városi élet hétköznapiságát és mutatta meg különös részleteit. Fotográfusi pályáját a náci megszállás törte meg, ami hosszabb hallgatáshoz vezetett, mélyen meghatározva későbbi munkásságát.

0103

Fotó: Dora Maar: Rooves [Notre-Dame and The Pantheon in the Distance], Paris, (Toits [Notre-Dame et le Panthéon au Loin], Paris), c.1935. Image courtesy Huxley-Parlour

0103

Fotó: Dora Maar: Pearly Kid - London, (Pearly Kid, Londres), 1934. Image courtesy Huxley-Parlour

0103

Fotó: Dora Maar: Lifeboat, Calais c. 1935. Image courtesy Huxley-Parlour

A tárlat harmadik kiállító művésze Kati Horna (1912–2000), aki Deutsch Katalin néven született Budapesten. Később Berlinben és Párizsban élt, majd Barcelonába költözött, ahol antifasiszta hálózatokkal dolgozott együtt a spanyol polgárháború idején. A háborús Spanyolországban készült fényképei egyedülálló női perspektívából mutatják meg a harcokat. A náci üldöztetés elől 1939-ben Mexikóba emigrált. A kiállításon látható művei színházi elemekből építkező, személyes fotográfiai világába engednek betekintést.

0103

Fotó: Kati Horna: Untitled, portrait of a doll created by Kati Horna, 1950s. Image courtesy Huxley-Parlour

0103

Fotó: Kati Horna: Untitled, Leonora Carrington from the series Ode to Necrophilia, 1962, Pathfinders. Image courtesy Huxley-Parlour

0103

Fotó: Kati Horna: Stairway to the Cathedral (Subida a la catedral), 1938. Image courtesy Huxley-Parlour

0103

Fotó: Kati Horna: Untitled, Leonora Carrington from the series Ode to Necrophilia, 1962. Image courtesy Huxley-Parlour

Bár mindegyik művész egyéni módon közelített a korszak, illetve a modernizmus kérdései felé, most együtt látható műveik több jelentést is hordoznak. A három életmű párbeszéde megmutatja, hogyan hatottak ezek az alkotások a fotográfiára: Bing, Horna és Maar együtt új ösvényeket jelöltek ki, az ellenállás és a megújulás gondolatait követve.

Jegyzetek

Pathfinders: Ilse Bing. Kati Horna. Dora Maar.
Huxley-Parlour – London
2025. július 18. – szeptember 13.