Menü

Mi a vicces? – A vizuális humor és a fotográfia kapcsolatát vizsgálja a Phoenix Art Museum kiállítása

25 • 09 • 12Szabó Benedek

Az egyik legnagyobb arizonai modern művészeti múzeum különleges tárlattal járja körül a humor és a fotográfia kapcsolatát. A Funny Business: fotográfia és humor című kiállítás elsősorban az Arizonai Egyetemhez tartozó Center for Creative Photography gyűjteményéből válogatva 70 alkotáson keresztül mutat be példákat a képi humorra. A fényképek emellett abba is betekintést engednek, hogy a különböző alkotói gyakorlatokban miként jelenik meg a humor és milyen különböző megközelítései lehetségesek. A kiállítás 2026. január 4-ig látható az Egyesült Államokban található phoenixi múzeumban.

A kiállítás a fotográfia szinte teljes történetéből hoz példát arra, hogyan használják a művészek a vizuális humort. A bemutatott fényképek a humor számos formáját vonultatják fel a burleszktől az irónián át a szatíráig, öniróniáig, vagy éppen a paródiáig. Bár a kurátorok tematikus válogatást kívántak szentelni a humor köré, a teljes képanyag széles műfaji anyagot lefed: konceptuális alkotásokat, utcai fényképeket, beállított munkákat, illetve egészen friss, kortárs munkákat is. A Funny Business című tematikus kiállítás többek között olyan művészeket vonultat fel, mint John Baldessari, Zig Jackson, Helen Levitt, William Wegman, vagy Garry Winogrand.
„Számomra mindig fontos, hogy a fotográfiát közelebb vigyük a szélesebb közönséghez. A humor kiváló belépő ehhez: szórakoztató és barátságos módja annak, hogy a látogatók új oldaláról ismerjék meg a művészeti ágat, és elgondolkodjanak azon, hogyan lehet megközelíteni a fényképeket”

– mondta Emilia Mickevicius, a kiállítás kurátora.

0103

Fotó: Bucky Miller: Lucy, 2024. Inkjet print. Courtesy of the artist © Bucky Miller

0103

Fotó: Margrethe Mather: Marionette, ca. 1951, ca. 1951. Gelatin silver print. Center for Creative Photography, University of Arizona: Purchase, 79.13.24

0103

Fotó: W. Eugene Smith: untitled. Gelatin silver print. Center for Creative Photography, University of Arizona: W. Eugene Smith Archive, 82.121.483. © The Heirs of W. Eugene Smith

0103

Fotó: John Pfahl: Nine Desert Snowballs, Hell's Half Acre, Wyoming, 1977, 1977. Dye transfer print. Center for Creative Photography, University of Arizona: Gift of Carol and Arthur Goldberg, 83.117.25. © John Pfahl

0103

Fotó: Guanyu Xu: Facing North, Looking West, 2019. Inkjet print. Center for Creative Photography, University of Arizona: Purchase, 2022.14.02 © Guanyu Xu, Courtesy of the artist and Yancey Richardson, New York

0103

Fotó: Reynier Leyva Novo: Blank Check, About how to empty the mind (To push a column of the National Capitol as a systematic anti-systemic physical exercise), 2020-2023. 35 mm film photograph, archival print on Hahnemühle photo rag Baryta paper. Kogan Family, in honor of Lisa Sette with additional support from Men's Arts Council; Allison Bertrand; Michael Cafiso and Cattryn Somers; Elaine and Sidney Cohen; Marilyn Zeitlin; and an anonymous donor

0103

Fotó: Reynier Leyva Novo: Blank Check, About how to empty the mind (To lie on the hammock a whole day without touching the floor on the election’s day in Cuba), 2020-2023. 35 mm film photograph, archival print on Hahnemühle photo rag Baryta paper. Kogan Family, in honor of Lisa Sette with additional support from Men's Arts Council; Allison Bertrand; Michael Cafiso and Cattryn Somers; Elaine and Sidney Cohen; Marilyn Zeitlin; and an anonymous donor

0103

Fotó: Reynier Leyva Novo: Blank Check, About how to empty the mind (To take a nap over the grave of...), 2020-2023. 35 mm film photograph, archival print on Hahnemühle photo rag Baryta paper. Kogan Family, in honor of Lisa Sette with additional support from Men's Arts Council; Allison Bertrand; Michael Cafiso and Cattryn Somers; Elaine and Sidney Cohen; Marilyn Zeitlin; and an anonymous donor

0103

Fotó: Reynier Leyva Novo: Blank Check, About how to empty the mind (To read the national newspaper while sitting in the corner of 23rd and 12th streets), 2020-2023. 35 mm film photograph, archival print on Hahnemühle photo rag Baryta paper. Kogan Family, in honor of Lisa Sette with additional support from Men's Arts Council; Allison Bertrand; Michael Cafiso and Cattryn Somers; Elaine and Sidney Cohen; Marilyn Zeitlin; and an anonymous donor

A sokszínű képanyagot felvonultató kiállítás négy tematikus egységre tagolódik. Az első rész a Színház az egész világ címet viseli, és a burleszk és megfigyelésen alapuló humor fotográfiai megjelenését vizsgálja. Az itt megjelenő képek között szerepelnek 20. század eleji nagyításoktól kezdve klasszikus utcai fotográfiák is, amelyeken az is láthatóvá válik, hogy a finom képi humor megformálása gyakran azon múlik, hogy a fotográfus mennyire érzékeny környezetére és mennyire tudja megmutatni alkalmi furcsaságait. A második szekció a Belső viccek címet kapta: az itt bemutatott művészek játékos, ironikus attitűddel közelítettek az őket megelőző generációkhoz és a médium saját hagyományaihoz. Az így született művek gyakran szemtelenek, vizuálisan provokatívak, és a humort a fotográfiai megközelítések felforgatására használják. A harmadik, A kontextus mindent visz című részben az kerül fókuszba, miként válik egy kép vagy téma abszurddá, ironikussá vagy épp értelmetlenné, ha kiszakítják azt eredeti kontextusából, vagy más képekkel új kontextusba helyezik. A negyedik tematikus egység a Humor mint feloldás címet kapta. Itt kortárs munkákon keresztül válik láthatóvá, hogyan lehet a humor a kritika vagy az ellenállás eszköze. Ezeknek a művészi stratégiáknak a célja gyakran a hatalmi struktúrák megkérdőjelezése vagy a sztereotípiák kiforgatása, és a humor egy ehhez vezető gyakorlat.

0103

Fotó: Jo Ann Callis: Parrot and Sailboat, 1980, 1980. Dye transfer print. Center for Creative Photography, University of Arizona: Purchase, 86.16.5. © Jo Ann Callis

0103

Fotó: Gary Winogrand: New York, 1963. Gelatin silver print. Center for Creative Photography, University of Arizona: Garry Winogrand Archive/Gift of the artist, 83.217.15. © The Estate of Garry Winogrand, courtesy Fraenkel Gallery, San Francisco

Jegyzetek

Funny Business: Photography and Humor
Phoenix Art Museum
2025. június 14. – 2026. január 4.
Kurátor: Emilia Mickevicius