Menü

Absztrakt expozíciók a Magyar Fotográfiai Múzeum csoportos kiállításán

25 • 09 • 13Somosi Rita

A Magyar Fotográfiai Múzeum legújabb kiállításának a témája az absztrakt fotográfia, amely a fotóművészet egyik legizgalmasabb és legösszetettebb területe. E műfaj lényege nem csupán abban áll, hogy eltávolodik a látható világ közvetlen ábrázolásától, hanem abban is, hogy újfajta látásmódokat és értelmezési lehetőségeket kínál. Ezúttal Gál Teodóra, Schór Ádám, Simon Gellért és Szabó Liza munkáin keresztül nyerhetünk bepillantást az absztrakt fotók izgalmas világába.

Az absztrakció nem esztétikai díszítés, hanem konceptuális állásfoglalás: az észlelés működéséről, a valóság viszonylagosságáról, a képalkotás szabadságáról szól. Ebben az értelemben az absztrakt fotó nem a világ egy darabját mutatja meg, hanem inkább annak egy lehetséges lenyomatát – torzítva, redukálva vagy épp újrarendezve az elemeket. Az absztrakt képek nézése másfajta figyelmet kíván. A felismerés megszokott kapaszkodóinak hiányában a néző aktívabb szerepbe kerül: nem az a kérdés, mit látunk, hanem az, hogyan értelmezzük, amit látunk. A forma, a fény, a tér és a ritmus itt nem illusztrációként, hanem önálló jelentéshordozóként működik. Ez a megközelítés felszabadító és egyben kihívást jelentő is: le kell mondanunk a megszokott olvasatokról, hogy újfajta értelmezési lehetőségek nyíljanak meg.

Ez a kiállítás olyan alkotásokat mutat be, amelyek több megközelítés mentén térképezik fel az absztrakt fotográfia kortárs lehetőségeit. A klasszikusan komponált képek formai tudatossága és vizuális ritmusa még a hagyományos fotográfia nyelvén szólal meg, de már túlmutat a dokumentálás funkcióján: az absztrakció itt esztétikai és érzéki tapasztalatként jelenik meg. A test és a környezet formai elvonatkoztatása a néző felismerési vágyát kérdőjelezi meg – ezekben a képekben a valóság még jelen van, de már csak utalás szinten, fragmentumként. Végül a digitális eszközökkel létrehozott vagy manipulált fotók teljesen felszámolják a mimetikus viszonyt a világgal: a kép nem leképez, hanem generál, nem mutat, hanem épít.

Gál Teodóra Zsinagóga fényei című sorozata az épített tér és a fény viszonyrendszerét vizsgálja, a konkrét látványtól fokozatosan elmozdulva az absztrakció felé. A kiindulópont a valós tér — egy zsinagóga enteriőrje —, mégis a képek súlypontja a fény alakulására, anyagszerűségére, irányára és formáló erejére helyeződik. A sorozat érzékenyen figyeli, miként válik a fény a tér elsődleges szerkesztőelvévé, miközben az épített környezet csak nyomokban, jelek vagy kontúrok szintjén marad jelen.

A kompozíciók kulcseleme a sötét háttér és az azon átvillanó, áttörő fényforrások kontrasztja. Gál képein a természetes fény beszűrődése és a mesterséges, lámpákból eredő fény egymás mellett, egymással dialógusban jelenik meg, gyakran egy olyan tér mélyéből kiemelkedve, amely szinte teljesen elnyelődik a sötét tónusokban. A háttér nem konkrét térként, hanem szinte elvont felületként működik: a látható valóság szélei elmosódnak, így a fény válik a főszereplővé, amely plasztikus formákat, töréseket, átmeneteket rajzol ki.

A sorozat így nem a tér megörökítésére törekszik, hanem annak újragondolására: arra, hogyan képezhető le a fény nem csupán mint optikai jelenség, hanem mint vizuális ritmus, formai kísérlet és érzéki tapasztalat. A Zsinagóga fényei a fotográfia egyik alapvető kérdéséhez tér vissza – mit látunk, amikor már alig látunk valamit –, de úgy teszi ezt, hogy közben a fény képi nyelvét építi újra, szinte anyagszerű jelenlétté formálva azt.

A test fragmentált megjelenítése Gál Teodóra Torzók című sorozatban kap különösen hangsúlyos szerepet.  Képein a testrészletek gyakran elvesztik konkrét, anatómiai értelemben vett jelentésüket, és absztrakt vizuális elemekként kezdenek működni. A felismerhetőség határán mozgó formák nem a test reprezentációját célozzák, hanem inkább annak átalakulását követik nyomon – egy olyan képi játéktérben, ahol az emberi figura önálló formai és kompozíciós struktúrává válik.

0103

Fotó: Gál Teodóra: Zsinagóga fényei, 2023

0103

Fotó: Gál Teodóra: Zsinagóga fényei, 2023

0103

Fotó: Gál Teodóra: Zsinagóga fényei, 2023

0103

Fotó: Gál Teodóra: Torzók, 2025

Schór Ádám Digitális tájak című sorozata érzékenyen vizsgálja a természetes és mesterséges világok közötti határterületet, miközben komplex módon reflektál a kortárs képalkotás technikai és filozófiai kérdéseire. A művek középpontjában az anyag és a médium közötti viszony áll: Schór organikus elemeket – például vizet, földet – párosít ipari vagy háztartási eredetű szintetikus anyagokkal, mint az alufólia vagy műanyag. Ezekből az anyagkombinációkból kiindulva hoz létre digitális fotólenyomatokat, amelyek nemcsak esztétikai élményt nyújtanak, hanem a valóság reprezentációjának mibenlétére is kérdéseket vetnek fel.

A sorozat egyik legizgalmasabb aspektusa a glitchek – azaz a digitális képalkotás során fellépő hibák – tudatos alkalmazása. Ezek a képi zavarok nem csupán melléktermékek vagy technikai rendellenességek, hanem a kompozíció szerves részei. Schór számára a glitch nem hiba, hanem nyelvi elem, amely a digitális kultúra belső működésére mutat rá: a véletlenszerűség és a rendszerhiba itt a jelentésképzés egyik alapvető eszközévé válik. A hibák révén a képek többrétegű olvasatot kínálnak: a táj egyszerre tűnik valószerűnek és mesterségesnek, ismerősnek és elidegenítőnek.

Schór Ádám Digitális tájak sorozata nem csupán képi értelemben értelmezhető tájképként, hanem mélyebb konceptuális szinten is működik: vizuális esszékként, amelyek a kortárs észlelési módokat, az anyag és médium viszonyát, valamint a digitális kultúra torzító hatásait tematizálják. A természet poétikus megidézése és a digitális média hideg, töredezett struktúrája közötti feszültség folyamatosan jelen van ezekben a képekben – ez a kettősség teremti meg a sorozat sajátos esztétikai dinamikáját. Schór munkái így nem csupán esztétikai kísérletek, hanem a valóságábrázolás hitelességéről, a technológia és a természet viszonyáról, valamint a vizuális kultúra pszichológiai következményeiről is kérdéseket vetnek fel. A Digitális tájak ennyiben a klasszikus tájkép műfajának újraírásaként is értelmezhető: egy olyan világ lenyomataiként, ahol a természetélmény már elválaszthatatlan a digitális közegtől, amelyen keresztül megtapasztaljuk – így a sorozat technikai újítás, médiumkritikai reflexió és érzékeny tájértelmezés egyaránt.

0103

Fotó: Schór Ádám: Részlet a Digitális tájak című sorozatból

0103

Fotó: Schór Ádám: Részlet a Digitális tájak című sorozatból

0103

Fotó: Schór Ádám: Részlet a Digitális tájak című sorozatból

0103

Fotó: Schór Ádám: Részlet a Digitális tájak című sorozatból

Simon Gellért vizuális gondolkodásmódját egyszerre jellemzi a folyamatos formai megújulás iránti elkötelezettség és az időtálló, univerzális értékek iránti mély tisztelet. Művészeti pozícióját egy kettős kulturális beágyazottság határozza meg: alkotói szemléletére egyaránt hatással van a modern nyugati művészet – olyan alkotók, mint Moholy-Nagy László, Lucien Hervé vagy Piet Mondrian – és a tradicionális keleti gondolkodás rendszerei, mint a taoizmus, a buddhizmus vagy épp a japán teaszertartás szimbolikája és gesztusrendszere.

Simon Gellért munkásságában a Könyv variációk sorozat jelenti azt a fordulópontot, ahol a pusztán formai kompozíciós játékokból fokozatosan egy konceptuálisan tudatosabb képi gondolkodás bontakozik ki. A sorozatban a szimmetria vizsgálata a rész és egész viszonyrendszerének elemzésével egészül ki: a képek egy könyvborító mintázatából indulnak ki, amelyet a művész mint vizuális alapelemet emel ki, majd különböző kompozíciós elrendezésekben, tükrözések és ismétlődések révén variál. A formai kísérletezés itt még nem utal egyértelmű jelentésekre – inkább vizuális esettanulmányként értelmezhető, amely a mintázat variabilitását és a szerkesztés logikáját vizsgálja.

A formai érdeklődés azonban nem zárul le itt: Simon későbbi munkáiban egyre tudatosabban épít be művészettörténeti és elméleti hivatkozásokat. François Morellet művészetének felfedezése nyomán egy új, reflexív megközelítés jelenik meg: különösen a vonal mint strukturáló erő, a sík és tér viszonya, valamint a rend és véletlen közötti dinamikus egyensúly foglalkoztatja. A Hommage à Morellet sorozat e három elv vizuális újraértelmezése: a geometriai hálók, optikai ritmusok és fragmentált szerkezetek egyszerre idézik meg Morellet konstruktív tradícióját, és helyezik át azt a fotográfia médiumába.

A Könyv variációk továbbgondolása, az Elemek sorozat, amely már nem kizárólag formai játék, hanem egy mélyebb elméleti kérdéskör vizuális megfogalmazása. A sorozat inspirációs forrása egy XVIII. századi felfedezés: hogy a gyémánt és a grafit – bár rendkívül különböző megjelenésű és fizikai tulajdonságú anyagok – ugyanazon elem, a szén eltérő kristályszerkezetei. E paradox példa az Elemek sorozatban metaforává válik: annak lehetőségére utal, hogy azonos alapelemek – itt: fotórészletek, ipari struktúrák, grafikai motívumok – pusztán elrendezés, választás és kontextus révén teljesen eltérő képi jelentéseket generálhatnak.

0103

Fotó: Simon Gellért: Cím nélkül, 2021, digitális fotográfia, giclée nyomat, papír, 10×10 cm, a Hommage á Morellet sorozatból

0103

Fotó: Simon Gellért: Cím nélkül, 2023, digitális fotómontázs, giclée nyomat, papír, 10×10 cm

0103

Fotó: Simon Gellért: Cím nélkül (Lépcsők I), 2022, digitális fotómontázs, giclée nyomat, papír, 50×50 cm, a Lépcsők diptichon első része (Konok Tamás - Lépcsők II, 2016 műve alapján)

0103

Fotó: Simon Gellért: Cím nélkül, 2021-2023, digitális fotómontázs, giclée nyomat, papír, 25×25 cm, a Könyv variációk sorozatból

Szabó Liza fotográfiai gyakorlata a klasszikus beállított képalkotás hagyományaira épül, de ezt a hagyományt nem pusztán reprodukálja, hanem kiterjeszti és újraértelmezi. Munkásságának központi kérdése a tér reprezentációja: az a vizuális és gondolati kihívás, amely a háromdimenziós világ kétdimenziós leképezéséből fakad. Szabó képei nem egyszerűen a látvány rögzítésére törekszenek, hanem a térbeliség, az anyagiság és az érzékelés viszonyait boncolgatják – miközben a fotográfiát nemcsak eszközként, hanem vizsgálat tárgyaként is kezelik.

A Circle Shadow (2022) című sorozat fókuszában a fény és tér kapcsolata áll, különösen az a folyamat, amelynek során a háromdimenziós világ síkbeli képpé válik. Itt a fotográfia már nem pusztán dokumentál, hanem „kutat”: Szabó a médium technikai és ontológiai lehetőségeit vizsgálja, különös tekintettel arra, hogyan képes a fény árnyékká, az anyag pedig formává alakulni a fotó felületén. A sorozat fotói ezért nemcsak esztétikai értékük miatt jelentősek, hanem elméleti szempontból is: a képalkotás aktusa maga válik láthatóvá, mint egyfajta vizuális gondolatmenet.

A Form From (2020) sorozat ezzel párhuzamosan, ám ellenkező irányból közelít a valóság és a virtuális vizualitás kapcsolatához. Míg a Circle Shadow a valóság képpé alakítását vizsgálja, a Form From esetében a digitális kép válik a fizikai tér inspirációjává. A sorozat alapját olyan installációk képezik, amelyek esztétikailag a 3D-s számítógépes grafikák, renderelt képek és digitális illusztrációk világát idézik. Szabó itt egy fordított transzformációs folyamatot hajt végre: nem a valóság digitális utánzatát készíti el, hanem a digitális esztétikát hívja életre a fizikai térben. Ezzel a stratégiával újra felveti a fotográfia státuszának kérdését: mit látunk a képen, és mennyiben tekinthetjük ezt „valóságosnak”? A kamera által rögzített kép ugyanis elbizonytalanít: nem tudjuk, amit látunk, digitális trükk vagy fizikai tárgy, render vagy valódi textúra.

0103

Fotó: Szabó Liza: Részlet a Circle Shadow című sorozatból

0103

Fotó: Szabó Liza: Részlet a Circle Shadow című sorozatból

0103

Fotó: Szabó Liza: Részlet a Form from című sorozatból

0103

Fotó: Szabó Liza: Részlet a Form from című sorozatból

Ez a kiállítás arra hív bennünket, hogy a látás megszokott aktusán túllépve figyeljünk a képek mögött rejlő kérdésekre. Az absztrakt fotográfia itt nem formai kísérletezés csupán, hanem a valóság, az észlelés és a képi reprezentáció határainak újragondolása. A különböző sorozatok eltérő módokon közelítenek e problémákhoz – fizikai és virtuális terek, testfragmentumok, fény- és árnyékviszonyok, vagy éppen a digitális hibák révén –, mégis közös bennük a kétségbe vonás gesztusa: mit jelent látni, és mit jelent képet alkotni a 21. században? A kiállítás így nem lezárt állításokat fogalmaz meg, hanem nyitott gondolati tereket kínál, amelyekben a néző nemcsak szemlélődő, hanem értelmező résztvevővé is válik.

Jegyzetek

Absztrakt expozíció
Masgyar Fotográfiai Múzeum
2025. szeptember 5. – október 31.
Kurátor: Somosi Rita
Kiállító alkotók: Gál Teodóra, Schór Ádám, Simon Gellért és Szabó Liza