Menü

Belgiumban állítják ki William Klein eddig sosem látott fényképeit

25 • 10 • 17Szabó Benedek

Antwerpenben William Klein, a 20. század egyik legnagyobb hatású fotográfusának alkotásaiból rendeztek kiállítást. Két művészeti galéria, a Gallery Fifty One és a Gallery Fifty One Too rendezik meg az első belga posztumusz kiállítást. A kettős tárlat különlegessége, hogy a legendás alkotó halála után először mutatnak be Belgiumban eddig ismeretlen sorozatokat és ikonikus nagyításokat, archív dokumentumok és plakátok kíséretében. A nagyszabású kiállítások a két testvérgalériában október 31-ig várják a látogatókat.

Klein New Yorkban született és nőtt fel, a középiskolát fiatalon fejezte be, majd szociológiát hallgatott a City College-ban. Az amerikai hadseregben eltöltött két év után a párizsi Sorbonne-on folytatta tanulmányait. Később, 1948-tól Párizsban élt, ahol festőként, grafikai tervezőként, fotográfusként és filmrendezőként is dolgozott. Első kísérleti fotográfiáit az ötvenes évek elején készítette, amikor falfestményeit dokumentálta. Már ekkor olyan művészektől merített inspirációt, mint Man Ray vagy Rodcsenko, de sokban hatottak munkáira a dadaista és a Bauhaus mozgalmak is. 1954-ben visszatért New Yorkba, ahol az urbánus környezet dokumentálásába vetette bele magát. Ezekben az alkotásokban részben folytatta korábbi praxisát, de tudatosan szembehelyezkedett a Henri Cartier-Bresson által képviselt elegáns és diszkrét képi világgal. Munkái népszerűek voltak, 1955 és 1965 között a Vogue és más lapok számára készített újító divatfotókat, majd 1958-tól a film felé fordult, 1965-től pedig szinte teljesen a mozgóképre koncentrált. Munkái közül kiemelkedik a Muhammad Aliról készült Cassius the Great, illetve a Loin du Vietnam című alkotás, amelyet Alain Resnais-szel, Jean-Luc Godard-dal és más rendezőkkel együttműködve készített. William Klein életműve éppen ezek miatt az alkotások miatt igen sokszínű. A kölni Photokina nemzetközi zsűrije 1963-ban a fotográfia történetének harminc legfontosabb alkotója közé választotta. Európai hírnevét a Life Is Good for You in New York című albuma alapozta meg, amely 1956-ban elnyerte a Prix Nadar-díjat.

0103

Fotó: © William Klein: Waterzoi + palais, Bruxelles, 1950s
Courtesy Gallery FIFTY ONE

0103

Fotó: © William Klein: Couple - Woman hands on hips, Bruxelles, 1950s
Courtesy Gallery FIFTY ONE

0103

Fotó: © William Klein: Cine Poster, Tokyo, 1961
Courtesy Gallery FIFTY ONE

0103

Fotó: © William Klein: St. Gudule + chameau, Bruxelles, 1950s
Courtesy Gallery FIFTY ONE

A tárlatok William Klein életművének átfogó bemutatására vállalkoznak, hogy egyszerre vigyék színre a legikonikusabb alkotásokat és azokat a munkákat, amelyek még nem, vagy csak kivételes esetekben szerepeltek kiállításokon. A fókuszban egy eddig sosem látott belga sorozat áll, amelyet Klein az 1950-es évektől az 1980-as évekig készített. Az eredeti ezüst zselatin nagyításokból összeálló válogatás az utcai élet ironikus és költői látlelete, egyszerre reflektálva a társadalmi valóságra és a fotográfia formai lehetőségeire. A képek mellett nagy méretű ikonikus nagyítások, ritka archív anyagok és plakátok teszik teljessé a válogatást, érzékeltetve Klein sokoldalúságát, aki fotográfusként, festőként, grafikus tervezőként és filmrendezőként is újat alkotott.

Klein saját bevallása szerint fényképei dióhéjban azt mutatják meg, hogy mitől lehet hibás egy fénykép. Alkotásai gyakran szemcsézettek, témái elmosódottak, vagy bemozdultak, kompozíciói nem ritkán szembemennek a hagyományos kompozíciós elvekkel. Alkotás közben nem a valóságszerűségre törekednek, hanem arra, hogy saját szabályai szerint mutassa meg a valóságot. Széles látószögű objektívekkel készült felvételeit egyedi nyomtatási technikákkal dolgozta ki, így képei gyakran töredezettnek, vagy ,,rontottnak” hatnak. Ez a gesztus azért fontos, mert a művész így képes érzékeltetni a fénykép médiumának jelenlétét, egyúttal elidegeníteni a nézőtől az alkotásokat. Ezzel a szemlélő kevésbé vonódik be a képek világára, így újfajta hatást tudnak kiváltani. Alkotásainak ereje és különlegessége ebben a gesztusrendszerben bontakoznak ki a legerősebben.

Az antwerpeni kiállítások tehát egy olyan művész előtt tisztelegnek, aki soha nem kötött kompromisszumot, és mindig a fotográfia határait feszegette.

0103

Fotó: © William Klein: Couple triste + Ballons
Courtesy Gallery FIFTY ONE

0103

Fotó: © William Klein: Make Up Backstage, Paris, 1992
Courtesy Gallery FIFTY ONE

0103

Fotó: © William Klein: Muhammad Ali The Greatest, 1969 (vintage poster)
Courtesy Gallery FIFTY ONE

0103

Fotó: © William Klein: Mister Freedom, 1969 (vintage poster)
Courtesy Gallery FIFTY ONE

0103

Fotó: © William Klein: Selwyn, New York, 42nd Street, 1955
Courtesy Gallery FIFTY ONE

0103

Fotó: © William Klein: Dos + strap, Bruxelles, 1950s
Courtesy Gallery FIFTY ONE

0103

Fotó: © William Klein: Dorothy + lights, Paris, 1962
Courtesy Gallery FIFTY ONE

0103

Fotó: © William Klein: Courrèges in a box, Paris (Vogue), 1965
Courtesy Gallery FIFTY ONE

Jegyzetek

William Klein. Homage
Gallery Fifty One
2025. szeptember 6. – október 31.

William Klein. Belgium - Unseen photographs
Gallery Fifty One Too
2025. szeptember 6. – október 31.