Diane Arbus retrospektív kiállítása kétszer annyi képpel tért vissza Berlinbe
25 • 12 • 18Szabó Liliom
Diane Arbus 1971-es halála után Neil Selkirk – egyik korábbi tanítványa és az egyetlen személy, aki jogosult volt az eredeti negatívokról nagyítani – nyomatokat készített a művész hagyatéka számára. Az októberben nyílt berlini Gropius Bauban a Diane Arbus: Konstellationen című kiállítás Selkirk összesen 454 nyomatát mutatja be, ezzel a korán elhunyt mesterének eddigi legnagyobb és legteljesebb bemutatóját hozva létre.
A kiállításon a fényképeket Matthieu Humery, a LUMA Arles vezető kurátorának tudatos döntéséből fakadóan spirál alakban, mintegy labirintusként rendezték el, különösebb időrendi vagy tematikus csoportosítás nélkül. A látogatókat ezáltal finoman arra szólítják fel, hogy fedezzenek fel váratlan kapcsolatokat a látszólag össze nem függő művek között. Annyi bizonyos: mindegyik felvétel mögött ott az érzékeny lelkületű fotográfus, aki nem kívánta a hírességek életét élni. Kezdetben férjével együtt divatfotográfusként dolgozott, de a kereskedelmi fókuszú projektekben nem találta meg azt a mélységet, amelyet azután melegbárokban, drag show-kon és társadalom peremén élőket fényképezve lelt fel. Kora egyik legeredetibb és máig nagy hatású művészének merész fekete-fehér fényképei lerombolták az akkori esztétikai konvenciókat és számos más női fotográfusnak adtak bátorságot ahhoz, hogy sötétebb témákhoz nyúljanak. Arbus legfontosabb alkotói korszaka az 1950-es évek végétől 1971-ig tartott. A világ egyik legnyüzsgőbb városát fényképezve, New Yorkban a háború után bőven talált sokszínű és lebilincselő történetekkel bíró portréalanyokat. 1962 körül úgy döntött, felhagy a 35 mm-es formátum használatával, hogy áttérhessen egy a nyakában, derékmagasságban logó középformátumú kamerára, amely így lehetővé tette számára, hogy szemkontaktust tartson, ezáltal közelebb kerüljön lélekben alanyaihoz.
„Ha valami előtt állok, ahelyett, hogy elrendezném, inkább magamat rendezem el”
– mondta Diane Arbus, bemutatva ezzel alázatos magatartását a fotográfia és a képen szereplők felé is. A tárlat másik érdekessége, hogy új kontextusba helyezi Arbus ikonikus sorozatát: A Box of Ten Photographst, amely olyan munkásságát meghatározó képeket foglal magában, mint az Identical Twins; A Young Brooklyn Family Going for a Sunday Outing és Boy with a Straw Hat Waiting to March in a Pro-War Parade. Ezek a felvételek – amelyeket még a halála előtt adott tovább – nemcsak posztumusz karrierjét erősítették meg, hanem olyan hatással voltak, mint azelőtt kevés fénykép: kiemelték a fotográfia mint művészeti forma jelentőségét. Mi sem igazolja ezt jobban, mint hogy nem sokkal halála után ő volt az első fotográfus, akinek munkáit bemutatták a Velencei Biennálén, illetve akinek fotói szerepeltek, sőt címlapon jelentek meg az Artforum című folyóiratban.
Diane Arbus első önálló kiállítása Berlinben közel tizenöt évvel ezelőtt, 2012-ben volt a Gropius Bauban; most pedig kétszer annyi képpel mutatja meg, hogy hagyatéka egy pillanatra sem vesztett az értékéből vagy az aktualitásából.
Diane Arbus: Konstellationen
Gropius Bau – Berlin
2025. október 16. – 2026. január 18.