Címke: kiállításajánló

A háború női szemmel: Marie-Laure de Decker fotói a MEP-ben

Marie-Laure de Decker teljes munkásságát bemutató kiállítás látható a párizsi MEP-ben, mely az első retrospektív tárlat a művész 2023-ban bekövetkezett halála óta. 1996-os fennállásától kezdve a Maison Européenne de la Photographie továbbra is az első számú francia intézmény, amely teljes körűen a fotográfiának szenteli magát, így most is mindent megtettek, hogy méltóképp tiszteleghessenek a 20. század egy megkerülhetetlen fotóriporter emléke előtt, aki végtelen empátiával örökítette meg a vietnámi háború, a gyarmatellenes csádi harcok vagy dél-afrikai szegregáció elleni küzdelem mögött álló emberi méltóságot.

Tovább

„A fotográfia arról szól, hogy tökéletesen jelen legyünk a pillanatban” – Hat évtizednyi Amerika Joel Meyerowitz fényképein

A Brescia Photo Festival egy átfogó retrospektív kiállítást szentelt a kortárs fotográfia egyik kiemelkedő alakjának, Joel Meyerowitznak. A kiállítás a New York-i Joel Meyerowitz Photography Archive-val együttműködésben született meg, a tárlat több mint 90 alkotáson keresztül mutatja be az amerikai fotográfus pályafutását az 1960-as évektől egészen napjainkig. Ez az első átfogó életmű-kiállítás, amely a teljesség igényével mutatja be a művész munkáit. A tárlat 2025. augusztus 24-ig tekinthető meg a brescai Santa Giulia Múzeumban.

A testábrázolás mestere – Online kiállításon láthatók a fotótörténet egyik leghíresebb sorozatának képei

A 20. századi brit fotóművészet egyik legjelentősebb alakja, Bill Brandt több évtizedes pályafutása során fotóriporteri indíttatásból indulva jutott el a modernista aktfotózás szürreális világáig. Az 1961-ben megjelent Perspective of Nudes című albuma életművének kiemelkedő pontja. Az Atlas Gallery 2025. szeptember 13-ig látogatható – és online is látható – kiállítása ennek az ikonikus sorozatnak állított emléket.

Az építészet nyelve – Az ember és az épített környezet kapcsolata a Modern Műtárban

A balatonfüredi Modern Műtárban 2025. október 31-ig látható Az építészet nyelve című kiállítás, amely az ember és az épített környezet kapcsolatát vizsgálja a fotográfia médiumán keresztül. A Szöllősi-Nagy – Nemes-gyűjtemény válogatására épülő tárlat középpontjában Lucien Hervé életműve áll, munkáit pedig kortárs és klasszikus alkotók – többek között Lugosi Lugo László, Maurer Dóra és Hupján Attila – képei egészítik ki vizuális párbeszédben.

„A filmjeimnek csak egy képkockája van” – Jeff Wall a portugál MAAT-ben

Jeff Wall konceptuális fotográfiái, mint filmből kiragadott jelenetek, mágikus realizmusuknál fogva kerítenek hatalmukba. A kanadai művész munkássága nagyban hozzájárult, hogy a fénykép kortárs képzőművészeti, valamint a fine art magaslataiba emelkedhessen. Time Stands Still című, áprilisban nyílt kiállítása a portugál MAAT-ben a múló jelen és az örök nosztalgia érzésein keresztül vezet be munkásságának esszenciájába.

Ikonikus képek és eddig ismeretlen alkotások – Tono Stano kiállítása Prágában látható

Tono Stano életműve kerül középpontba a Prague City Gallery kiállításán. A fotográfus munkáiból összeállított retrospektív válogatás átfogó igénnyel vonultat fel alkotásokat. A tárlaton helyet kapnak Tono Stano középiskolás éveiből származó alkotásai, ikonikussá vált felvételei, illetve legfrissebb munkái is. A kurátorok a kiállítást azzal a céllal hozták létre, hogy a művész ismert alkotásai mellett bemutassák azokat a fotográfiáit is, amelyek korábban még nem szerepeltek kiállításokon. A tárlat augusztus 24-ig várja látogatóit a cseh fővárosban.

Engedetlen képek – Helyszíni beszámoló a 2025-ös Arles-i Fotófesztiválról

Az 56. Arles-i Fotófesztivál programja a világban uralkodó narratívák megkérdőjelezése. A kiállítások arra törekednek, hogy bemutassák, miként képes a kép felülírni a történelmi igazságokat és új utakat nyitni az identitás, az emlékezet és a közösség újragondolására. Az idei tematika az „Engedetlen képek” címet viseli, amely a fotográfia társadalmi átalakító erejét hangsúlyozza, felvillantva a kultúrák, a nemek és a származások sokszínűségét.

Egy elfeledett szerelem képes története bukkant fel egy bolhapiacon

Paul & Sylvie – A Belgian Love Story (1930s–1960s) címmel nyílt egy megrendítően intim fotókiállítás a brüsszeli L’Enfant Sauvage galériában, amely 2025. augusztus 24-ig látogatható. A tárlat egy bolhapiacon talált hét fotóalbum anyagából válogat, és egy belga pár, Paul és Sylvie évtizedeken átívelő történetét meséli el.

„A napos oldal fényképésze” – Szipál Martin képei a MODEM-ben

Szipál Márton – MARTIN címmel nyílt kiállítás a debreceni MODEM 3. emeleti kiállítóterében, amely 2025. október 5-ig látogatható. A tárlat a 101 éve született világhírű fotográfus életművét és személyiségének lenyomatát állítja fókuszba: különleges tárgyai, ikonikus portréi és újraépített műterme révén a látogatók egy letűnt, mégis élő világba léphetnek be, abba a térbe, ahol „a jó portré 30 százalékban technika, 70 százalékban kommunikáció”.

Tovább

A gyöngyök nélküli Coco Chanel – Rogi André, a szenvedélyes fotográfus

A Mai Manó Ház átfogó kiállítása hazánkban elsőként mutatja be teljes mélységében Rogi André különleges életművét – egy nőét, aki festőként indult, majd a fotográfia eszközeivel lett a 20. századi párizsi művészvilág hiteles krónikása. Nem csupán a francia kultúra részévé vált, hanem az európai modernizmus egyik rejtett kincsét is képviseli: autonóm, érzékeny, korszerű és nemzetközi alkotó.

A fotográfia, ami mozgásba lendült – Muybridge és a mozgókép illúziójának kezdetei

A holland származású angol fotográfus, Eadweard Muybridge (1830–1904) az első mozgóképes technika kifejlesztőjeként került be a történelemkönyvekbe. Karrierje azonban jóval messzebbről indult, mert bár a korai fényalapú képrögzítési eljárásokkal már hamar megismerkedett, amelyek segítségével természetes tájakat és városokat fényképezett, nevezetes munkáit azonban csak később készítette el. A Spanyolországban található University Museum of Navarra új kiállításában elsősorban ezekre a későbbi, mozgásszekvenciákat ábrázoló alkotásaira koncentrál. A különleges tárlat augusztus 24-ig várja látogatóit Pamplonában.

Magyar fotográfus sokkoló képe is szerepel a Howard Greenberg Gallery online is látható kiállításán

A fotótörténet legismertebb nevei között egy magyar fotográfus különös, enigmatikus képe is helyet kapott a világ egyik legrangosabb galériájában. A Howard Greenberg Gallery Sign of the Times (A kor jele) című tárlata azt vizsgálja, hogyan válnak a fényképek egy korszak lenyomatává – és hogyan nyer új értelmet egy évtizedekkel ezelőtt készült magyar trükkfotó a mai vizuális kultúrában.

Fine art egy bronxi bokszedzőteremben – válogatás a 8. Latin-amerikai Fotófesztivál képeiből

A Bronx Documentary Center idén nyolcadik alkalommal tartja meg a dél-amerikai művészeket bemutató LAFF-t, azaz Latin-amerikai Fotófesztivált. A művészek változatos témáit felvonultató első körben a bronxi kiállító és környékén installált, majd számos más New York-i közösségi térben bemutatott kiállítás kiváló korképet ad Dél-Amerika hosszú ideje fennálló, egyre sürgetőbb problémáiról.

Rogi André képei a Mai Manó Házban – Interjú Kerstin Stremmellel, a kiállítás társkurátorával

Ki volt Rogi André, miért tartják számon a francia fotótörténet egyik különleges alkotójaként, és hogyan kapcsolódik a magyar fotográfia történetéhez? Hogyan talált vissza Budapestre, születésének 125. évfordulóján? Ezekről a kérdésekről beszélgettünk Kerstin Stremmellel, a Mai Manó Házban látható, első magyarországi Rogi André-kiállítás társkurátorával.

„A szabadságról szól, amit nekik és magamnak kívánok” – megnyílt Tyler Mitchell első önálló kiállítása Svájcban

Március végén debütált első önálló kiállításával a svájci Photo Elysée-ben a fiatal divatfotográfus, Tyler Mitchell. A Vogue 125 éves tradícióját rúgta fel, amikor 2018-ban, mindössze 23 évesen, első afroamerikai fotográfusként Beyoncéról készített portréja került fel a magazin címlapjára. Hiába a hírnév, Tyler Mitchell Wish This Was Real című tárlata ugyanarról a társadalmilag érzékeny, rendkívüli esztétikai érzékkel megáldott művészről ad tanúságot, aki már a kezdetektől fogva tudta, hogyan nyúljon olyan kényes témákhoz, mint a rasszizmusba ágyazott szépségideál vagy az afroamerikai közösségek láthatósága és kulturális reprezentációja.