Címke: kiállításajánló

Mohos Márton és Erdős Dénes nyerte el a 42. Magyar Sajtófotó Pályázat fődíjait

A MÚOSZ Fotóriporterek Szakosztálya által meghirdetett 42. Magyar Sajtófotó pályázatra 250 fotográfus, 2470 pályaművel jelentkezett, a beküldött képek száma 6801 volt. A 2024. február 15-én a Magyar Újságírók Országos Szövetsége székházában megrendezett eseményen összesen 16 kategóriában hirdettek ki nyertest a nemzetközi zsűri tagjai,  melyről itt a Punkton is beszámoltunk. A két fődíjas fotográfus nevét viszont csak ma, a 42. Magyar Sajtófotó Kiállítás megnyitóján tették közzé.

Tovább

„Amikor van időnk, akkor a fotográfiák elkezdenek beszélni” – interjú Isabel Muñozzal a Mai Manó Házban látható OMEGA című kiállítása kapcsán

A kortárs nemzetközi művészeti színtér évtizedek óta elismert és megbecsült szereplője az 1951-ben Barcelonában született Isabel Muñoz. Fotográfiai munkásságában a kezdetektől alkalmazza az archaikus és történeti eljárásokat, melyekkel közös emberi jelenlétünk meghatározó nyomait kutatja. Isabel Muñoz OMEGA című kiállítása – melynek anyagát először a budapesti közönség láthatja – az alkotó jelenlétében nyílt meg márciusban a Mai Manó Házban. Ebből az alkalomból, a megnyitó napján készítettünk interjút az alkotóval.

Megyei Körkép 80+. Helytörténeti válogatás a Petőfi Népe archívumának nyolcvanas–kilencvenes évekbeli riportfotográfiáiból

A Petőfi Népe 1956-os alapítása óta a lapnak dolgozó fotográfusok a megyei események ezreit örökítették meg. A digitális technika térnyerése előtt filmnegatívokról nagyított papírképekkel dolgoztak a fotórovatnál. Az évtizedek alatt összegyűlt papírképek jelentős része ma már a kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeum anyagát gyarapítja.

Válogatás a 8. Budapest FotóFesztivál kiállításainak képeiből

A 8. Budapest FotóFesztivál 2024. március 22. és május 12. között zajló rendezvénysorozata kortárs és klasszikus magyar, valamint nemzetközi kiállításokból, szakmai és közönségprogramokból áll. A Fesztivál inspirál, párbeszédet indít, kulturális intézményeket, alkotót és közönséget kapcsol össze. Célja, hogy a Fesztivál ideje alatt a főváros pezsgő fotográfiai központtá, tájékozódási ponttá váljon hazai és nemzetközi viszonylatban is. Magyarország legnagyobb fotográfiai eseménye 2024-ben is kiemelkedő programkínálattal várja a látogatókat igazi sztárkiállításokkal.

„Megpróbálom a hazugságot saját maga ellen fordítani” – Richard Prince korai fotográfiái a Gagosian Galleryben

A New York-i Gagosian Gallery április 13-ig nyitva tartó kiállítása a máig komoly vitákat kiváltó appropriation art, a kisajátító művészet egyik első képviselője, Richard Prince több mint nyolcvan korai munkáját mutatja be. A Richard Prince. Early Photography, 1977–87 címen látható tárlat anyaga talán soha nem volt annyira aktuális, mint napjainkban.

Mit nézzünk áprilisban? – A Punkt fotókiállítás ajánlója

Áprilisban sem maradunk izgalmas fotókiállítások nélkül, hiszen ismét számos múzeum és galéria várja új tárlatokkal a látogatóit. Világpremier a Mai Manó Házban, magyar fotográfusok Szépművészeti Múzeumban, az MFSZ és az FFS közös kiállítása a kortárs magyar fotóról, és már javában tart a Budapest Fotófesztivál is. Ezekre a tárlatokra mindenképp érdemes ellátogatni.

„A gyűjtés egy kreatív aktus” – A Day Off címmel rendez kiállítást a F.C. Gundlach Foundation

A szabadidős tevékenység egy olyan téma, amely folyamatosan foglalkoztat mindannyiunkat, hiszen az életünk egyre hektikusabbá vált, ami egyre izgalmasabb, kalandosabb szabadidős tevékenységekkel jár. A szabadidő a munka utáni pihenésből tömegjelenséggé vált. Mindenki a maximális kikapcsolódásra és a mindennapi élettől való minél nagyobb eltávolodásra törekszik. Az F.C. Gundlach gyűjteményét bemutató kiállítás – mely a a berlini f3 – freiraum für fotografie-ban 2024. március 15. és június 2. között tekinthető meg – erre a témára, a szabadidőre fókuszál.

Kiállításon látható a legkorábbi fénykép, amelyet camera obscura segítségével készítettek

A fényképezés feltalálását 1839-ben egyszerre jelentették be Franciaországban és Angliában, ami világszerte lázban tartotta a közvéleményt. Ez a bámulatos áttörés a kémia, az optika és a képzőművészet területén is máig ható eredmény, amelyben Joseph Nicéphore Niépce-nek, a francia feltalálónak is fontos szerepe volt. Niépce volt az, aki az 1820-as években elkészítette a világ első tartós, fényalapú felvételét, ami a legkorábbi ma ismert, camera obscurával készült kép. Ez a fényképezéstörténeti jelentőségű alkotás most a Harry Ransom Center gyűjteményében található, ahol egy kiállítás keretében bárki megtekintheti.

A jó fénykép hatásos – Irving Penn retrospektív kiállítás nyílt San Franciscóban

Irving Penn-nek, a 20. század egyik meghatározó amerikai fotográfusának nyílik retrospektív kiállítása a San Franciscó-i Szépművészeti Múzeum szervezésében. A tárlat a művész korai munkáit, hírességekről készített ikonikus portréképeit, illetve a megrendelésekre készített divatfényképeit is bemutatja. Penn munkái közül a legnagyobb hangsúlyt az 1967-es Summer of Love című sorozat kapja, amely San Francisco sokszínű kulturális életét dokumentálta.

Tovább

Az örök nyár illúziója – Alessandra Sanguinetti huszonöt éve formálódó sorozatából nyílt kiállítás Párizsban

Új fejezetéhez ért a Magnum-fotográfus, Alessandra Sanguinetti huszonöt éve indult és azóta is formálódó sorozata, mely két Buenos Aires környéki lány különleges kapcsolatát dolgozza fel a dokumentarizmus és a fikció határterületén. Az azóta családanyává lett unokatestvérek, Guille és Belinda mágikus realizmusba hajló történetét ötvenkét fényképből és három mozgóképes anyagból álló, május 19-éig látogatható kiállítás reprezentálja. A The Adventures of Guille and Belinda című tárlatnak a párizsi Henri Cartier-Bresson Fondation ad otthont.

„Én vagyok a világ legnagyszerűbb fotográfusa…” – A látvány boncolása. Új megvilágításba kerülhet Weegee életműve

A párizsi Fondation Henri Cartier-Bresson új megvilágításban tárja látogatói elé az amerikai fotóriport két világháború közötti fenegyereke, Weegee (1899–1968) munkásságát. A május 19-éig nyitva tartó Weegee. Autopsy of the Spectacle című kiállítás az életmű karakteres, jól ismert és elismert darabjai mellett a fotográfus egy másik, a kritikusok által a maga korában lebecsült oldalát kívánja az életmű egyenrangú részeként reprezentálni.

Meghökkentő életképek – A Zohar Studios fotói Stephen Berkman interpretációjában

Berkman a 19. századi fotográfia megszállottja, az angol Frederick Scott Archer által 1851-ben kidolgozott technika, a hosszú expozíciós nedves kollódiumos eljárás rabja és aktív tudósa. E technika annak idején néhány év alatt népszerűvé vált, mert megoldotta, hogy a negatívról részletgazdag, finom tónusú papírképek készülhessenek. A Zohar Studióban is ezt a technikát használták az 1860-as évek elején.