Interjú

Felhőtanulmányok a tudomány és az esztétika keresztmetszetében – interjú Helmut Völterrel

Helmut Völter, német képzőművész és tervezőgrafikus Berlinben él és dolgozik. Kutatáson alapuló munkái gyakran támaszkodnak talált képekre vagy archív anyagokra. Munkamódszeréről és a felhők fényképezése iránti érdeklődéséről beszélgettünk, illetve a The Movements of Clouds around Mount Fuji (A felhők mozgása a Fudzsi körül) című projektjéről, amely a Mai Manó Ház PaperLab Galériájában is látható lesz az év során később.

Tovább

„A fotográfia segítségével ismertem meg a világot” – interjú Gombos Lajossal

Gombos Lajossal a Bugaci Kontakt Fotográfiai táborban találkoztunk, amely elsősorban archaikus eljárá-sokkal foglalkozó fotóművészek és amatőrök találkozóhelye, s idén huszonegyedik alkalommal került megrendezésre. A tábort Ujvári Sándor és Fehér Kálmán vezeti, de alapító tagja volt Szabó Maya is, aki az előbb említettekkel együtt a Kecskeméti Fotókör oszlopos tagjai volt 2000-ig. Névjegyükben így írnak a táborról: „nem a technika fejlődése ellen, sokkal inkább annak jobb megértése, a „fotográfusi” gondolkodás elsajátítása miatt folytatjuk”.

Fényképek a fiók mélyéről – interjú Chochol Károly fotóművésszel

„30-40 évig fényképeztem a fióknak, mert ami engem érdekelt, amit én igaznak és jónak véltem, az a kor szellemének és a hivatalos elvárásoknak nem felelt meg” – vallja Chochol Károly, aki korának legnagyobb fényképészeitől sajátította el a fotográfia rejtelmeit. Fényképei páratlan látleletet adnak a 20. század második felének valóságáról. A számos magyar és nemzetközi elismeréssel kitüntetett, 85 éves fotóművésszel régi mesterekről, a szocialista fotóeszményről beszélgettünk, és arról, milyen érzés volt végig fényképezni 1956 eseményeit.

Átvilágítás – interjú Csontó Lajossal

“Én azt gondolom, hogy a koncept önmagában nem elég, egy erős koncepciónak is mindig jó, ha van egy érzéki és vizuális, esztétikai vonzata. Annak idején Andrási Gábor nevezte ezt érzéki konceptualizmusnak, ami a kilencvenes évek tájékán induló művészekre érvényes: úgy konceptuális, hogy nem engedi el a taktilitást, a vizuális örömöt. Ebből adódik, hogy ha formába öntök egy konceptuális alapokon nyugvó kiállítást, akkor is próbálok esztétikus lenni vagy hatni az érzékekre is.” – nagyinterjú Csontó Lajos képzőművésszel.

“Ezen a területen nem lehet kapkodva létezni” – interjú Esther Horvathtal

Április közepén átadták a World Press Photo díjait, környezet kategóriában a magyar fotográfusnak, Esther Horváthnak ítélték a kategória első díját. A jelenleg Brémában élő fotós az Északi-sarkvidék környezeti változásait dokumentálja évek óta, így számos kutatóexpedíción vett részt az utóbbi öt évben. Szívügye a klímaváltozás és a környezetvédelem, nem mellesleg első magyar nőként került a World Press Photo díjazottak sorába.

A társadalom lelkiismerete – interjú Kudász Gábor Arionnal

Kudász Gábor Arion többszörösen díjazott fotográfus, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem fotográfia mesterképzésének oktatója. Az alkotóval készült interjúnkban a problémaközpontú alkotásról, a járvány miatt bezárt kiállításáról beszélgettünk és egy most formálódó sorozatáról, ami a fiatalok jövőképével foglalkozik.

Művészként emigrálni világnézet – interjú Tombor Zoltánnal

Tavaly év végén végigfutott a hír, hogy az egyik legismertebb magyar divatfotós, Tombor Zoltán ha-zaköltözik New Yorkból. Decemberben egy új anyaggal, a Hazatéréssel debütált. Azóta eltelt néhány hónap, mi pedig kíváncsiak voltunk, mik a szakmai tervei a jövőre nézve és milyen érzésekkel tért haza Amerikából.