Szemle

Poszt. Szovjet. Lexikon.

“De nagy szerepet kapnak a visszaemlékezésekben a mára a nosztalgia miatt keresett, előszeretettel használt fényképezőgépek, mint a Lomo LC-A fényképezőgép és a Zenit kamera, vagy a kultikus Lunokhod távirányítós marsjáró modell…”

Tovább

Arles nőszemmel

A fennállásának 50. születésnapját idén ünneplő arles-i fotófesztivál, a Les Rencontres d’Arles 2019-es története nem ötven évvel ezelőtt kezdődött, hanem tavaly ősszel egy nyílt levéllel, mely a Liberationban jelent meg.

A művészet szét- és összeszerelése

“A művész a létezés alapjához, vagy csontvázhoz hasonlítja a raklapot. Annak szétszedése így átvitt értelemben a lét megkérdőjelezése, ahol a látszólagos, de valójában nem megtörtént “összerakás” visszavisz a kiindulópontba.”

Fekvőművészet

“A művész is robot, más módon. Úgy, akkor is, amikor bőszen fest, fotózik, épít, farag, ír, művészetről gondolkodik, és akkor is, amikor látszólag csak él, nem csinál semmit, eszik, iszik, fekszik, be van tépve, tüntet, orrát túrja, sakkozik, piszoárt gyűjt.”

Csend, kő, MRI, plasztik póni

“Üdítő látni azt a felszabadult, más területek, médiumok irányába nyitott szemléletmódot, és a mögötte álló megalapozott szakmai tudást, melyet ennek a négy alkotónak a mestermunkája tükröz.”

Kastély halott csokrokkal

“A kastélyokról kialakult kép napjainkban vitathatatlanul túlidealizált; a kiállításokon jellemzően nem esik szó arról, hogy egy-egy ilyen kastélyt az alsóbb osztályok élethossziglan tartó megfeszített munkája tartott fenn, a cselédlépcsőket és szenespincéket pedig gondosan elzárják a látogatók elől.”

Kettővel a világvége előtt

Excessocenus című közös sorozatukban Christina de Middel és Bruno Morais fotográfusok 40 pontban szedték össze azokat az ipari, társadalmi, gazdasági, sőt, pszichológiai jelenségeket, amelyeket meghatározónak tekintenek jelenkorunkra nézve, minden egyes címkéhez kiválasztottak egy fotográfiát.

Mikro- és makro Odüsszeiák

“A rituálék és intézmények, a tudás és az identitások, a fonémák, a pigmentek, a pixelek, az ízek, az osztályok, a nemek, vagy az etnikai hovatartozás mind-mind migrálnak az időben és a térben.”

Rohadt csendélet, spirituális kenyér

“Ha éhes vagy egyél! Nem is kérdés. De mit, mennyit, miből és honnan? Na ezek már annál nagyobb dilemmák napjainkban! Pontosan ezekre a kérdésekre reflektál a 2019-es krakkói Fotóhónap központi kiállítása.”

Nagyregény az MNG-ben

“…a kiállítás a plakátján és a katalógus címlapján szereplő, magát egy erdei kapufán viccesen lógázó család is az én múltam, abban is ott van az a furcsa, összetett, nem fájdalommentes érzés, esetenként felismerés, amit a magyar privátfotók által felmutatott tükörképben látunk. “

Ember a borotvákkal

Gerhes Gábor olyan, mint a Brüsszeli Bibliográfiai Intézet! Érdemes elolvasni, miért is?!