Partizz, ne fotózz! 30 év berlini bulijai fotókon
19 • 11 • 22Telek-Nay Ágnes
Ezért van az, hogy az itt megjelenő partifotók kicsit eltérnek a megszokottól: a fellépők, ahogyan fent is láthattuk, nem a színpadon, show és triumfálás közben, hanem a színpadról lelépve, fáradtan és izzadtan állnak a kamerák elé. A partizókat nem feltétlenül a zene extázisa közben, hanem pl. utána fényképezte Wolfgang Tillmans. A We Haven’t Stopped Dancing Yet című sorozata 1992-ből és 1996-ból a hajnalba belépő, minden körülmények között, reggeli világosságban is éjszakai révületben partizókat mutatja meg. Később, a 2000-es évek elején készült képei már a belső terekbe is beengednek minket, kérdezhetnénk is, hogyan, ha ennyire szigorúan vették, hogy senki nem fényképezhet a partikon? Nos, a tilalom alapvetően a vendégekre vonatkozott, mert természetesen a tömeget sokkal nehezebb kontrollálni, mint az egyéneket, főleg, ha ők hivatásos fotósok. De még rájuk is szigorú szabályok vonatkoztak és biztosak lehettek abban, ha valakit fényképezni láttak a tömegben, hogy egyrészt profi, és éppen ezért rajta keresztül nem fognak kompromittáló felvételek kikerülni a partiról, másrészt engedélyt kért, megbeszélte az alanyaival a fényképezés aktusát. Tillmans képeiből egészen a kilencvenes évektől napjainkig látható válogatás, nála például az a jellemző, hogy arcok alig láthatóak a képeken, a szereplők nem felismerhetőek vagy beazonosíthatóak.
A korszak épp indulóban lévő irányzatai, a vetítések, korai fényfestések, videoinstallációk szintén nagyon fontos elemei ennek a kultúrának, a Honey-Suckle Company nevet viselő művészeti csoportosulás performanszaikkal és ruháikkal is hozzájárultak az emlékezetes estékhez.
A főleg szexuális kisebbségek feloldódásául szolgáló klubok között is akadtak extrém példák, a SNAX, vagyis a hardcore techno + sex partik. Az egyik, kifejezetten ilyen típusú bulikra specializálódott helyet, a KitKatClubot mutatja be egy videóban az alapítója Kirsten Krüger Romulad Kalmakar The Dissidents című videójában.
Ezen a részen már a kiállítás közepe táján járunk és itt már igencsak mozgalmas kezd lenni a képanyag: egyre több arc, de még több testfelület válik láthatóvá: tetoválások, piercingek, révületek, érintések (Camille Blake: Pornceptual). Kiemelendő Tilman Brembs-től az Insel der Jugenden 1991-ből, amely csodálatosan tükrözi, hogyan olvasztott válogatás nélkül egybe ez a partikultúra mindenkit, aki kicsit is ki akart lógni a rendszerből, ez a felvétel tökéletes leképezése a kiállítás egyik kulcsmondatának: “there was No reason to believe One was not welcome” vagy George Nebieridze Cuddle Radiant Love c. képe.
A katarzis végül az utolsó teremben köszönt be, ahol vállaltan egyfajta klubszerű teret akartak kialakítani, mégpedig annyira, hogy a tárlat ideje alatt itt rendszeresen bulikat csapnak: pulttal, alkohollal, DJ-ekkel, fény- és videoinstallációkkal. A videomunkák mind zseniálisak, vannak közöttük minimál vizuálok, amik kifejezetten a zenei aláfestést szolgálják (Alva Noto) vagy Jutojo Berlin Biennálét megnyitó videomunkája, poénnak itt a ‘techno viking’ jelenséget feldolgozó Matthis Fritsch munka, mely az idén 20 éves felvételt ünnepli és játszik el vele. Nagyon egyszerű, de mégis gyönyörű az, amiben a Berghainba zárórában vadállatokat engednek be, hogy maguk fedezzék fel a helyet: róka, ló, mosómedve és ők bolyonganak az indusztriális helyszíneken, óvatosan és ijedten (Steffen Köhn & Philipp Kaminiak: After Hours, 2013). Dan Halter videója, az Untitled (Zimbabwean Queen of Rave) pedig ha vizuálban nem is, de jelentésében mindenképpen gyönyörű, de inkább megrendítő: a zimbabwei származású énekesnő slágere, az Everybodyʼs Free (To Feel Good) éppen 1991-ben tört a slágerlisták élére Európa-szerte, amikor Dél-Afrikában a lázongások is a tetőfokára hágtak. A videóban európai és afrikai partiszínterek és felkelések képei váltakoznak.
A végig objektív és távolságtartó tárlat okosan mutatja be a társadalmi többség által talán renitensnek bélyegzett közeget. A katalógus is izgalmas, tartalmas és szép munka. A kiállítás átfogó, összegző a németek híres dekandeciája mögött ott rejlik a fegyelmezett lázadás is. Csak be kell nézni a megfelelő ajtók mögé.
No Photos on the Dancefloor, Berlin 1989 - Today
Kurátor: Heiko Hoffmann, Felix Hoffmann
C/O Berlin
2019. szeptember 13. - november 30.