Mohamed Bourouissa nyerte el az idei Deutsche Börse Photography fődíját
20 • 09 • 17Punkt
Az 1978-ban született Mohamed Bourouissa francia-algériai művész és aktivista nyerte a 38.000 dollár díjazású Deutsche Börse fényképészeti díjat „Free Trade” című installációjáért, amelyet először egy franciaországi Monoprix szupermarketben állítottak ki. Az installációt a szupermarket teljes emeletén mutatták be a tavalyi Les Rencontres d'Arles fotófesztivál keretében, melyről egy korábbi cikkünkben már írtunk:
„A fesztivál egyik legnagyobb dobása Mohamed Bourouissa Free trade című kiállítása volt. A kiállítási helyszín a szocialista Skála áruházak külső-belső designját tökéletesen hozó Monoprix áruház, melynek legfelső, üres emeletén rendezte meg a tárlatot a fesztivál igazgatója, Sam Stourdzé.
Az algír származású Bourouissa kiállítása tizenöt év munkáit mutatja be. Az általa készített fotók, videók, festmények és 3D nyomtatott szobrok arról beszélnek, milyen lehet a francia társadalom legalsó osztályából és/vagy első, másodgenerációs bevándorló családból származni. De mindezt cseppet sem érzelmesen – nem a francia filmek, mint az Életrevalók vagy a Samba humoros-megható stílusában – hanem analitikusan, egy közgazdász tárgyilagosságával. Miközben az alkotó mégiscsak képpel és zenével, azaz érzelmekre is ható eszközökkel dolgozik. Bourouissa-t elsősorban az emberek közötti gazdasági viszonyok izgatják, a társadalmi csoportok közötti pénzmozgások, a különböző társadalmi osztályokba tartozó egyének eltérő lehetőségei, és a rendelkezésükre álló erőforrások közötti különbségek. A vizualitás pedig spektrum Bourouissa számára, bátran váltogatja és keveri a műfajokat, képzőművészeti eszközöket, hogy az őt foglalkoztató társadalmi kérdésekről beszéljen.”
Az elmúlt években többször is díjazott Mohamed Bourouissa korábbi munkái is a társadalmi valóságot tükrözik. A fotográfus kortárs városi közegben térképezi fel a földrajzi és társadalmi tereket körülvevő sztereotípiákat. Az algériai származású művész munkája számos különféle médium – köztük fényképek és videók – felhasználásával ábrázolja Franciaország nagyvárosainak gazdaságilag jogfosztott, és marginalizált lakosainak életét. „Azt a tünékeny, tizedmásodpercnyi pillanatot keresem, amikor a feszültség a tetőfokára hág. Mindannyian ismerjük azokat az alig érzékelhető momentumokat, amikor a feszültség sokkal erőszakosabbnak tűnik, mint egy valaki vagy valami más ellen feszülő erő. Azon a szélsőséges ponton, abban a pillanatban bármi megtörténhet, vagy éppen semmi.”
A „Free Trade” öt kiválasztott projektből állt össze az elmúlt 15 évből, ezek egyike a 2005–2008-as „Périphérique” (Perifériák) sorozat, amelyben az okostelefonon, biztonsági kamerák felvételein és a kibővített valóságon keresztül rögzített, Párizsban élő munkanélküli fiatalok életét láthatjuk. Perifériák című sorozata – melyet 2013-ban a Mai Manó Házban is bemutattak – Franciaország azon külvárosainak területi és egyéb kérdéseit dolgozza fel, amelyekben a fotós maga is felnőtt. Bourouissa ezeket a képeket emeli művészetté. Fotóival történelmi festményekre utal, szereplőit a francia forradalom közegében helyezi el; minden jelenet a társadalmon belül meghúzódó előítéletek valóságával foglalkozik. A „Free Trade” projekt része volt a 2009-es „Temps Mort” című sorozat is, amelyet két börtönlakóval együttműködve készített, valamint a legújabb „Shoplifters” is, ahol a művész polaroidra fényképezte át a brooklyni bolti tolvajokról készített felvételeket.
Mohamed Bourouissa jelenleg Marseille-ben él és dolgozik, a Sorbonne egyetemen végzett, valamint az École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs de Paris intézményében tanult, mielőtt 2008 és 2010 között a Studio National des Arts Contemporaines – Le Fresnoy intézetébe járt volna gyakorlatra. Mohamed Bourouissa fotográfiai több fontos gyűjteményben is megtalálhatóak.