Kihirdették a Deutsche Börse Photography Foundation díjának kiemelkedő alkotóit
24 • 11 • 11Szabó Benedek
A Deutsche Börse Photography Foundation minden évben a legkimagaslóbb művészeti projekteket díjazza. Az 1996-ban alapított díj olyan alkotókat jutalmaz, akik az adott év során jelentős mértékben járultak hozzá a fotográfia fejlődéséhez. A díj 28 éves története során a vizuális művészeti élet egyik legfontosabb kitüntetésévé vált. A zsűri nemrég kihirdette azt a négy alkotót, akik a verseny utolsó fordulójába is továbbjutottak, a díjazásra kiválasztott fényképsorozatok a londoni The Photographers' Galleryben lesznek láthatóak 2025. március 7. és június 15. között.
A 2025-ös díjra jelölt projektek között találunk dokumentarista munkákat, önarcképeket, vagy éppen családi archívumokat feldolgozó alkotásokat is. A művek témái éppen olyan sokszínűek, mint azok műfajai, így a képek egyaránt feldolgozzák a migráció, a közösség, az identitás, és a generációkat összekötő hagyományok és rituálék témáját.
A shortlistre került alkotók között találjuk a spanyol művészt, Cristina de Middelt, aki a Magnum Photos elnöke, s a francia Les Rencontres de la Photographie keretein belül bemutatott kiállítási anyagával versenyzett. A művész Journey to the Center című sorozata egy Mexikón át vezető közép-amerikai migrációs útvonalat dokumentált. A képek, amelyek Jules Verne Utazás a Föld középpontja felé című könyvének atmoszférájából inspirálódtak, személyes történeteken keresztül vizsgálják a migráció, és az emberi jogi kérdéseket. Az alkotó fényképein ugyanakkor többrétegű narratívát használ, hogy tükrözze a migráció problémájának összetettségét, és megmutassa, hogy a média, és egyes hivatalos jelentések hogyan egyszerűsítik le azt.
A verseny másik shortlistre került alkotója az amerikai Rahim Fortune volt. A fotográfus 2024-ben kiadott Hardtack című albumának címe egy lisztből, vízből és sóból készült kovásztalan kenyérre utal, amelyet Amerika déli államaiban fogyasztottak a polgárháború idején. Ez a kenyérféleség rendkívül hosszú ideig eltartható volt, és emiatt a túlélés és a szárazföldi vándorlás szimbóluma is lett. A művész ezt az asszociációs vonalat folytatta tovább sorozatában, fényképein az afroamerikai kultúra jelenségei, szokásai és mindennapjai jelennek meg, általában az archív fotográfia vizuális megoldásain keresztül. A felvételeket elsősorban a nosztalgikus képi világ, a megjelenő tájak időtlensége, illetve a felbukkanó alanyok jelenbelisége mozgatja.
Shortliste jutott a perui alkotó, Tarrah Krajnak is, akinek Shadowings. A Catalogue of Attitudes for Estranged Daughters című kiállítására figyelt fel a zsűri. Ez a kiállítás az amszterdami Huis Marseille-ben volt látható, amelyről idén februárban a Punkt is hírt adott. A perui-amerikai művész koncepciója arra törekszik, hogy az idő és a tér konvencióit kérdőjelezze meg. Megrendezett önarcképei, illetve képi performanszai határvonalat keresnek a tény és a fikció között. Krajnak egyfajta kutatási eszközként használja a kamerát, és konceptuálisan közelíti meg a fotográfiát. Felvételei ugyanakkor nem kísérleti munkák, hanem kiforrott alkotások, amelyeket a művész saját maga nagyít, készít róluk pigment- vagy ezüstzselatinos nagyításokat vagy éppen cianotípiákat.
A negyedik shortlistre jutott művész a dél-amerikai Lindokuhle Sobekwa volt, aki az I carry Her photo with Me című fényképalbumával került a legjobb alkotók közé. Ez a kifejezetten személyes hangvételű projekt akkor kezdődött, amikor Sobekwa talált egy családi fényképet, amelyen nővére szerepelt, ám valami miatt a lány arca ki volt vágva a képről. A lányról csak az az egy fénykép maradt meg, a művész így alig tudott valamit nővéréről, aki még gyerekkorában eltűnt. A művész konceptuális sorozatában a nővérének állít emléket, kézzel írt feljegyzéseket és családi pillanatképeket ötvöz, hogy az így elkészülő alkotásokon keresztül vizsgálja nővére emlékét és az ilyen eltűnések tágabb értelemben vett következményeit. A fényképek egy része a széttöredezettség élményével egyszerre foglalkozik személyes és kollektív megközelítésből is.