Egy másik lencsén át. Stanley Kubrick fotográfiái.
21 • 01 • 04Baki László
Mielőtt olyan filmek világhírű rendezőjévé vált volna, mint a 2001: Űrodüsszeia és a Mechanikus narancs, Stanley Kubrick fotóriporterként kezdte karrierjét.
Első fényképét – melyet a 17 éves Kubrick útban az iskola felé készített egy Franklin Delano Roosevelt halálhírével teli újságosstandról – 1945-ben tette közzé a híres magazin, a Look.
Kubrickot a Look 1946-ban vette fel tanoncnak, és mint a magazin legfiatalabb fotósát, eleinte csak kisebb projektekkel bízták meg. A tinédzser Kubrick a Looknál töltött időszakot új mentorainak, fotós társainak és a magazin szerkesztőinek figyelme mellett végezte el, akik lehetőséget adtak neki New York City minden aspektusának lefényképezésére.
Akkoriban nem volt jobb hely egy fiatal fotóriporter számára, mint az amerikai illusztrált sajtó világa. A fiatal Kubrick – akit az utcai fotózás, a való világ és különösen az emberek megfigyelése érdekelt – kamerával a kezében járkált New York utcáin, és a háború utáni Amerikát dokumentálta.
Kubrick 17 és 22 éves kora között, a fényképezés révén megtanulta a kompozíció és a világítás művészetét, miközben állandó fő témája szülővárosa, New York lett. Ebben az időszakban több mint 300 képriportot és sorozatot készített az akkoriban rendkívül népszerű újság számára, tökéletes vizuális érzékkel és nagyfokú érzékenységgel dokumentálva a világháború utáni New York életét. Nem meglepő, hogy mire Kubrick a huszadik életévét betöltötte, a lap egyik vezető fotósává lépett elő.
Gyorsan követték egymást a megbízások, és Kubrick egyre jelentősebb fényképészeti projekteken dolgozhatott. A Look felkérte, hogy sokféle témával foglalkozzon, ennek köszönhetően a magazin különféle helyekre küldte el: éjszakai klubokba, stadionokba, televíziós és rádióstúdiókba, így Kubrick hírességeket és cipőtisztítókat egyaránt fényképezhetett.
Néha Kubrick figyelmen kívül hagyta a szerkesztőségi elvárásokat, és szabad utat engedett a különc és mókás ízlésének, hiszen New York életének minden aspektusa érdekelte, dokumentálta a mindennapokat, például a metróval való utazást és a város kellemetlen oldalát is.
A Look magazinban töltött öt év alatt Kubrick megtanulta látni az életet egy fényképezőgép lencséjén keresztül, megfigyelte az emberi interakciókat, képeken keresztül dolgozott ki történeteket és megtanult csapatban dolgozni. Ez a tapasztalat segített neki jövőjének kiépítésében, és különösen hasznosnak bizonyult, amikor úgy döntött, hogy filmes karrierbe kezd. Miután több dokumentumfilmen dolgozott, Kubrick rájött, hogy ha filmes karriert akar, át kell állnia a fikcióra. Végül 1950-ben mondott fel a Look magazinnál, és három évvel később jelent meg első nagyjátékfilmje, a Félelem és a vágy, melyet további tizenkét ikonikus film követett.
„A Through a different lens. Stanley Kubrick photographs (Egy másik lencsén át. Stanley Kubrick fotográfiái.) című vándorkiállítás adott témák mentén, a legemblematikusabb, legsikeresebb sorozatain keresztül mutatja be Kubrick fotóművészetét, körbejárva azokat a fontosabb témákat és motívumokat, melyekkel a figyelmes szemlélő a későbbi filmekben is találkozhat. A tizenkét éves brooklyni cipőpucoló, a boxoló Rocky Graziano, a fekete jazz zenészek vagy a laborokban kísérletező professzorok figurái, ha kissé más formában is, de félreismerhetetlenül ott kísértenek a későbbi mozifilmjeinek mélyrétegeiben. Egy-egy visszatérő helyszín, jellegzetes beállítás vagy kompozíció bizonyára ismerős lehet a rendező rajongói számára, a kiállítás anyaga azonban a filmek ismerete és a rendező mítosza nélkül is teljes értékű, a képek önállóan is megállják a helyüket.” – írta Huber Zoltán filmesztéta Kubrick kiállításáról.
A New York város múzeumából indult vándorkiállítás képeit jelenleg a svájci Le Locle-i Szépművészeti Múzeumban állították ki, de a járványügyi helyzetre való tekintettel a kiállítás zárva tart. A Through a different lens. Stanley Kubrick photographs című kiállításhoz a Taschen Kiadó gondozásában egy katalógus is megjelent, mely megrendelhető a Mai Manó Könyvesboltban.