Kihirdették a Portrait of Humanity fotópályázat idei díjazottjait
21 • 02 • 25Barta Edit
Három fotósorozatot és harminc önálló képet díjazott a zsűri a nagynevű brit fotográfiai szaklap, a British Journal of Photography portréfotó-pályázatán. A nyertesek között angol fogvatartottakról, afgán labdarúgó-lányokról és latin-amerikai LMBTQ-menekültekről készített fényképeket is találunk.
Idén harmadik alkalommal hirdette meg portréfotó-pályázatát a British Journal of Photography kiadója, az 1854 Media. „Az emberiség arcképe” elnevezésű nemzetközi fotóversenyre elsősorban olyan képanyagokat vártak, amelyek a fotográfia erejével mutattak rá arra, miként tudunk ezekben a nehéz és folyamatosan változó időkben továbbra is toleránsnak, empatikusnak, együttműködőnek lenni embertársainkkal. A pályázat mottója, hogy „sokkal több dolog van, ami összeköt, mint amennyi elválaszt bennünket egymástól”. A díjazott fotókkal a szervezők a humanizmusra, a társadalmi sokszínűségre és egymás elfogadására helyezik a hangsúlyt. A versenyre bárki szabadon nevezhetett, a vezető fotográfiai intézményekben dolgozó szerkesztőkből, kurátorokból, intézményigazgatókból álló zsűri pedig ismét két kategóriában díjazta a beérkező képeket. Idén három, egymástól eltérő témájú, de igen izgalmas fotósorozatot és harminc egyéni kategóriában indult képet díjaztak.
Edgar Martins What Photography and Incarceration Have in Common With an Empty Vase című sorozata az angol férfibörtönnel, a HM Prison Birminghammel való együttműködés eredményeként született meg. A hosszú ideig, közel három évig tartó projektben a fogvatartottak és a családjaik egyaránt részt vettek. Martins a velük töltött idő és munka során azt vizsgálta, miként lehet egy általunk szeretett személy hiányával megküzdeni, és a bebörtönzés állapotával együttélni. Martins a sorozatában a fotókon kívül szövegeket, bizonyítékokat és személyes tárgyakat is felhasznált.
Alexa Vachon Grounded című projektjében afgán, kambodzsai, libanoni, pakisztáni és németországi amatőr női labdarúgókat örökített meg. „2014-ben Berlinben találkoztam először női játékosokkal – emlékszik vissza Vachon. Ugyan nagyon különböző vallási, gazdasági és kulturális háttérrel rendelkeztek, közös volt bennük, hogy ugyanazon célért küzdöttek. A társadalmi megbélyegzés ellen harcoltak, a nők és a lányok egyenlő jogaiért, és hogy a saját közösségükben egyenrangú partnerként ismerjék el őket.”
A japán származású Hyeoyon Kim Abnormal Sense című sorozatában egy személyes történetet dolgozott fel. Hyeoyon Kim – akit nagymamája nevelt fel – egész családját elvesztette az 1945-ös hirosimai atombombatámadás során. Az alkotót a túlélők története érdekelte, az, hogy hogyan tudnak a későbbi nemzedékek a családjaikat ért traumával együttélni. „Amit a munkám során egyértelműen megtanultam, az az, hogy bár az esemény egy 75 évvel ezelőtti napon következett be, ennek ellenére továbbra is komoly és a mai napig érvényes hatása van a különböző generációkra" – mondta az alkotó.
A zsűri által kiválasztott 200 kép a Portrait of Humanity Vol. 3 könyvben jelenik meg, a három fődíjas sorozatot pedig a British Journal of Photography aktuális számában tekinthetjük meg. A díjazott képekből kiállítás is készül, melyet szerte a világon bemutatnak a Portrait of Humanity 2021 Global Tour keretében.