A fényképezés belépőjegy emberi történetekhez – beszélgetés Mónus Mártonnal
21 • 06 • 20A Fehér Vera
Mónus Márton számos díjat nyert a Magyar Sajtófotó Pályázaton, köztük az André Kertész-nagydíjat, Escher Károly-díjat és háromszor egymás után a Szalay Zoltán-díjat, ami a legjobb teljesítményt nyújtó 30 év alatti fotóriporternek jár. Résztvevője nemzetközi masterclassoknak, ügynökségi munkát végez az MTI-nek, a Reuters-nek és a DPA-nak is. A Capa Központ idén beválasztotta a Futures Tehetségek közé, a See.Me The Exposure Award pályázaton finalista volt tájkép kategóriában, de már volt szerencséje kiállítani a párizsi Louvre-ban is.
Mártont a kezdeti sikerekről, munkamódszeréről, témaválasztásainak mikéntjéről, társadalmi szerepvállalásról és jövőbeli elképzelésekről is kérdeztük.
Hogyan lettél biológus hallgatóból fotográfus?
Régóta fényképezek, mindig volt otthon fényképezőgép. Gyerekkoromban főleg filmre fotóztam, néha elő is hívtuk együtt apukámmal. Sosem gondoltam, hogy fotóriporter lesz belőlem. Az egyetemen biológia szakon volt egy kreditszerző tárgyunk, a természetfotó alapjai, talán ott kezdődött minden. Korbely Attila tanított, és nagyon megtetszett ahogyan ő dolgozott – jóban lettünk, néha elmentem vele dolgozni, helyettesítettem. Emellett akikkel hobbiból zenéltem, megkértek, hogy fényképezzem őket koncerteken. Ekkor gondoltam először komolyabban, hogy milyen jó lenne fotográfussá válni.
Ezután elkezdtem különféle szerkesztőségeknek leveleket írogatni. Csináltam egy honlapot, és megírtam, hogy szívesen mennék valamilyen gyakornoki pozícióba fényképezni. Elég vicces dolog, hogy írtam az akkori indexnek, a 24.hu-nak, és a HVG-nek is.
Bátor dolog volt!
A legtöbb helyről először nem is válaszoltak. Egyedül az indexes Barakonyi Szabolcs, egy mondatban, ékezetek és írásjelek nélkül leírva, hogy ilyen nincs, nem is volt és nem is lesz. Aztán mégis visszajelzett a 24.hu, így oda be is kerültem pár hónapra. A HVG-nek is írtam levelet, és a fotórovat vezetőjétől, Kiss-Kuntler Árpádtól jött egy nagyon kedves levél, hogy sajnos szabadságon van, de ezen és ezen a számon keressem következő kedden. Én nagyon megörültem, így felhívtam kedden, reagálva, hogy milyen aranyos, hogy válaszolt. Ő nem értette, miről is beszélek majd kiderült, hogy ez egy automatikusan küldött válasz volt a részéről (nevet). De abban maradtunk, hogy küldök neki képeket, és visszahív. Végül 2 nappal később valóban visszahívott, mert tetszett neki az anyagom, így kipróbálhattam a tudásom. A 2016-os március 15-i tüntetés volt az első éles fotóriporteri munkám.
Az extra kredites tanórán kívül eddig nem is jártál fotográfus iskolába?
Időközben beiratkoztam a MÚOSZ-ba, és elvégeztem egy fotográfus OKJ képzést. A biológia szakot végül nem fejeztem be.
Mi volt az, ami magában a fotográfiában annyira megtetszett?
Gyerekként a dolgok megörökítése fogott meg benne. A riporteri munkában pedig azt szeretem a legjobban, hogy rengeteg helyre eljut az ember, amit máshogyan soha nem nézne meg. Olyan helyzetekbe engednek be, ahová mezei szemlélődőként nem. Emberi történetekbe lát bele az ember, a fényképezőgépet belépőjegyként használva.
Tehát dolgoztál riporterként, elvégezted a MÚOSZT, de hogyan jöttek a nagyobb sikerek?
Én nem igazán szeretek pályázni, viszont mégis jó megmérettetni magunkat, jó visszacsatolás tud lenni, és sokat lehet tanulni belőle. A HVG után külsős ügynökségi munkákra szerződtem, dolgozom az MTI-nek, a Reuters-nek és a DPA-nak is. Ezeket főként azért szeretem, mert itt mindenhez kell érteni, a sporttól a protokoll fényképezésig, gyorsan kell dolgozni és sokszor egészen kalandos a munka. De mindemellett nagyon fontosnak tartom, hogy az autonóm anyagaimmal is tudjak foglalkozni. Mindig olyan témát keresek, amivel kicsit le lehet lassulni. Általában az emberi történetek érdekelnek. Az elismeréseket inkább ezekkel a dokumentarista, saját anyagokkal nyertem, kevésbé az ügynökségi vagy riporteri munkákkal.
A Budapest Street Photo Collective tagja is vagy. Alapítóként?
Igen. De kissé kilógok a sorból, mert az én streetfotózási gyakorlatom inkább az utazásokhoz kapcsolódott és fog kapcsolódni. Az én fotóriporteri vonalam nem mindig párosul az ottani irányelvekkel. A BPSPC tagjainak körülbelül a fele hivatásos fotós, és én vagyok az egyetlen ügynökségi. Én annak örülnék igazán, ha nagyobb anyagokon tudnék dolgozni, de nem biztos, hogy annak a streetfotó az eszköze.
Mik azok az anyagok, amiken szeretsz dolgozni, hogyan találod meg a témákat?
A témáim zöme egy szűk embercsoport mindennapjait mutatja be, és ezen keresztül egy összetettebb problémakört is körbejár. Ilyen volt, amikor az északkelet-magyarországi légszennyezettséggel, hatásaival és okaival foglalkoztam egy család hétköznapi életének bemutatásával. Ezek az anyagok általában minimum egy évig készülnek. Amin most dolgozom, az az Oltalom focicsapatának bemutatása. Ebben a csapatban különféle nehéz sorsú gyerekek vannak. Őket a focival próbálják a társadalomba integrálni, mert ezen keresztül megtanulják, hogyan kell egymással viselkedni, együtt dolgozni, mi az, amit megengedhetnek egy kapcsolatban, és ameddig fociznak, elfelejthetik a nehézségeket is. Nagyon hálás téma, és abból a szempontból is érdekes, hogy milyen lehet a foci országában a focival gyógyítani.
Számos díjat nyertél a Magyar Sajtófotó Pályázaton: köztük az André Kertész-nagydíjat, Escher Károly-díjat és háromszor a Szalay Zoltán-díjat, ami a legjobb teljesítményt nyújtó 30 év alatti fotóriporternek jár.
Összesen 11 díjat nyertem a Sajtófotó pályázatokon az eddigi pályafutásom alatt. Ez számomra meglepő volt, főleg az első két évben, mert nem nagyon van arra példa, hogy egymás utáni években ilyen sokat nyerjen valaki. Jó érzés, hogy a rengeteg munka, amit beletettem, megtérülni látszott, tetszett a szakmának. Az egyébként rég rossz, ha egy fotográfus azért fényképez, mert díjat remél tőle. Engem érdekelnek a témáim, és az egy plusz, ha el is ismerik. A legjobban a 30 év alattiaknak járó díj esett, amit háromszor egymás után kaptam meg. A végén már nevetve mondták, hogy ugye végre elmúltam 30.
Az André Kertész-nagydíjat a Menhely Alapítványról készített, a krízis autójukat követő munkámért kaptam, ennek a sorozatnak A krízisautó éjszakája (Night shift of the chrisis car) a címe. Pár évvel ezelőtt készült januárban, amikor hetekig nulla fok alatt volt az átlaghőmérséklet. Akkor majdnem minden nap mentem velük, hogy felkutassuk a hajléktalanokat, segítsünk nekik. Egy idő után önkénteskedéssé vált részemről ez a munka, és a mai napig időnként velük tartok, már nem is igazán fényképezni. Ebben is az tetszett először, hogy különleges helyekre jutottam el velük, például Csepel-külsőn nem sűrűn jártam előtte.
A Hajléktalanság (Homelessness) és a “Bűnözők” (“Criminals”) című sorozatod kapcsolatban áll ezzel az anyaggal?
Igen, ezek a sorozatok egymásra épülnek, együtt is értelmezhetők. Ma bűncselekménynek számít közterületen aludni, és három figyelmeztetés után még börtönbe is zárhatják az embert. Szerintem nagyon szomorú, hogy ez megtörténhet ma Magyarországon. Ami még szomorúbb, diszkriminatív helyzet, hogy külön tárgyalóba viszik a hajléktalanokat, hogy ne kerüljenek a tárgyaláson egy légtérbe a bíróval.
A Fullasztó meleg (Swelter) című sorozatomat tavaly kezdtem, és jelenleg is dolgozom rajta. Talán el sem kellett volna menni Északkelet-Magyarországra az elkészítéséhez. Az emberek máshol is szemetet égetnek és azzal fűtenek, amit találnak. De ott a földrajzi adottságok miatt nagyon könnyen beszorul a térségbe a rossz levegő. Az ország egyik legszegényebb régiója ez, az ottani gyárak megszűnése miatt. Van tüzelőanyag-támogatási rendszer, de nagyon rosszul működik: ha mondjuk a 40 ezer forint alatt keresők kapnak támogatást, akkor, ha valaki jövedelme mondjuk 40 ezer plusz 10 Ft, akkor már nem jogosult rá. Ami még ennél is rosszabb, hogy a jövedelembe beleszámolják a családi pótlékot, így rengetegen elesnek a támogatástól. Én találtam egy családot, akikkel jóban lettem és akiket most is sűrűn látogatok, ők elfogadták, hogy ezt fényképezem, és szívesen látnak.
Hogyan került a Louvre falára képed?
Jó pár éve beküldtem néhány képet egy See.Me Exposure Award nevű nemzetközi pályázatra, ahol végül a tájkép kategóriában shortlistes lett az egyik, Norvégiában készített fotóm. A díjátadás után a párizsi Louvre-ban tartott kiállításon kirakták a shortlisted képeket. A kép egy észak-norvégiai hegycsúcsot ábrázol.
A 2018–2019-ben már az Élet a halál után (Life after death) című sorozaton dolgoztál.
Ez egy szívtranszplantációról szóló sorozat, a feladatot az akkori MTI bízta rám. A főnököm szerint nagyon régen fényképeztek ilyet, és mivel nekem van kórházi tapasztalatom, csinálhattam én. Itt az volt a koncepció, hogy mutassuk meg a transzplantáció stációit, mivel egyetlen ember sorsát itt nagyon nehéz, talán nem is nagyon lehet végig követni. A kész sorozat nagyot futott a transzplantáltak körében, főleg azoknál, akik különféle szervekre vártak. Bár előre elmondják nekik, mi fog velük történni, de a sorozat segítségével közvetlenül is beleláthattak a folyamatba. A legnagyobb technikai kérdés eleinte az volt, hogy hogyan lehet bemutatni a donor oldalt. Hiszen a donorok és a recipiensek identitása is nagyon védett. A transzplantáltak minden évben megemlékeznek a Fiumei úti sírkertben az Ismeretlen donor sírjánál, és én ide mentem el először. Itt tudtam meg, hogy van egy donor házaspár, akik a gyermeküket veszítették el, és nagyon fontosnak tartják, hogy a hasonló családok a gyász, a felfoghatatlan veszteség mellett büszkék legyenek arra, hogy a szerettük donor lett, segített egy embertársának, hogy élhessen. Megkerestem hát ezt a párt, nagyon bizonytalanul, hogy hogyan fogok ilyen nagy szívességet kérni tőlük, hogy lefényképezzem őket. A legnagyobb megdöbbenésemre nagyon örültek, és nagy szeretettel vártak engem. A róluk készült képpel kezdődik a sorozatom, ahogy a gyermekük sírjánál állnak. Ebben a munkában az volt számomra a legkülönlegesebb, hogy mindig mindenki nagyon boldog volt, hogy fényképezem a transzplantációs folyamatot, és nagy szeretettel fogadtak, még az is, akit műtéti körülmények között örökítettem meg.
A 90 perc (90 minutes) című sorozatod az Oltalom Karitatív Egyesület gyermekeinek focicsapatáról még ma is készül?
Igen, és még jó ideig tervezem is folytatni, illetve külföldi hasonló szervezetek munkáival is kibővíteni. Jó érzés, hogy a gyerekekkel sikerült hamar összecsiszolódni, megtalálni a közös hangot. Az elején mindenki pózolt, feszítettek a kamera előtt, én pedig nagyon szívesen megcsináltam róluk azt a képet is, de aztán az volt a kérésem, hogy ne ez legyen a hozzáállásuk. Úgy érzem, ez sikerült is, egyre fesztelenebbek, természetesebbek, szinte el is felejtik, hogy fényképezem őket.
Hogyan kell elképzelni az autonóm munkáid szervezését? Mennyire tervezed meg a sorozatokat?
Általában a fejemben már van egy koncepció arról, hogy mit szeretnék megmutatni. De legtöbbször aztán magától alakul ki a sorozat, organikusan. Az elején megkeresem azokat a civil szervezeteket, akik mélyebben ismerik a témát, tőlük kérek segítséget, hogy kit érdemes megkeresni, ki lehet jó és együttműködő alany az ötletemhez. Az, hogy nincsenek hatalmas prekoncepcióim, elvárásaim, általában könnyebbé teszi, hogy elfogadtassam magam. Van olyan fotós ismerősöm, aki a civil szervezettel veszett össze azért, mert konkrétan megmondta, hogy milyen hajléktalant és hogyan szeretne látni. Lassú víz partot mos – nekem inkább ez a módszerem.
Hogyan lehet az ügynökségi munka miatti folyamatos ugrásra kész pozícióval együtt élni?
Tény, hogy nem mindig könnyű, időnként nehéz összeegyeztetni a családi háttérrel. Hullámokban jön a munka, néha hetekig nem történik semmi. Ha már három napja nem hívott senki, akkor az az érzés gyötör, hogy elfelejtettek. A saját anyagokat még nehezebb összehozni néha, főleg, ha egyébként is sokat dolgozom. Ilyenkor nincs kedvem elindulni sem, de a helyszínen már mindig örülök, hogy végre magamnak fényképezhetek. A leginkább azt sajnálom, amikor a kutyáinkra nincs elég időm, de épp ezért néha elviszem magammal dolgozni őket is.
Használsz analóg fényképezőgépet?
Igen, az utazásaimhoz filmes gépet szoktam magammal vinni, mert az egy lelassulást is hoz magával, és kicsit izgalmas is, hogy nem látom rögtön a képet. Az alkalmazott munkáimnál frusztrálna az analóg technika, és nem is csak a gyors visszanézhetőség hiánya miatt, hanem mert annyi hibaforrást rejt magában, hogy inkább nem kockáztatok.
Amikor kész vagy egy-egy munkával, milyen publikációban gondolkodsz?
Egyelőre a honlapomon publikálok, de egyébként könyvben képzelem el a sorozataimat. Kiállítástól sem zárkózom el, de még nem foglalkozom vele.
Miről fog szólni a következő sorozatod?
Mostanában elkezdett érdekelni a sport, különösképpen, ha társadalmi kérdésekkel is összeköthető. Vicces, mert korábban soha nem fényképeztem sportot, mostanában mégis egész sok ilyen típusú munkám adódik. Létezik egy úszóklub Berlinben, akik menekült nőket tanítanak úszni. Olyanokat, akik annak idején majdnem belefulladtak a Földközi-tengerbe. Ezt nagyon izgalmas témának találom. Még csak egy terv, egyelőre nem sokat tudok róla, de ezt szeretném felkutatni.
Mi a jövő?
A meglévő sorozataim bővítése mellett még többet szeretnék külföldi ügynökségeknek fényképezni. Azért szeretem a külföldieket, mert ők nem csak technikailag nagyon profik, hanem emberileg is, sokkal több szakmai visszajelzést adnak, miközben feddhetetlen náluk a munkamorál.
Ha valami nagyon jó munkával megtalálnának, akár azt is el tudom képzelni, hogy kiköltözzek, viszont biztosan komoly honvágyam lenne. Én szeretek itthon lenni, nehezen képzelem el máshol az életemet.