Menü

Kóbor képek Budapestről – Válogatás Dorkó Dániel fotóiból

21 • 08 • 01Baki László

Dorkó Dániel (Budapest, 1987) a fényképezéshez az inspirációt nagyapjától merítette, aki amatőr fényképészként dolgozott. „Engem mindig lenyűgözött a lelkesedése, tudása, és a kamerák titkos világa. Így amikor 3-4 évesen a kezembe akadt egy fényképezőgép, úgy tűnik, egy életre ott is ragadt.”mondta egy interjúban. Míg nagyapjának az alapvető fotográfiai érdeklődés kiváltásában volt nagy szerepe, később az 1960-as és 1970-es évek japán fotográfusainak hatása alá került, és ez mind a mai napig tart. Az egyik meghatározó könyvélménye Masahisa Fukase Ravens című albuma volt.

A fotográfus 2009-ben végezte el a MÚOSZ fotóriporter képzését, azóta szabadúszóként dolgozik. 2013-ban művészettörténet diplomát szerzett. 2019-ben rendezte meg első egyéni kiállítását analóg fotográfiákból és ugyanekkor jelent meg könyve, a Városháza Kiadó Csak képek albumsorozatának részeként, Kóbor képek címmel. Az album előszavában így írt Lecher Viola Dorkó Dániel sorozatáról:

„Kár volna tagadni, hogy van egyfajta pesszimizmus ezeken a képeken. Hangulatukról eszünkbe juthatnak Daido Moriyama, Yutaka Takanashi vagy Nobuyoshi Araki munkái. Az az esztétikai elemként is értelmezhető letargia, ami ezeknél a japán fotósoknál a beáramló nyugati kultúra és a meglévő társadalmi gondolkodásmód közötti disszonanciából fakadt, a most látható budapesti képeken is tetten érhető, csak itt, ha jól figyelünk kellő arányban megtaláljuk a humort is. A kontrasztba állított szereplők szinte észrevétlenül reagálnak egy-egy plakátra, reklámra, élethelyzetre, a helyiek által jól ismert ironikus jelenségekre. Ugyan az évszám 2018, de lehetne 1990 is, vagy bármelyik év az elmúlt húszból. Pedig nem szociofotók ezek, hiba lenne azt gondolnunk. Az egyik legnagyobb erényük éppen ez, hogy nem akarják tanítani a nézőt, felkiáltójelezni amit lát, álláspontot megfogalmazni. Nem feladatuk. 
Narrálásuk, ritmusuk inkább meditatív. Hagyni kell, hogy átmossa az embert ez a lassú séta a fények, az érzékek, hangulatok között. Mintha az lenne a koncepció, hogy semmi mást nem kell tenni, mint figyelni, megörökíteni, amit látunk, mert az is kellően beszédes.”

0103

Fotó: © Dorkó Dániel

0103

Fotó: © Dorkó Dániel

0103

Fotó: © Dorkó Dániel

0103

Fotó: © Dorkó Dániel

0103

Fotó: © Dorkó Dániel

0103

Fotó: © Dorkó Dániel

0103

Fotó: © Dorkó Dániel

0103

Fotó: © Dorkó Dániel

0103

Fotó: © Dorkó Dániel

0103

Fotó: © Dorkó Dániel

0103

Fotó: © Dorkó Dániel

0103

Fotó: © Dorkó Dániel

0103

Fotó: © Dorkó Dániel

0103

Fotó: © Dorkó Dániel

0103

Fotó: © Dorkó Dániel

0103

Fotó: © Dorkó Dániel

0103

Fotó: © Dorkó Dániel

0103

Fotó: © Dorkó Dániel

0103

Fotó: © Dorkó Dániel

0103

Fotó: © Dorkó Dániel

0103

Fotó: © Dorkó Dániel

0103

Fotó: © Dorkó Dániel

0103

Fotó: © Dorkó Dániel

0103

Fotó: © Dorkó Dániel

0103

Fotó: © Dorkó Dániel

Jegyzetek

A Városháza Kiadó gondozásában útjára indult Csak képek albumsorozat kötetei Budapest rejtett értékeit tárják fel. A Dorkó Dániel képeit bemutató album beszerezhető a Mai Manó Könyvesboltban.