„A fényképezésnek nem a láthatót kell reprodukálnia, hanem a láthatatlant láthatóvá tennie.” – Virtuális kiállítás Franco Fontana munkáiból
21 • 08 • 04Baki László
Az 1933-ban Modenában született Franco Fontana leginkább színes, absztrakt tájképeiről ismert, melyek többségét Dél-Olaszországban, Puglia és Basilicata környékén készítette.
Fontana képein a természet elemeinek sokaságát egyszerűen zöld és sárga fűre, kék égre, zöld fákra és fehér felhőkre szűkíti le. Első egyéni kiállítását 1968-ban rendezték meg a modenai Galleria della Sala di Cultura-ban, külföldön először 1972-ben mutatták be képeit Bécsben. Munkái számos díjat nyertek, többek között, amikor a tokiói Metropolitan Múzeum azon 23 fotográfus közé sorolta, akik „új korszakot teremtettek”. Emellett több mint száz könyvet publikált hét nyelven és rangos nemzetközi workshopok előadója is volt.
Az olasz fotográfus szerint a fotónak is, mint minden más művészetnek a megismerés az alapja: megismerni önmagunkat és a körülöttünk lévő világot, valamint megkülönböztetni a fontosat a kevésbé lényegestől.
Képeit az ECM Jazz kiadó gondozásában megjelent zenei albumok borítójaként is láthatjuk, és művészeti értéküket jól jelzi, hogy a legnevesebb múzeumok gyűjteményei (The Museum of Modern Art, New York; Ludwig Museum, Köln; Victoria & Albert Museum, London; Stedelijk Museum, Amszterdam) is őrzik. Fontana egy 35mm-es Canon fényképezőgéppel dolgozik, melyhez három objektívet használ, és a Sunday Timesnak adott interjúban André Kertészt nevezte meg kedvenc fotográfusaként.
„Legismertebb munkáim tájképek. Igyekszem térben és időben elkülöníteni mindazt, ami általában végtelen sok részlettel keveredik össze. Az egyik belső igényem az, hogy az emberi szem elé táruló teljességből néhány alapvető elemet ragadjak ki és a zavaró természeti elemek kiküszöbölésével harmonikus egységet hozzak létre. Így olyan tájkép jön létre, amelyet a tér, a forma, a rajz és a szín finom kapcsolatai alkotnak.”
Fontana az 1960-as évek elejétől dolgozik színes nyersanyagra, ekkoriban radikálisan eltolódott a fekete-fehér művészi fotográfia megszabott normáitól. Giuliana Scimé műkritikus szerint Fontana megsemmisítette az olasz fotográfia hagyományon belüli összes struktúráját, gyakorlatát és technikai megoldását.
„A tiszta fotográfia mellett érvelők és a médium alkalmazásának szabadságát támogatók közötti régi vita paradox módon elsimul Fontana munkásságában: ez a valóság ábrázolása a fotókémiai és mechanikai eljárás során alkalmazott technikai kidolgozás vagy manipuláció nélkül. Csak a látásmódját és választási képességét használja, amely lehetővé teszi számára bizonyos elemek kiválasztását a konkrét világ hatalmas panorámájából.” – írta róla Scimé a Contemporary Photographers (Kortárs fotográfusok) 1982-ben megjelent kötetében, míg Fontana így nyilatkozott alkotói hitvallásáról:
„Szerintem a fotográfia nem a tényleges valóság tanulmányozása, hanem a sugallattal, rejtéllyel és fantáziával teli eszményi igazság keresése. A fényképezés tulajdonképpen birtoklás, olyan cselekedet, amelynek során tudásra teszünk szert, és a téma mélyen a tulajdonunkká válik. A fényképezésnek nem a láthatót kell reprodukálnia, hanem a láthatatlant láthatóvá tennie."
Az Atlas Gallery honlapján látható virtuális kiállításon Fontana 1968 és 2017 között készült képeit mutatják be, ahol az ikonikus mesterművek és a különleges Polaroid felvételei is megtekinthetők.
A Franco Fontana munkáiból összeállított virtuális kiállítás az alábbi a linkeken érhető el:
Franco Fontana: Language of Colour (40 fotó)
Franco Fontana: Polaroids (39 fotó)