Menü

„Szeretem és mindig is szerettem megrendezni a dolgokat” – Válogatás Erwin Olaf Strange Beauty című albumának képeiből

21 • 08 • 16Baki László

Az 1959-ben Hilversumban született Erwin Olaf  középiskolai tanulmányai végeztével az Utrechti Újságírói Iskolában tanult tovább, ahol egyszer fényképezőgép került a kezébe és ekkor úgy döntött, hogy nem szavakkal, hanem inkább képekkel szeretné kifejezni magát. A nyolcvanas években Hollandia underground világát fényképezte, de komoly szakmai sikert első sorozata, az alá- és fölérendeltség viszonyát vizsgáló Chessmen című anyaga hozta meg 1988-ban. Ebben az évben nyerte meg a Fiatal Európai Fotográfusok versenyét, és az ezt követő évben már a kölni Ludwig Múzeum rendezett kiállítást képeiből. Karrierje elindításában Robert Mapplethorpe, Helmut Newton és Joel-Peter Witkin is segítségére volt.

Erwin Olaf legtöbb munkája az amszterdami műtermében készül díszlettervezők, sminkesek, fodrászok alkotta csapat közreműködésével, melyről így nyilatkozott 2012-ben egy interjúban:

„Az az igazság, hogy nem pontosan tudom, mit akarok lefényképezni. Minél idősebb leszek, annál nehezebb megválaszolni ezt a kérdést. Szeretem és mindig is szerettem megrendezni a dolgokat, ezt a „hazug” részét a munkának, a stúdiót, a díszletet, a sürgés-forgást. De minél inkább fókuszálok erre a hazugság-részére, a fantáziára, a díszletekre, annál inkább elgondolkozom azon, mit is akarok mondani. Hajlamos vagyok úgy tekinteni magamra, mint behatolóra egy nem létező világ magánéletébe. Mert ez az egész egy álomvilág, az én saját álomvilágom. De minél mélyebbre jutsz magadban, annál könnyebben kerülsz olyan helyzetbe, ahol már nem ismered az utat, nem találod a válaszokat a kérdéseidre. Ki vagyok én? Mit akarok? Mit gondolok?”

Erwin Olaf a legapróbb részletekig megrendezett világot teremt fényképei számára. Ez a világ nagyon hasonlít a miénkre, de művisége rejtélyessé teszi. A film- és reklámiparból kölcsönzött látványukkal a művek csak a felszínen hibátlanok és mutatósak; valójában a demokrácia, az egyenlőség vagy az önrendelkezés kérdéseivel foglalkoznak.

A Hatje Cantz gondozásában megjelent – Németországban rendezett első átfogó önálló kiállítását kísérő – Strange Beauty című fotóalbum művészetének alapvető aspektusaival foglalkozik és reprezentatív áttekintést nyújt e sokoldalú életmű elmúlt negyven évéről. Az albumban bemutatásra kerülnek a művész legújabb munkái is, amelyek egy része kifejezetten a müncheni Kunsthalle kiállítására készült.

0103

Fotó: Erwin Olaf: Skin Deep, Male Nude No. 03, 2015 © Erwin Olaf, Courtesy Galeria Ron Mandos Amsterdam

0103

Fotó: Erwin Olaf: April Fool 2020 © Erwin Olaf, Courtesy Galeria Ron Mandos Amsterdam

0103

Fotó: Erwin Olaf: Berlin, Stadtbad Neukölln - 23rd of April, 2012 © Erwin Olaf, Courtesy Galeria Ron Mandos Amsterdam

0103

Fotó: Erwin Olaf: Grief, Irene Portrait, 2007 © Erwin Olaf, Courtesy Galeria Ron Mandos Amsterdam

0103

Fotó: Erwin Olaf: Im Walt, Auf dem See, 2020 © Erwin Olaf, Courtesy Galeria Ron Mandos Amsterdam

0103

Fotó: Erwin Olaf: Ladies Hats, Hennie, 1985 © Erwin Olaf, Courtesy Galeria Ron Mandos Amsterdam

0103

Fotó: Erwin Olaf: Ladies Hats, Jeremiah II, 2020 © Erwin Olaf, Courtesy Galeria Ron Mandos Amsterdam

0103

Fotó: Erwin Olaf: Mature, Claudia S., 63, 1999 © Erwin Olaf, Courtesy Galeria Ron Mandos Amsterdam

0103

Fotó: Erwin Olaf: Palm Springs, The Family Visit, The Niece, 2018 © Erwin Olaf, Courtesy Galeria Ron Mandos Amsterdam

0103

Fotó: Erwin Olaf: Shanghai, Huai Hai 116, Still Life, 2017 © Erwin Olaf, Courtesy Galeria Ron Mandos Amsterdam

0103

Fotó: Erwin Olaf: Palm Springs, American Dream, Self-Portrait with Alex I, 2018 © Erwin Olaf, Courtesy Galeria Ron Mandos Amsterdam

Jegyzetek

Erwin Olaf: Strange Beauty
szöveg: Daniel Hornuff, Anja Huber, Claudia Peppel, Franziska Stöhr, Estelle Vallender
Hatje Cantz, 2021. 240 pp., 300 ills.
ISBN 978-3-7757-4921-3
A fotóalbum beszerezhető a Mai Manó Könyvesboltban.