Nem akadt vevő a Phillips őszi árverésén Moholy-Nagy László 155 millió forintra becsült fotogramjára
21 • 10 • 15Schuller Judit Flóra
A Phillips nagyszabású – és egy magánygyűjtemény részét képező – Reframing Beauty című tematikus aukciója és kiállítása mellett, ugyanazon a napon került megrendezésre a Photographs címet viselő aukció is, mely az aukciósház új New York-i galériájában került bemutatásra. Az egyszerű és lényegre törő címet absztrakciónak, egyfajta sűrítésnek is tekinthetjük: a 250 tételből álló kollekció magában foglal számos olyan ikonikus művet, amelyekről ösztönszerűen a fotográfia műfajára asszociálhatunk. A 20. század klasszikus mestereinek tartott fotográfusok képei mellett kortárs művészek alkotásaival is találkozhattunk; együtt kerültek bemutatásra többek között Moholy-Nagy László, Ansel Adams, Alfred Stiglitz, André Kertész, Francesca Woodman, Walker Evans, Chuck Close, Peter Beard és Thomas Ruff képei.
Az aukció egyik különleges eleme volt Francesca Woodman két munkája is, amelyek az alkotó tragikusan rövid alkotói szakaszának enigmatikus lenyomatai. A fiatalon elhunyt fotóművész képeinek saját maga volt az alanya, képei az önkeresésen és reflexión túl kritikai párbeszédet kezdeményeznek a művészettörténettel. Woodman képei szürrealista, poszt-minimalista és konceptuális elemekből táplálkoznak, melyekbe gyakran vegyülnek különböző művészettörténeti toposzok és elemek, mint például az angyal alakjának visszatérő motívuma. Az árverésen szereplő képei közül az Untitled (self-portrait with shadow and plant), 1975-78 című kép 56.700 dollárért került eladásra, az alábbi munkája viszont nem kelt el az árverésen.
Az árverésre került tételek között szerepelt Ansel Adams The Tetons and the Snake River, Grand Teton National Park, Wyoming című képe is, mely az aukció legdrágább tétele lett a 289.800 dolláros leütési árával. A fotó hűen tükrözi Adams sokéves alkotói tevékenységét: a képet nézve egyértelművé válik, hogy az amerikai táj ikonikus fényképészének, vizuális krónikásának egyik művét látjuk. Adams még további három fotográfiával is szerepelt az aukción, amelyek ugyanúgy eladásra kerültek. A kortárs alkotók közül Alec Soth képein találkozhattunk újra a tájfényképészet műfajával. Az ő esetében viszont a tájhoz elválaszthatatlanul hozzákapcsolódik egy sajátságos melankólia és letargikus hangulat is, amely Soth szociálisan érzékeny képeinek egyik visszatérő eleme.
Az aukció központi figyelmet kapó darabja Moholy-Nagy László 2010-ben újra felfedezett fotogramja volt (Moholy-Nagy László, Photogram, 1920-as évek). A sokoldalú képzőművész az 1920-as években kezdett el kísérletezni a fényképezőgép nélkül készülő fotogramok készítésével. Bár a műfaj maga már korábban is létezett és jelen volt a fotográfia létrejötténél is, az elnevezés Moholy-Nagy nevéhez fűződik. Moholy-Nagy az évtizedeken átívelő munkássága során beemelte a fotogram műfaját a művészeti színtérbe, kihasználva és kitágítva annak technikai és alkotói határait. Az aukció kiemelkedő darabjának különlegessége, hogy a kép hátoldalán megtalálható az alkotó saját, kézzel írt jegyzete, amely a fotogram képi elemeihez felhasznált tárgyak listáját és a folyamat leírását tartalmazza. A szájkosárból, fotólabor eszközből és gyerek csörgőből felépített kép elemei absztrahálódnak a fény, a tárgyak elmozdítása és a kompozíció által. Moholy-Nagy a fotogramot egy olyan eszköznek tekintette, amely megtestesíti a fotográfiai folyamat egyedülálló lényegét és egyfajta kulcsként szolgál magához a fotográfia műfajához. A nagy médiafigyelmet kiváltó beharangozása ellenére a tétel az aukció során nem került leütésre, így az továbbra is a Phillips gyűjteményének része marad.
A Phillips őszi aukciójának leütési árai ezen a linken tekinthetők meg.